olie weg en niets te vinden
Auteur |
Bericht |
pieker
|
 olie weg en niets te vinden
het volgende gebeurde enkele weken geleden tijdens die heftige vorstperiode in het zuiden van het land. Ik reed weg en een 8 tal kilometers later alarm via bc. "oliedruk te laag" gestopt en motorkap geopend en overal plassen olie. ANWB gebeld eigen garage gebeld opnieuw afgevuld motor laten draaien er gebeurde niets. Gedachte van de ANWB was bevroren inlaat van de carter (wat dat ook mag zijn). Hij had dat in deze vorstperiode al frequent meegemaakt. Auto naar de garage niets te vinden wat deze olie verspilling kan verklaren. Auto weer meegenomen en 1 dag later weer hetzelfde. Garage heeft opnieuw gekeken een tank er mee leeg gereden er gebeurde niets. Zou ik dan twee keer pech hebben gehad met de vorst of is er iets anders onwaarschijnlijker aan de hand? Wie heeft ideeën, want het gaat weer vriezen? hartelijk dank
|
28 jan 2009 14:33 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
Ik lees net een berichtje over VWs met bevroren carter ontluchting die in de soep draaien. Het probleem bij VW is geloof ik dat de kleinste (olie)kanaaltjes dichtvriezen. Dát is denk ik waar de ANWB man aan refereert. Of iets dergelijks ook bij jouw auto het geval is, dat is zonder meer info niet te zeggen.
Veel kleine stukjes of LPG kunnen voor een teveel aan water (condens) in je carter zorgen. Brandstofresten in de olie kunnen de olie te dun maken (waardoor de druk daalt) Zakt het niveau in het carter zo laag dat de pomp lucht hapt, dan daalt de druk ook.
Het is dus logisch om te veronderstellen dat er eerst zodanig veel olie uitgeblazen is, dat het niveau te laag is geworden.
Ik zou in ieder geval een fles met olie in kofferbak zetten, zodat je zelf kunt bijvullen mocht het opnieuw voorkomen. Bovendien opletten waar de olie eruit gegooid wordt. Dat kan je waarschijnlijk alleen zien met de motor afdekplaat eraf.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 jan 2009 19:14 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: olie weg en niets te vinden
pieker schreef: het volgende gebeurde enkele weken geleden tijdens die heftige vorstperiode in het zuiden van het land. Ik reed weg en een 8 tal kilometers later alarm via bc. "oliedruk te laag" gestopt en motorkap geopend en overal plassen olie. ANWB gebeld eigen garage gebeld opnieuw afgevuld motor laten draaien er gebeurde niets. Gedachte van de ANWB was bevroren inlaat van de carter (wat dat ook mag zijn). Hij had dat in deze vorstperiode al frequent meegemaakt. Auto naar de garage niets te vinden wat deze olie verspilling kan verklaren. Auto weer meegenomen en 1 dag later weer hetzelfde. Garage heeft opnieuw gekeken een tank er mee leeg gereden er gebeurde niets. Zou ik dan twee keer pech hebben gehad met de vorst of is er iets anders onwaarschijnlijker aan de hand? Wie heeft ideeën, want het gaat weer vriezen? hartelijk dank Klopt. Bij Volkswagens wil de caterontluchting wel eens bevriezen door de in het carter aanwezige vocht welke op de olie blijft drijven. Het cater kan dan zijn druk niet kwijt. De oliepomp krijgt dan een grotere voordruk en dus ook een grotere einddruk. De olie wordt dan ergens heen gedrukt waat het normaal niet wil komen (via de zuigerveren, turbo of kleprubbers???). Het resultaat is dat de olie wordt meeverbrand totdat deze op is en dan kaduuk. Het is dus niet zo dat de olie overal op het blok ligt zoals bij jou. Het zou toch zichtbaar moeten zijn waar deze uitkomt? Blok schoonspuiten met motorontvetter, wachten op vorst en bij een stevig vorstje met de motorkap open kijken een idee?
|
28 jan 2009 21:34 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
ik zou dan sowieso je oliefilter en je olie verversen, ik weet niet hoe oud je olie is, maar dan weet je zeker dat het vocht probleem weg is.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
28 jan 2009 21:42 |
|
 |
pieker
|
 Re: olie weg en niets te vinden
allen hartelijk dank voor de reacties. de auto had net drie weken gelden een tussenbeurt gehad incl. olie verversen ed. hij is verschillende malen schoongespoten geweest en meegerden zonder afdekplaten ed. maar nergens kwam de olie uit. dus blijft het een raar verhaal. groet
|
29 jan 2009 00:09 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
pieker schreef: hij is verschillende malen schoongespoten geweest dat moet je sowieso nooit doen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 jan 2009 14:28 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
waarom niet? doe ook ook regelmatig als hij vuil is, geen probleem hoor..
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
30 jan 2009 00:22 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
Ik ben ook geen fan van dat afspuiten. Het kan best 100 keer goed gaan, maar de kans dat je electronica of andere "edele" delen beschadigt is mij te groot.
|
30 jan 2009 00:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
Ik heb binnen één armsafstand hoge druk hydrauliek, hoge druk brandstof, hoge druk lucht en hoogspanning (Xenon) liggen bovendien gevoelige frutjes als de swirlklepbediening of de variable turbo, dus daar ga ik echt geen hoge druk water aan toevoegen. Als ik het schoon wil hebben kan ik beter de motorafdekkap en de kappen van accu en LDS vat in de vaatwasser zetten 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jan 2009 12:44 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
EvilTwin schreef: Als ik het schoon wil hebben kan ik beter de motorafdekkap en de kappen van accu en LDS vat in de vaatwasser zetten  Aha, gouden tip 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
30 jan 2009 19:59 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: olie weg en niets te vinden
Ja doe ik ook en de 4 wieldoppen erbij!
(Niet tegen mijn vrouw zeggen!!!!)
|
31 jan 2009 08:24 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
EvilTwin schreef: Ik heb binnen één armsafstand hoge druk hydrauliek, hoge druk brandstof, hoge druk lucht Wat gemaakt is om hoge druk binnen te houden zal toch ook wel tegen hoge druk van buiten kunnen  Ik denk dat het grootste gevaar is dat water door de rubberen afdichtingen van allerlei stekkertjes wordt gedrukt en daar corrosie en kortsluiting kan veroorzaken. Dan is de Xenon natuurlijk inderdaad extra gevoelig. Ik vind je typ van de vaatwasser een goed idee. Alternatief kan het spul buiten de motor gewoon worden afgesopt. Heeft iemand een idee op welke IP standaard voor water een auto (onder de motorkap dan) wordt ontworpen. Als geheugensteuntje (sorry, kon alleen Engelse versie vinden): 0 Non Protected 1 Protected against vertically falling water drops Vertically falling drops shall have no harmful effects. 2 Protected against vertically falling water drops when enclosure tilted up to 15°. 3 Protected against spraying water. 4 Protected against splashing water 5 Protected against water jets Water projected in jets against the enclosure from any direction shall have no harmful effects. 6 Protected against powerful water jets Water projected in powerful jets against the enclosure from any direction shall have no harmful effects. 7 Protected against the effects of temporary immersion in water. 8 Protected against the effects of continuous immersion in water. Conditions that are more severe than for 7. een IP-water van 3 zou eigenlijk al voldoende moeten zijn. Jacco
|
31 jan 2009 10:33 |
|
 |
Nodri
|
 Re: olie weg en niets te vinden
Ik zou eerder voor IP65 gaan!!
|
31 jan 2009 20:20 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olie weg en niets te vinden
Nodri schreef: Ik zou eerder voor IP65 gaan!! Dat betekent een '5' voor water. Dat is het denk ik ook wel. De stekkertje hebben een aantal lamellen dus kunnen best wel wat verdragen. Ik spoel zelf ook de motor heel soms met de hogedruk spuit schoon. Maar daarbij gebruik ik alleen de brede straal en houd tenminste 50 cm afstand zodat de ergste kracht wel weg is. Maar goed, het ging erom of er water van buiten in de motor zelf kan komen, dat dan kan bevriezen en tot olie verlies kan leiden. Ik zie niet in hoe dit met een hogedruk straal gaat lukken. De carterruimte etc. zijn allemaal afgesloten om uitstoot van vuile dampen te voorkomen. Meest waarschijnlijk is veel condens van korte ritjes waarbij de olie <100oC blijft.
|
31 jan 2009 22:30 |
|
 |
|