Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Kenmerken kapotte koppakking? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4030 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Gizmoman [ 11 jan 2009 02:32 ] |
Berichttitel: | Kenmerken kapotte koppakking? |
* Chauffage warmt goed , alleen als ik stilsta dan lijkt het alsof de verwarming aan warmte verliest, maar als ik rij , word het echt heel warm * koelvloeistof is zuiver maar geeft melding van verlies op bc deze stopt wel na een paar minuten , enorme druk op de dop koelvloeistof, als ik dop losdraai hoor ik koelvloeistof kolken en stijgt het in het vat juist onder het minimum , spuit koelvloeistof uit luchtventiel m.a.g. dat koelvloeistof moet bijgevuld worden . * geen witte rook * olie is proper zoals het moet en bijna geen verlies *Temperatuur komt niet verder dan het midden nu is mijn vraag , kan het de koppakking zijn? volgens mijn garagist 9/10 wel maar ik heb er mijn bedenking bij. maandag gaat hij het uittesten met soort vloeistof of het idd de koppakking zou kunnen zijn? eventueel mensen die denken wat het zou kunnen zijn? het gaat over een C5 2.0 HDI van 2003 met 220.000 km |
Auteur: | martijn v o [ 11 jan 2009 10:07 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Sommige mensen hebben alleen koelvloeistof verlies bij een kappotte of eerder gezegd een kromme kop. Je radiateur kan ook lek zijn maar omdat je van veel druk in het systeem praat verdenk ik de kop. Zijn de slangen ook hard tijdens het lopen van de motor? Misschien kun je dit vergelijken met een andere auto. Het beste is om het zaakje bij een garage te laten afpersen dan weet je het gelijk. Waarom heb jij je bedenkingen? |
Auteur: | Eemspoort [ 11 jan 2009 10:59 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Doe deze test eens, bij koude motor: -Motorkap open -Motor starten -Direct in 1 van de koelwater-slangen knijpen Is de slang direct op druk? Kop-pakking defect. Is de slang nog zacht, of word hij pas na verloop van tijd langzaam harder, dan kun je er voorzichtig van uit gaan, dat de kop-pakking nog goed is. Bedenk overigens wel, dat bij warme motor het koel-systeem onder druk staat. Als je dan dus de dop van de radiateur haalt, spuit het water er inderdaad uit. Het word daarom ook afgeraden om bij warme motor de dop eraf te halen! Volgens je BC verlies je koelwater. Heb je dat ook zelf geconstateerd door het peil in het expansievat te controleren? Geloof niet direct de BC, die beweert ook dat de ruitensproeier-vloeistof op is, terwijl het vat vol zit. De BC geeft een indicatie, altijd zelf controleren of d BC gelijk heeft. Controle kan het beste plaats vinden bij koude motor. Normaal gezien staat op het vat ook wel wat het peil moet zijn bij warme en koude motor. Succes! |
Auteur: | EvilTwin [ 11 jan 2009 12:30 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Gizmoman schreef: *Temperatuur komt niet verder dan het midden dat hoort zo, zie een ander recent draadje voor de legenda voor de schaalverdeling van olie- en watertemperatuur. |
Auteur: | Gizmoman [ 11 jan 2009 13:02 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
martijn v o schreef: Sommige mensen hebben alleen koelvloeistof verlies bij een kappotte of eerder gezegd een kromme kop. Je radiateur kan ook lek zijn maar omdat je van veel druk in het systeem praat verdenk ik de kop. Zijn de slangen ook hard tijdens het lopen van de motor? Misschien kun je dit vergelijken met een andere auto. Het beste is om het zaakje bij een garage te laten afpersen dan weet je het gelijk. Waarom heb jij je bedenkingen? Dag martijn , ik dacht dat de kenmerken van een kapotte koppakking altijd samengaat met een kapotte chauffage , witte rook , vuil olie .Daarom had ik mijn bedenkingen. De slangen zijn niet hard en vrij soepel bij lopen motor. Is al afgeperst in garage , daar kon men niets abnormaals vinden.... alvast bedankt voor reactie |
Auteur: | Gizmoman [ 11 jan 2009 13:09 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Eemspoort schreef: Doe deze test eens, bij koude motor: -Motorkap open -Motor starten -Direct in 1 van de koelwater-slangen knijpen Is de slang direct op druk? Kop-pakking defect. Is de slang nog zacht, of word hij pas na verloop van tijd langzaam harder, dan kun je er voorzichtig van uit gaan, dat de kop-pakking nog goed is. Bedenk overigens wel, dat bij warme motor het koel-systeem onder druk staat. Als je dan dus de dop van de radiateur haalt, spuit het water er inderdaad uit. Het word daarom ook afgeraden om bij warme motor de dop eraf te halen! Volgens je BC verlies je koelwater. Heb je dat ook zelf geconstateerd door het peil in het expansievat te controleren? Geloof niet direct de BC, die beweert ook dat de ruitensproeier-vloeistof op is, terwijl het vat vol zit. De BC geeft een indicatie, altijd zelf controleren of d BC gelijk heeft. Controle kan het beste plaats vinden bij koude motor. Normaal gezien staat op het vat ook wel wat het peil moet zijn bij warme en koude motor. Succes! Dag Eemspoort , Totaal geen druk op de slangen. Toen ik de auto naar de garage deed en daar aankwam, bleek mijn expansievat zogoed als leeg te zijn en had ik veel koelvloeistof verloren te zijn onderweg, aan de dop was het nat en onder het expansievat ook. Ik heb ook paar weken geleden een nieuwe dop gekocht voor het expansievat omdat ik elke keer als ik gas gaf , een soort van fluit-toon hoorde. Door de druk dacht ik dat het daar aan lag. Heeft niets geholpen , de fluit-toon is er nog altijd wat ik wel raar vind . Nu maandag zal ik weten of het effectief aan de koppakking ligt. |
Auteur: | Gizmoman [ 11 jan 2009 13:11 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
EvilTwin schreef: Gizmoman schreef: *Temperatuur komt niet verder dan het midden dat hoort zo, zie een ander recent draadje voor de legenda voor de schaalverdeling van olie- en watertemperatuur. dag Eviltwin , Mijn bedoeling was om aan te tonen dat zelfs met koelvloeistof dik onder de minimum mijn temperatuur niet in het rood ging. |
Auteur: | WackoH [ 11 jan 2009 13:30 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Gizmoman schreef: ik elke keer als ik gas gaf , een soort van fluit-toon hoorde Jacco |
Auteur: | Gizmoman [ 11 jan 2009 16:12 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
WackoH schreef: Gizmoman schreef: ik elke keer als ik gas gaf , een soort van fluit-toon hoorde Jacco Volgens mij is da dien turbo niet hoor , het is meer een constante fluit-toon , ik zou meer denken aan een fit in leiding/slang door druk als men gas geeft ? ik heb de auto nog maar juist.... vorige eigenaar weet zogezegt van niets. |
Auteur: | WackoH [ 11 jan 2009 18:43 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Gizmoman schreef: Volgens mij is da dien turbo niet hoor, het is meer een constante fluit-toon De C5 is ook beroemd voor een andere fluittoon die ergens uit de stuurbekrachtiging komt. Die toon komt en gaat met een minimale beweging v/h stuur. Ik heb beide fluitjes maar praktisch onhoorbaar dus niet storend. Voor zover geen probleem met de vloeistof (afgezien v/d olie in dat grote reservoir achterin; daar moet regelmatig ~60 liter bij ![]() Jacco |
Auteur: | Gizmoman [ 11 jan 2009 20:59 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Moest nu blijken dat desondanks mijn chauffage goed werkt , geen vuil olie , geen harde slangen , geen witte rook , maar wel koelvloeistof verlies en druk , mijn koppakking stuk KAN zijn? Kan men uitsluitsel geven aan de hand van bepaalde kenmerken? zoals witte rook , vuil/smerige olie , harde slangen, geen chauffage ? Want ik ging ervanuit dat dat juist de kenmerken zijn. alvast bedankt voor jullie reactie |
Auteur: | Witbrik [ 11 jan 2009 21:11 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Bij mij ontbrak de ontluchtingsdop (tegen schutbord) met als het gevolg dat bij warme motor het kvs peil snel daalde. Is een klein dopje gelijk aan een ventieldopje. |
Auteur: | Gizmoman [ 11 jan 2009 22:12 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Witbrik schreef: Bij mij ontbrak de ontluchtingsdop (tegen schutbord) met als het gevolg dat bij warme motor het kvs peil snel daalde. Is een klein dopje gelijk aan een ventieldopje. bedankt voor de tip Witbrik , ik ga dat eens nakijken hoe het bij mij zit mvg |
Auteur: | tjob [ 12 jan 2009 18:29 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
klinkt voor mij niet als een kapotte koppakking. Een monteur beweerde toen mijn koppakking stuk was wel diesel in de koelvloeistof te ruiken, een andere moest daar om lachen. Anyway, bij mij werd de slang binnen 1 minuut erg hard, heb 1x gegorgel gehoord toen ik in 3 plankgas gaf en waarschijnlijk waren dat uitlaatgassen die door het expansievat naar buiten werden gepompt. Het fluiten, monotoon, dat lijkt me toch echt de turbo. Kan het zijn dat omdat je zo vaak kijkt het peil vanzelf zakt? Warme motor is overdruk dus dat wil ie kwijt, dus dat gooit ie er elke keer dan een beetje uit. |
Auteur: | Eemspoort [ 13 jan 2009 10:06 ] |
Berichttitel: | Re: Kenmerken kapotte koppakking? |
Monotoom fluiten, onafhankelijk van het toerental van de motor is toch echt niet de turbo. De turbo-fluit gaat gelijk op met het toerental van de motor, wat natuurlijk logisch is. Hoe meer toeren de motor maakt, hoe meer uitlaatgassen de motor verlaten, hoe meer aandrijving de turbo krijgt, en dien ten gevolge harder gaat draaien en het fluitje in toonhoogte toe neemt. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |