Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Kenmerken kapotte koppakking?
Auteur |
Bericht |
Gizmoman
|
 Kenmerken kapotte koppakking?
* Chauffage warmt goed , alleen als ik stilsta dan lijkt het alsof de verwarming aan warmte verliest, maar als ik rij , word het echt heel warm
* koelvloeistof is zuiver maar geeft melding van verlies op bc deze stopt wel na een paar minuten , enorme druk op de dop koelvloeistof, als ik dop losdraai hoor ik koelvloeistof kolken en stijgt het in het vat juist onder het minimum , spuit koelvloeistof uit luchtventiel m.a.g. dat koelvloeistof moet bijgevuld worden .
* geen witte rook
* olie is proper zoals het moet en bijna geen verlies
*Temperatuur komt niet verder dan het midden
nu is mijn vraag , kan het de koppakking zijn? volgens mijn garagist 9/10 wel maar ik heb er mijn bedenking bij. maandag gaat hij het uittesten met soort vloeistof of het idd de koppakking zou kunnen zijn?
eventueel mensen die denken wat het zou kunnen zijn?
het gaat over een C5 2.0 HDI van 2003 met 220.000 km
|
11 jan 2009 02:32 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: Kenmerken kapotte koppakking?
Sommige mensen hebben alleen koelvloeistof verlies bij een kappotte of eerder gezegd een kromme kop.
Je radiateur kan ook lek zijn maar omdat je van veel druk in het systeem praat verdenk ik de kop.
Zijn de slangen ook hard tijdens het lopen van de motor? Misschien kun je dit vergelijken met een andere auto.
Het beste is om het zaakje bij een garage te laten afpersen dan weet je het gelijk.
Waarom heb jij je bedenkingen?
|
11 jan 2009 10:07 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
Doe deze test eens, bij koude motor:
-Motorkap open -Motor starten -Direct in 1 van de koelwater-slangen knijpen
Is de slang direct op druk? Kop-pakking defect. Is de slang nog zacht, of word hij pas na verloop van tijd langzaam harder, dan kun je er voorzichtig van uit gaan, dat de kop-pakking nog goed is.
Bedenk overigens wel, dat bij warme motor het koel-systeem onder druk staat. Als je dan dus de dop van de radiateur haalt, spuit het water er inderdaad uit. Het word daarom ook afgeraden om bij warme motor de dop eraf te halen!
Volgens je BC verlies je koelwater. Heb je dat ook zelf geconstateerd door het peil in het expansievat te controleren? Geloof niet direct de BC, die beweert ook dat de ruitensproeier-vloeistof op is, terwijl het vat vol zit. De BC geeft een indicatie, altijd zelf controleren of d BC gelijk heeft. Controle kan het beste plaats vinden bij koude motor. Normaal gezien staat op het vat ook wel wat het peil moet zijn bij warme en koude motor.
Succes!
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
11 jan 2009 10:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Gizmoman schreef: *Temperatuur komt niet verder dan het midden
dat hoort zo, zie een ander recent draadje voor de legenda voor de schaalverdeling van olie- en watertemperatuur.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 jan 2009 12:30 |
|
 |
Gizmoman
|
martijn v o schreef: Sommige mensen hebben alleen koelvloeistof verlies bij een kappotte of eerder gezegd een kromme kop.
Je radiateur kan ook lek zijn maar omdat je van veel druk in het systeem praat verdenk ik de kop.
Zijn de slangen ook hard tijdens het lopen van de motor? Misschien kun je dit vergelijken met een andere auto.
Het beste is om het zaakje bij een garage te laten afpersen dan weet je het gelijk.
Waarom heb jij je bedenkingen? Dag martijn , ik dacht dat de kenmerken van een kapotte koppakking altijd samengaat met een kapotte chauffage , witte rook , vuil olie .Daarom had ik mijn bedenkingen. De slangen zijn niet hard en vrij soepel bij lopen motor. Is al afgeperst in garage , daar kon men niets abnormaals vinden.... alvast bedankt voor reactie
|
11 jan 2009 13:02 |
|
 |
Gizmoman
|
Eemspoort schreef: Doe deze test eens, bij koude motor:
-Motorkap open -Motor starten -Direct in 1 van de koelwater-slangen knijpen
Is de slang direct op druk? Kop-pakking defect. Is de slang nog zacht, of word hij pas na verloop van tijd langzaam harder, dan kun je er voorzichtig van uit gaan, dat de kop-pakking nog goed is.
Bedenk overigens wel, dat bij warme motor het koel-systeem onder druk staat. Als je dan dus de dop van de radiateur haalt, spuit het water er inderdaad uit. Het word daarom ook afgeraden om bij warme motor de dop eraf te halen!
Volgens je BC verlies je koelwater. Heb je dat ook zelf geconstateerd door het peil in het expansievat te controleren? Geloof niet direct de BC, die beweert ook dat de ruitensproeier-vloeistof op is, terwijl het vat vol zit. De BC geeft een indicatie, altijd zelf controleren of d BC gelijk heeft. Controle kan het beste plaats vinden bij koude motor. Normaal gezien staat op het vat ook wel wat het peil moet zijn bij warme en koude motor.
Succes! Dag Eemspoort , Totaal geen druk op de slangen. Toen ik de auto naar de garage deed en daar aankwam, bleek mijn expansievat zogoed als leeg te zijn en had ik veel koelvloeistof verloren te zijn onderweg, aan de dop was het nat en onder het expansievat ook. Ik heb ook paar weken geleden een nieuwe dop gekocht voor het expansievat omdat ik elke keer als ik gas gaf , een soort van fluit-toon hoorde. Door de druk dacht ik dat het daar aan lag. Heeft niets geholpen , de fluit-toon is er nog altijd wat ik wel raar vind . Nu maandag zal ik weten of het effectief aan de koppakking ligt.
|
11 jan 2009 13:09 |
|
 |
Gizmoman
|
EvilTwin schreef: Gizmoman schreef: *Temperatuur komt niet verder dan het midden
dat hoort zo, zie een ander recent draadje voor de legenda voor de schaalverdeling van olie- en watertemperatuur. dag Eviltwin , Mijn bedoeling was om aan te tonen dat zelfs met koelvloeistof dik onder de minimum mijn temperatuur niet in het rood ging.
|
11 jan 2009 13:11 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Gizmoman schreef: ik elke keer als ik gas gaf , een soort van fluit-toon hoorde Is dat recent gekomen? Ik hoor ook een lichte fluittoon bij gas geven maar begreep dat dat de turbo is die verbrandingsgassen krijgt toegevoerd en daardoor aan het werk gaat. Jacco
|
11 jan 2009 13:30 |
|
 |
Gizmoman
|
WackoH schreef: Gizmoman schreef: ik elke keer als ik gas gaf , een soort van fluit-toon hoorde Is dat recent gekomen? Ik hoor ook een lichte fluittoon bij gas geven maar begreep dat dat de turbo is die verbrandingsgassen krijgt toegevoerd en daardoor aan het werk gaat. Jacco Volgens mij is da dien turbo niet hoor , het is meer een constante fluit-toon , ik zou meer denken aan een fit in leiding/slang door druk als men gas geeft ? ik heb de auto nog maar juist.... vorige eigenaar weet zogezegt van niets.
|
11 jan 2009 16:12 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Gizmoman schreef: Volgens mij is da dien turbo niet hoor, het is meer een constante fluit-toon Het is bij ook een praktisch onhoorbare fluittoon met een constante toonhoogte. Er is mij verteld dat het van de turbo zou komen. Maar het kan best iets anders zijn. De C5 is ook beroemd voor een andere fluittoon die ergens uit de stuurbekrachtiging komt. Die toon komt en gaat met een minimale beweging v/h stuur. Ik heb beide fluitjes maar praktisch onhoorbaar dus niet storend. Voor zover geen probleem met de vloeistof (afgezien v/d olie in dat grote reservoir achterin; daar moet regelmatig ~60 liter bij  ) Jacco
|
11 jan 2009 18:43 |
|
 |
Gizmoman
|
Moest nu blijken dat desondanks mijn chauffage goed werkt , geen vuil olie , geen harde slangen , geen witte rook , maar wel koelvloeistof verlies en druk , mijn koppakking stuk KAN zijn?
Kan men uitsluitsel geven aan de hand van bepaalde kenmerken? zoals witte rook , vuil/smerige olie , harde slangen, geen chauffage ? Want ik ging ervanuit dat dat juist de kenmerken zijn.
alvast bedankt voor jullie reactie
|
11 jan 2009 20:59 |
|
 |
Witbrik
C5club Bikkel
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Organummer: 9527CJ
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
Bij mij ontbrak de ontluchtingsdop (tegen schutbord) met als het gevolg dat bij warme motor het kvs peil snel daalde. Is een klein dopje gelijk aan een ventieldopje.
|
11 jan 2009 21:11 |
|
 |
Gizmoman
|
Witbrik schreef: Bij mij ontbrak de ontluchtingsdop (tegen schutbord) met als het gevolg dat bij warme motor het kvs peil snel daalde. Is een klein dopje gelijk aan een ventieldopje. bedankt voor de tip Witbrik , ik ga dat eens nakijken hoe het bij mij zit mvg
|
11 jan 2009 22:12 |
|
 |
tjob
|
klinkt voor mij niet als een kapotte koppakking. Een monteur beweerde toen mijn koppakking stuk was wel diesel in de koelvloeistof te ruiken, een andere moest daar om lachen.
Anyway, bij mij werd de slang binnen 1 minuut erg hard, heb 1x gegorgel gehoord toen ik in 3 plankgas gaf en waarschijnlijk waren dat uitlaatgassen die door het expansievat naar buiten werden gepompt.
Het fluiten, monotoon, dat lijkt me toch echt de turbo.
Kan het zijn dat omdat je zo vaak kijkt het peil vanzelf zakt? Warme motor is overdruk dus dat wil ie kwijt, dus dat gooit ie er elke keer dan een beetje uit.
|
12 jan 2009 18:29 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
Monotoom fluiten, onafhankelijk van het toerental van de motor is toch echt niet de turbo. De turbo-fluit gaat gelijk op met het toerental van de motor, wat natuurlijk logisch is. Hoe meer toeren de motor maakt, hoe meer uitlaatgassen de motor verlaten, hoe meer aandrijving de turbo krijgt, en dien ten gevolge harder gaat draaien en het fluitje in toonhoogte toe neemt.
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
13 jan 2009 10:06 |
|
 |
|