Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Temperatuur Diesel https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4007 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Zolder [ 05 jan 2009 19:55 ] |
Berichttitel: | Temperatuur Diesel |
Hoi forum leden. Hier een vraagje van een Peugeot rijder. ![]() Mijn water temp blijft achter , als de olietemp. op 80 staat is het water pas op 50 graden. De kachel is dan wel al heet. Is dit normaal bij een diesel of sluit mijn thermostaat niet goed. Na ver loop van tijd staat hij wel mooi op 88 graden en blijft daar dan ook mooi op staan. Is dit normaal bij een diesel? Gr.Zolder |
Auteur: | zandvoorta [ 05 jan 2009 20:05 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Watertemp staat bij mij mooi in het midden, olietemp iets lager, loopt ook langzamer op dan de watertemp. |
Auteur: | Zolder [ 05 jan 2009 20:12 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Juist! Dacht ook dat het zo hoort. De olietemp. staat bij mij na het warm rijden altijd op 100 graden, water op 88 graden. Maar de olie is vlugger op temperatuur. ![]() Gr Zolder |
Auteur: | martijn v o [ 05 jan 2009 21:27 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Is het niet zo dat de motorwatertemperatuur wordt gemeten nabij de radiateur en dat deze door een klep wordt afgesloten van het circuit zolang de watertemperatuur nog niet heet genoeg is? De olietemperatuur wordt volgens mij gemeten in het motorblok en is daardoor eerder op temperatuur dan het motorwater. Kunnen de echte techneuten dit ons even haarfijn uitleggen? Martijn |
Auteur: | c5maarten [ 05 jan 2009 22:08 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
martijn v o schreef: Is het niet zo dat de motorwatertemperatuur wordt gemeten nabij de radiateur en dat deze door een klep wordt afgesloten van het circuit zolang de watertemperatuur nog niet heet genoeg is? Juist, hiervoor zorgt de thermostaat. Thermostaat laat naarmate de temp hoger wordt meer kvs door naar de radiateur voor betere koeling, zodra de thermostaat helemaal open staat en de temp boven een bepaald punt komt dan zal de fan inslaan totdat deze weer onder een bepaalde waarde is gezakt. martijn v o schreef: De olietemperatuur wordt volgens mij gemeten in het motorblok en is daardoor eerder op temperatuur dan het motorwater. Dit klopt niet helemaal! Temperatuur van de olie wordt onder aan het blok gemeten (carterpan) echter zal de olie temp langzamer opkomen dan de kvs temp. olie is pas na +/-20 km rijden goed op temperatuur en bereikt dan ook zijn optimale werking. |
Auteur: | Zolder [ 06 jan 2009 00:43 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Dit klopt niet helemaal! Temperatuur van de olie wordt onder aan het blok gemeten (carterpan) echter zal de olie temp langzamer opkomen dan de kvs temp. olie is pas na +/-20 km rijden goed op temperatuur en bereikt dan ook zijn optimale werking. Dus ik kan er van uitgaan dat mijn thermostaat niet helemaal afsluit. Dacht dat het bij diesels misschien anders was. De diesel rijders onder ons wat is jullie ervaring? Olie eerst op temperatuur of het koelsysteem? Gr Zolder |
Auteur: | murgen [ 06 jan 2009 01:13 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Vanaf nieuw altijd eerst koelwater en dan pas olie. Nu al bijna 7 jaar zo. |
Auteur: | tjob [ 06 jan 2009 11:34 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Peugeot, ook 2.2HDI hier. Eerst stijgt de watertemperatuur, als deze op 70 staat gaat de olie stijgen. Uieindelijke waardes zijn bij 100kmpu: water 83, olie 110. Bij 150kmpu (mijn cruisesnelheid): water 85, olie 130. |
Auteur: | Kapitein Rob [ 06 jan 2009 13:41 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Even een aanvulling. In tijd gerekend is de koelvloeistof eerder op temperatuur dan de motorolie. Als dat andersom gaat is waarschijnlijk de thermostaat kapot. In temperatuur gerekend wordt de motorolie warmer (tot 150gr) dan de kvs (tot 100 Ã 110 gr). |
Auteur: | EvilTwin [ 06 jan 2009 13:48 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
idd koelvloeistof moet eerst stijgen: 1) omdat de dompelaar dit elektrisch verwarmt 2) omdat er een EGR-systeem warmtewisselaar in zit de olie volgt dan het water, oa door de water-olie warmtewisselaar, maar let er wel op dat de schalen van de twee metertjes niet lineair en niet gelijk zijn. olie Code: laag P1 50C laag P2 70C midden P3 115C hoog P4 160C hoog P5 180C water Code: laag P1 40C laag P2 50C midden P3 80C midden P4 95C midden P5 110C hoog P6 118C hoog P7 121C het water haalt de 80C al als de olie nog maar 70C is. |
Auteur: | JHV [ 06 jan 2009 14:57 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
ET schreef: de olie volgt dan het water, oa door de water-olie warmtewisselaar, maar let er wel op dat de schalen van de twee metertjes niet lineair en niet gelijk zijn. Dank voor deze opmerking, want bij mij volgt de olie op het koelwater. Maar blijft de meter van de olie wel lager op de schaal staan. Wanneer de beide schalen dus exact gelijk zouden lopen zou ik zeggen dat mijn olietemperatuur achter loopt, MAAR ook lager blijft dan de temp van het water. johan |
Auteur: | EvilTwin [ 06 jan 2009 15:01 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
JHV schreef: Maar blijft de meter van de olie wel lager op de schaal staan. Wanneer de beide schalen dus exact gelijk zouden lopen zou ik zeggen dat mijn olietemperatuur achter loopt, kijk naar de schaalverdeling die ik postte... ![]() |
Auteur: | murgen [ 06 jan 2009 18:23 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
EvilTwin schreef: JHV schreef: Maar blijft de meter van de olie wel lager op de schaal staan. Wanneer de beide schalen dus exact gelijk zouden lopen zou ik zeggen dat mijn olietemperatuur achter loopt, kijk naar de schaalverdeling die ik postte... ![]() Die was heel verhelderend! Thanx! |
Auteur: | Zolder [ 06 jan 2009 20:12 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Dus als ik het goed begrijp is de olie temperatuurgever een beetje optimistisch. ![]() Als ik 500 meter heb gereden dan geeft de kachel al aardig wat warmte. Na 500 meter komt de olie temperatuurmeter al los van de aanslag, en dat klopt niet met jullie ervaringen. Denkt dat ik het daar dan in moet zoeken. Kun je het ook uitlezen via livedata, of loopt dat over de zelfde gever. Bedankt voor jullie reacties. Gr.Zolder |
Auteur: | martijn v o [ 10 jan 2009 12:49 ] |
Berichttitel: | Re: Temperatuur Diesel |
Is het ook niet zo dat de vooruit electrisch verwarmd wordt? Het lijkt dan dat de motor al op temperatuur is maar dat is dus niet zo omdat in de luchtstroom naar de voorruit een electrisch element zit die de luchtstroom opwarmd. Ben je hier niet mee in de war? Martijn |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |