Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=3971 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Sanamo [ 01 jan 2009 20:10 ] |
Berichttitel: | Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... |
Hallo allemaal ![]() Allereerst een gezond en gelukkig nieuwjaar !!! ![]() Inmiddels rijden wij al een paar weken met onze "nieuwe" C5 . Het is een plezier om er mee op de weg te zijn , Simpelveld , Lelystad , Kampen ... enzv De hele familie hebben we al bezocht om de wagen uit te proberen en ook andere leuke uitstappen . Er viel ons het volgende op ..... Het toerental is 3500 bij een snelheid van 120 kilometer . Dat is hoog vergeleken bij onze vorige auto , FordMondeo 1.8i . Is dat normaal ? Het schakelen gaat snel ... 1... 2...3 enzv en met 80 kan je in zijn 5e versnelling rijden . Dat ging bij de Ford veel langzamer en pas bij 100 in zijn 5e versnelling . Het gasverbruik ligt ongeveer 9 a 10 liter per 100 km . Voor mijzelf klopt het wel want mijn Suzuki Liana had de zelfde rijeigenschappen maar Nico moet wennen aan deze manier van rijden/schakelen. Wie kan en wil er iets over zeggen ? Groeten Nico&Elly |
Auteur: | Duck [ 02 jan 2009 10:17 ] |
Berichttitel: | Re: Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... |
lijkt mij gezien het verbruik normaal waarschijnlijk kunnen benzine/lpg rijders daar meer over zeggen aangezien ik dat soort toerentallen nooit zie met mijn diesel ![]() |
Auteur: | Kapitein Rob [ 02 jan 2009 10:29 ] |
Berichttitel: | Re: Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... |
Dag Elly, Welkom hier. Ik heb een 2.0 benzine en heb dezelfde toerentallen. Dat is normaal bij deze auto. Ook je verbruik van 1:9,5 voor LPG is normaal. De Mondeo zal een 'langere' eindoverbrenging gehad hebben waardoor de toerentallen lager uitvielen. Je kunt met een 2 liter overigens heel goed het 'moderne rijden' toepassen: opschakelen bij 2.500 rpm en terugschakelen bij 1.500 rpm, de motor is soepel genoeg en dan hou je lage toeren. Da's gunstig voor het verbruik, maar je zult niet veel meer kunnen winnen tov die 9,5 km/l. Wil je meer trekkracht hebben zul je hogere toeren moeten gebruiken. Inderdaad kwestie van wennen. |
Auteur: | EvilTwin [ 02 jan 2009 14:09 ] |
Berichttitel: | Re: Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... |
Sanamo schreef: Het toerental is 3500 bij een snelheid van 120 kilometer . Aangezien de motor 7000tpm mag draaien is de 5e versnelling nog relatief lang, hij zou theoretisch 240km/h kunnen lopen. Het is dus al een "overdrive". Dat geldt overigens ook voor mijn Diesel (2.2 bvm5) die haalt bij 4700tpm 230km/h. Met de bvm6 is dat nog meer. Citaat: Dat is hoog vergeleken bij onze vorige auto , FordMondeo 1.8i . Je moet geen appels met peren vergelijken. Dat je met de Ford geen 80 in 5 kon doen geeft al aan dat de C5 dus in feite een relatief langere overbrenging heeft. Citaat: Je kunt met een 2 liter overigens heel goed het 'moderne rijden' toepassen: opschakelen bij 2.500 rpm en terugschakelen bij 1.500 rpm, de motor is soepel genoeg en dan hou je lage toeren. Met LPG verlies je wel wat koppel dus of hij nog steeds zo makkelijk oppakt vanaf dergelijke toerentallen is de vraag. |
Auteur: | Kapitein Rob [ 02 jan 2009 14:57 ] |
Berichttitel: | Re: Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... |
EvilTwin schreef: Met LPG verlies je wel wat koppel dus of hij nog steeds zo makkelijk oppakt vanaf dergelijke toerentallen is de vraag. Ik denk dat dat geen probleem gaat opleveren. De Citroënmotoren waarmee ik op lpg heb gereden wilden zonder problemen vanaf zo'n 1.750 à 2.000 rpm oppakken in IV en V. In lagere versnellingen ook vanaf 1.500 rpm. Je moet bij dit soort toerentallen geen sprintwonderen verwachten, maar de motor is soepel genoeg om zo schakellui te rijden. Helaas heb ik geen ervaring met een C5 op lpg, maar dat kunnen anderen wel aanvullen. |
Auteur: | EW [ 02 jan 2009 15:34 ] |
Berichttitel: | Re: Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... |
Ik schakel in het algemeen al voor de 2000 rpm (op gas). 50 in zijn vijf (wel terugschakelen als je wilt optrekken!) Terugschakelen doe ik in het algemeen pas ruim onder de 1000 rpm of als ik wil optrekken (vanaf 1200 rpm optrekken gaat niet echt van harte namelijk). Ik haal daarmee heel erg nette verbruikscijfers. Mijn totaalverbruik wordt in deze nogal "verpest" door mijn echtgenote: die doet niet aan het nieuwe rijden, maar rijdt nog net zoals ze dat met de 205 met XY-blokje deed... Mijn verbruik zit tegen de 1 op 11, van mijn vrouw rond de 1 op 9. Overigens valt mij op dat het verbruik boven de 110 flink oploopt! (overigens ook logisch, maar dat terzijde). |
Auteur: | Rob310 [ 02 jan 2009 17:54 ] |
Berichttitel: | Re: Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... |
Dat hoge toerental hebben wij ook (zelfde auto) ik heb ook ooit ergens zien staan dat dit hoogtoerige motoren zijn, wanneer je het gaspedaal eens wat dieper intrapt bij accelereren zul je ook merken dat de auto een extra duw krijgt vanaf die 3500-4000 toeren wat betekend dat daar het maximale koppel bereikt wordt. Verder is het een heerlijke auto voor lange(re) ritten. Ook je gasverbruik lijkt mij helemaal niet slecht, kijk maar in mijn signature wat mijn verbruik is in 12 maanden tijd op benzine --> geen verschil met jullie LPG ![]() |
Auteur: | martinus [ 15 jan 2009 20:18 ] |
Berichttitel: | Re: Toerental .... schakelen en benzineverbruik ... |
Ik rijd een 2.0 automaat op lpg. Deze schakelt bij 2500 toeren over naar de volgende versnelling en dat gaat heel goed. Ook op gas. Met zelf schakelen kan het nog iets eerder en dat lukt ook. Bij 120 km maakt mijn automaat iets meer toeren. Kan te maken hebben met dat de automaat maar 4 versnellingen heeft. Het verbruik bij veel stadskm met koude motor en verder rustig rijden circa 1:7,5 tot 1;8,5. alleen snelweg met circa 120km/h 1:10 km/liter groeten JoHaN |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |