Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
ditributieriem vervangen tijdstip inlaat-uitlaat-krukas
Auteur |
Bericht |
mathlemmens
|
 ditributieriem vervangen tijdstip inlaat-uitlaat-krukas
 hallo allemaal, ik ben net "lid" en ben teneinde radeloos. Ik heb het volgende probleem enwel het onderstaande; auto C5 bwj 2003 1.8 benzine 5 deurs ben de mijn distributieriem aan het vervangen en loopt tegen een gigantisch probleem aan. nml. op mijn krukas (benzinemoter) zit een polie waar geen vier bouten in zitten en geen gat in de poelie om 'm te borgen. Hoe weet ik nu de juiste stand van de krukas tov van de inlaat en uitlaat nokkenas? ik dacht dat alles goed stond maar dat was dus niet zo! de stand van de in-en uitlaatnokkenas kan ik nog wel goedzetten (waar moeten de merkstreepjes staan?) maar nu is me de krukas verdraaid en daar zit nergens een merkteken op. Ik heb een autovraagbaak geraadpleegt uiteraard ook vooraf, maar hier staat een heel ander systeem m.b.t. krukaspoelie beschreven. jullie begrijpen dus al dat ik, laten we het noemen, KLEIN  probleem zit elke hulp is uiteraard zeer welkom math 0636114085
|
27 dec 2008 21:40 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: ditributieriem vervangen tijdstip inlaat-uitlaat-krukas
Pfffff, ik heb geen idee.... Ik vrees dat je even geduld moet hebben, want zo veel sleutelaars die zelf "even" een DB-riemwissel doen zijn er niet hier...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
27 dec 2008 21:56 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: ditributieriem vervangen tijdstip inlaat-uitlaat-krukas
Beste Math, Heb je hier misschien wat aan? http://picasaweb.google.com/kansberg37/GewassenC5#Groeten, Albert.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
27 dec 2008 22:27 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: ditributieriem vervangen tijdstip inlaat-uitlaat-krukas
Voor zover ik me herinner moet je bij deze motor de nokkenassen en de krukas vastzetten met blokkeerpennen en dan pas de riem vervangen.
Heb je dit niet gedaan en is nu de boel verdraait? Ik begrijp dat dit komt omdat er geen blokkeergat in de krukaspoulie zit?
Normaal gesproken zouden er toch wel ergens merktekens moeten staan zodat je het geheel weer in lijn kunt brengen, het komt me zo vreemd voor dat ze er niet zijn, of dat het blokkeergat afwezig is. Is er geen tand gemerkt met een streepje, en een streepje op het huis ?? (positie ca 10uur t/o poulie)
Als alles toch al verkeerd staat, en je kunt echt geen merktekens vinden, ga dan terug naar de basisautotechniek, waarbij de zuiger in het BDP staat en de in en uitlaatnok op tuimelen, de inlaat gaat dan net open en de uitlaat gaat dan net dicht. Meestal is dit de positie waar ook de merktekens gebruikt worden.
De bougies eruit, en kijken welke zuiger het dichtst bij het BDP staat en dan naar het BDP draaien, kijken welke nokken erbij horen en de riem monteren.
De riem kan dan nog wel een tandje verkeerd staan, maar je kunt dan tenminste het geheel ronddraaien en kijken t.o. welke merktekens je komt te staan.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
28 dec 2008 12:01 |
|
 |
mathlemmens
|
 Re: ditributieriem vervangen tijdstip inlaat-uitlaat-krukas
Het kloptpercies zoals je omschrijft, wel plaats voor de borgpennen in de inlaat- en uitlaatnokkenaswielen maar niet de in poelie van de krukas, daar dus ook geen merktekens. Ik vind ik ook zeer raar. je ziet wel de verdieping in het blok waar een paspen inkan (bij de krukas) maar geen gat in de poelie. Ik ben er nu wel achter dat er 2 verschillende uitvoeringen zijn, 1 met een gat en een zonder, en die heb ik dus! ik moet me dan richten op de stand van de spiebaan die in de krukas zit. De basistechniek ga ik mee aan de slag. Maar verdere info zijn zeer welkom
math
|
28 dec 2008 12:13 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: ditributieriem vervangen tijdstip inlaat-uitlaat-krukas
Misschien ook hier je vraag eens stellen, komen sleutelaars, particulier en professioneel, om informatie, gegevens en ervaring uit te wisselen. http://www.problemcar.nl/Johan
|
28 dec 2008 23:06 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: ditributieriem vervangen tijdstip inlaat-uitlaat-krukas
We zijn inmiddels een paar dagen verder, ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
31 dec 2008 11:04 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|