Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Afsplitsing van Project: "Koken voor zes" 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 792
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Afsplitsing van Project: "Koken voor zes"
Van 1985 tot aan 2001 heb ik op gas gereden en meestal met plezier. Gas voor 33 oude centen dat werk! Mijn Simca/Talbot Solara verdroeg dit goed en het systeem was ook erg simpel. Ring met gaatjes als venturi onder de carburateur en dat werkte. De verdamper had een basisinstelling en zodoende werd het verbruik behoorlijk toe en meer als op benzine als het wat harder ging.
Dit 1600 blok leverde slechts 70 pk en stamde uit begin jaren 60. Dat betekende een hoop reserve maar toch liep er bij 197.500 km, we hadden hem vanaf 105.000 km, een drijfstanglager uit. Dit had niets te maken met het gas en zodoende kwam er hierna een Renault 21 op gas. 1721 cc met een 90 pk en man wat reed dat lekker! De auto was 100 kilo lichter en met 20 pk meer was dat genieten. Het gas was intussen in prijs verdubbeld maar met 1 op 11 valt dat best mee.
De auto ging na 160.000 km weg met alleen een defecte verdamper als "gas-schade". Er brak een nokkenasriem en gaf Fl 2600 schade maar ook dit blok met dezelfde ring als de Solara had geen problemen met gas. Hoe anders was dat met zijn opvolger een Renault Nevada met 2.2 l blok.
Deze eveneens ex-lease bak had 120.000 km gelopen bij aankoop en had toen een kromme kop. Deze werd netjes hersteld maar de firma AG had de gasinstallatie ingebouwd en daar heb ik zo ongeveer in de loop der jaren alle aansluitingen moeten herstellen. Alle kabelbomen opengesneden en op een soldeerplakmanier draden vastgemaakt. Broddelwerk maar daar moest je eerst goed naar kijken voor je dat ontdekte. Doordat deze auto inspuiting had moest deze misleid worden met weerstanden en een stappenmotor in de gastoevoer daar anders de katalysator het mengsel niet wilde pikken. Met deze auto hebben we 180.000 km gereden, de kop bleef recht, de kleppen kon ik nog net stellen maar ik heb werkelijk alles moeten vervangen op de gastank na. Benzine/gasklep, verdamper 2 x, nieuwe slangen, stappenmotor 2 x. Bijna iedereen riep ook dat moderne motoren, mits af fabriek, niet meer geschikt zijn voor gas. Uiteraard leveren Vialle en Prins veel betere apparatuur dan AG en is LPI een veelbelovende ontwikkeling gebleken maar heb deze niet afgewacht.
De ruimte die ik kwijt was door de tank speelde ook mee en mijn autohandelaar kwam met een Renault Laguna Break 1.9 DTI aanzetten om eens te testen. Vanaf een km of 15 miste ik dat vinnige karakter van die Nevada niet meer en genoot van dat diesel turbokarakter. Het koppel was ook hoger 200 ipv 178 NM en dat bij 1800 tpm. Toen later, met de hulp van wat injectorcleaner, de reactie op het gas beter werd heb ik de benzine/gas eigenschappen nooit meer gemist. Intussen had ik tevens een Peugeot 307 van de baas met een 2.0 HDI 110 pk blok, veel van jullie niet onbekend, en afgezien van het wat hogere verbruik, wat de baas betaalde, heb ik daar 203.231 km zeer van genoten. De Renault is na 247.000 vervangen door een C5 HDI Break en liep tot het einde toe goed. Kortom na 420.000 km gas en 450.000 km diesel heb ik de conclusie getrokken dat ik een dieselman ben. Zelfs als diesel duurder uit zou pakken dan gas toch diesel blijf rijden door dat geweldige koppel.
Edoch ook ik word warm als ik een zescylinder hoor lopen, de inertie van zo'n blik is ongekend en van die huil krijg ik kippevel.
Dus het liefst zou ik nog eens een zescylinder HDI hebben zoals VW deze in TDI's heeft.

Met de C5 gaat het 10000 km later nog steeds uitstekend, geniet met volle teugen van de vering, de rust en het motorkarakter. Ben jaloers op mijn echtgenote die er door de week voornamelijk mee rijdt terwijl ik het dan moet doen in een Renault Kangoo 1,5 DCI met wel 85 pk en een hoop herrie boven de 100 km/u. :( :smt022.

Chris
(geboren met brandstof in het bloed)

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


10 dec 2008 03:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Project: "Koken voor zes"
Ronald schreef:
Hoi Albert,

Ergens heb ik toch wel het gevoel dat ik erg veel mazzel heb met mijn V6 LPi combi, maar veel vergelijkingsmateriaal is er niet. Ik had wel wat meer ellende ingecalculeerd.
Exroosje geeft hier inderdaad een dilemma aan. Mijn setje met vloeibare injectie wordt inderdaad niet aangeboden voor de Ph2 en Ph3, dus ik moet maar heel zuinig zijn op deze.
Stiekum denk ik aan de Ph3 2.7, benzine is voor mij niet te doen. Maar ja dan moet ik minimaal 4 jaar wachten en sparen en dan nog...
Een Ph2 of 3 op Lpi zou toch wel leuk zijn. Ik zal die Gasfx jongens eens mailen.

Gr. Ronald


Volgens mijis de 22HDI 170pk BVA6 ook al een combi waar je niets mee te kort komt...

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


11 dec 2008 17:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Project: "Koken voor zes"
Ronald, diesel en automaat??? :lol: :lol:

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


11 dec 2008 17:23
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33524
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Project: "Koken voor zes"
Je hebt hem ook met hand 6-bak ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


11 dec 2008 21:49
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37
Berichten: 819
Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Project: "Koken voor zes"
Citaat:
Volgens mijis de 22HDI 170pk BVA6 ook al een combi waar je niets mee te kort komt...


Volgens mij ook niet, maar die ellendige houderschapsbelasting........Nu betaal ik € 107,00 p/m en dat vind ik al veel te veel, zeker als je bedenkt dat het naar de belastingdienst gaat. Maar goed, zover is het nog niet, want de komende jaren zul je mij nog rond zien rijden in m'n zwarte break met haar één punt zesje, bumperschade, een niet werkend navigatiesysteem, kapotte parkeersensoren en een happende koppeling, deze laatste vier zaken worden nog dit jaar allemaal opgelost, want Bovag garantie en morgen een "mannetje" die de schade hersteld, op mijn kosten, dat dan weer wel..............

Groeten,

Albert.

_________________
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans


11 dec 2008 22:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Project: "Koken voor zes"
heren, heren, niet in de laatste plaats door mijn eigen post gaat dit draadje steeds verder weg van Ronald´s V6 op gas.
@moderator, gaarne afsplitsen vanaf staircase bericht.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


11 dec 2008 22:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26
Berichten: 1853
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Project: "Koken voor zes"
Ronald schreef:
Hoi Albert,

Ergens heb ik toch wel het gevoel dat ik erg veel mazzel heb met mijn V6 LPi combi, maar veel vergelijkingsmateriaal is er niet. Ik had wel wat meer ellende ingecalculeerd.


En C5 Break Exclusive dan ???

_________________
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128


11 dec 2008 22:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Project: "Koken voor zes"
henkie HDI schreef:
En C5 Break Exclusive dan ???

1=weinig en bovendien ander systeem.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


11 dec 2008 22:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afsplitsing van Project: "Koken voor zes"
Zo. Op verzoek even afgesplitst.

Bij verdere off-topic-gang archiveren we het maar :smt154

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


12 dec 2008 09:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Project: "Koken voor zes"
kansberg schreef:
Citaat:
Volgens mijis de 22HDI 170pk BVA6 ook al een combi waar je niets mee te kort komt...


Volgens mij ook niet, maar die ellendige houderschapsbelasting........Nu betaal ik 107,00 p/m en dat vind ik al veel te veel, zeker als je bedenkt dat het naar de belastingdienst gaat. Maar goed, zover is het nog niet, want de komende jaren zul je mij nog rond zien rijden in m'n zwarte break met haar een punt zesje, bumperschade, een niet werkend navigatiesysteem, kapotte parkeersensoren en een happende koppeling, deze laatste vier zaken worden nog dit jaar allemaal opgelost, want Bovag garantie en morgen een "mannetje" die de schade hersteld, op mijn kosten, dat dan weer wel..............

Groeten,

Albert.


Ja en van de factuur gaat 19% BTW naar de staat, betaal je 3% milieuheffing vervolgens betaalt het "mannetje" er 35% loonbelasting van en natuurlijk nog 20% winstbelasting van zijn zaak en prive nog 4% vermogensbelasting want hij doet meer van die bumperklusjes, als hij klaar is met werken drinkt ie een borrel en betaalt hij hierover 24% accijns, hij neemt een sigaretje ook accijns (hoeveel??) en daarna gaat ie tanken (BTW EN Accijns) om met zijn leaseauto (bijtelling 24%, BPM EN BTW) naar zijn werk te rijden (OZB gebruiker en eigenaar), daar wordt gecollecteerd voor een goed doel maar ja helaas de man is blut. En als ie doodgaat van het harde werken betalen zijn erfgenamen succesierechten. Ik zal vast nog wel een accijnsje of belastingkje zijn vergeten!

Shit waarom heb ik toch altijd het idee dat wij met zijn allen de staat meer steunen dan Wouter Bos??


13 dec 2008 15:46
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.