Schokken rond 1300 toeren bij HDi
Auteur |
Bericht |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Schokken rond 1300 toeren bij HDi
Hallo, M'n C5 met een 66 kW HDi (motorcode DW10TD) begint de laatste tijd steeds sterker te schokken als ik in de 4e en 5de versnelling constant bij zo'n 1300~1400 toeren rij. Het houdt direct op bij beetje gas bijgeven of juist minderen. Er zijn geen foutmeldingen op de BC. Ik tank praktisch altijd Texaco diesel. Ik heb twee tankbeurten terug een flesje injectorreiniger in de tank gedaan maar dat hielp niet.
Ik heb gelezen dat dit met de EGR-klep (vervuild/defect) kan samenhangen. In de FAQ staat iets over een elektrische EGR-klep maar die in de mijne lijkt op vacuum te werken. Omdat ik geen foutcodes op de BC heb ben ik wat huiverig om de klep uit te bouwen om schoon te maken. Dus daarom de volgende vragen: 1) Welke andere oorzaken kunnen er voor het schokken zijn? 2) Is de EGR-klep van mijn motor (DW10TD) te testen zonder deze uit te bouwen? 3) Is het uitbouwen en schoonmaken eenvoudig te doen? (de klep zit aan de uitlaatgaskant maar met twee schroeven vast, maar de inlaatkant lijkt me lastiger)
Alvast bedankt, Jacco
|
20 nov 2008 14:11 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schokken rond 1300 toeren bij HDi
Is dit bij warme motor of in de eerste paar minuten?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2008 14:57 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Is dit bij warme motor of in de eerste paar minuten? In ieder geval bij een warme motor, maar volgens mij ook bij een koude motor (het eerste dorpje is 2 km verderop).
|
20 nov 2008 16:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Als het ook bij echt warme motor gebeurt dan hoef je ieg de gloeispiralen niet te verdenken.
Geen foutcodes wil natuurlijk niet zeggen dat alles ok is, maar voordat je aan lastiger zaken als de EGR denkt, kun je wellicht de simpelere zaken controleren: -dieselfilter -luchtfilter -injectorbekabeling -spanning bij stationair
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2008 16:26 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Energielabel: G
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
En hoe gedraagt hij zich bij 1300-1400 toeren in z'n 3?
|
20 nov 2008 19:29 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
Hertogjan schreef: En hoe gedraagt hij zich bij 1300-1400 toeren in z'n 3? Geen idee. Hier in Friesland hoef je niet zo langzaam te rijden want er zijn geen files  Alleen af en toe een dorpje of een stukje 60 km weg waar het probleem zich dan voordoet. Maar ik zal het morgen even in z'n 3 proberen. Maar ik vermoed dat het niet uitmaakt. Ik vind de suggestie van het dieselfilter van EvilTwin wel interessant. In de handleiding (p.120) staat dat het filter regelmatig ontlucht moet worden. Toen ik vandaag bij draaiende motor op zoek was naar de EGR-klep zag ik regelmatig flinke luchtbellen door het slangetje dat uit de bovenkant van het filter komt en naar de pomp lijkt te gaan. Is het mogelijk dat er in dit systeem lucht naar binnen wordt gezogen? Is er normaal onderdruk in het filter? Misschien is het verstopt waardoor de hogedrukpomp onderdruk zuigt? Overigens heb geen lege tank gehad of iets aan het systeem gedaan. Twee weken terug haalde ik nog praktisch de gespecificeerde topsnelheid dus ging er wel voldoende diesel doorheen (verbruik op BC rond 12ltr/100km) Ik zal proberen het dieselfilter af te tappen. Dat is wellicht bij de laatste kleine beurt (een paar 100 km geleden) vergeten. EvilTwin: Welke spanning bedoel je bij stationair? De spanning van de injectors? Bij m'n vorige auto (benzine injectiemotor) kon een probleem bij een van de cilinders gemakkelijk worden gevonden door de stekkertjes van de injectoren een voor een los te halen. Het probleem (achteraf vanwege een brakke bougiekabel) was dan snel ontdekt. De motor ging niet slechter lopen toen de injector bij de cilinder met de slechte kabel werd losgehaald. Een diesel heeft natuurlijk geen bougies. Heeft het zin (en kan het geen kwaad) zo'n truukje bij een diesel uit te halen? Jacco
|
20 nov 2008 20:33 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Citaat: Heeft het zin (en kan het geen kwaad) zo'n truukje bij een diesel uit te halen? Het loshalen van de HDi injectoren kan ik niet echt aanbevelen...het is gevoelige techniek! het zal je bovendien een bak foutmeldingen opleveren die het later de garage lastig kan maken om het echt uit te lezen. Uiteindelijk is dat de enige oplossing, compu eraan en tijdens het rijden uitlezen. vwb bougies, Diesels hebben gloeibougies, die doen het nét voor de start (voorgloeien) en gedurende een tijd na de start (nagloeien) preciese details in een ander draadje. Als je een probleem hebt bij warme motor is het niet logisch om aan hun functioneren te twijfelen. Het Dieselfilter komt in verschillende uitvoeringen, de 2.2 bijv. heeft een watersensor en aftapping, hoe het op een 90pk is weet ik niet. Het bevindt zich makkelijk toegankelijk voor op de motor. Er hoort bij draaiende (LD-) opvoerpomp zo'n 3bar op te staan. Daarmee is de HD-pomp goed voorzien en moet er zelfs Diesel teruggevoerd worden. De HD-pomp mag de boel dus nooit vacuum trekken. Ook weer afhankelijk van het exacte motortype is hoe het filter zich gedraagt wanneer er lucht aangezogen is (na een echt lege tank: 2.2 start hier gewoon doorheen) maar als de boel eenmaal loopt mag er geen lucht meer zijn. Citaat: EvilTwin: Welke spanning bedoel je bij stationair? De spanning van de injectors? Ik bedoel de spanning die van de dynamo komt, is die te laag dan heb je bij dergelijke lage toerentallen wellicht een probleem met het debiet van de LD-pomp en de aansturing van de HD-injectoren. Ik kan het me niet echt voorstellen omdat dan de compu ook gaat muiten, maar ik zou het zeker even controleren. Gewoon accuspanning bij motor uit, motor stationair en bij 1400tpm (eventueel ook nog bij hoge tpm als referentie) Lastiger wordt het als bij het relais van de LD-pomp gaar is oid. De enige manier om dit fatsoenlijk te checken is het nameten van de drukken op de LD-pomp.
|
21 nov 2008 12:39 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Het Dieselfilter komt in verschillende uitvoeringen, de 2.2 bijv. heeft een watersensor en aftapping, hoe het op een 90pk is weet ik niet. Ik vermoed dat het filter v/d 66kW/90pk hetzelfde is. Er is een watersensor (er zit tenminste een stekkertje met twee draadjes op het deksel zit  ). En ik heb inmiddels het filter onderaan afgetapt; er kwam geen druppel water uit (wel diesel natuurlijk). Het filter van een 2.2 HDiF (foto gevonden op een Peugot forum) ziet er hetzelfde uit als bij mij. EvilTwin schreef: Er hoort bij draaiende (LD-) opvoerpomp zo'n 3bar op te staan. Daarmee is de HD-pomp goed voorzien en moet er zelfs Diesel teruggevoerd worden. De HD-pomp mag de boel dus nooit vacuum trekken. De 66kW-motor is misschien de enige HDi zonder LD-opvoerpomp. Ik hoor namelijk geen pompje lopen bij het aanzetten van het contact (was wel zo bij mijn vorige benzine-injectie). Dat verklaart dan ook waarom er een balgje in de toevoerleiding zit (zie ook p.121 in de handleiding). Dat zou dan ook betekeken dat de HD-pomp het filter wel op onderdruk brengt! Volgens de vraagbaak van Olving zou er wel een opvoerpomp in de tank moeten zitten maar hij noemt het balgje niet  . Als de motor stationair loopt zie ik een continue stroom kleine belletjes (~0.2 mm) en af en toe een grote bel (zelfde diameter als slangetje). Dat lijkt me foute boel! Ik zie geen belletjes in het toevoerslangetje (maar dat is niet al te doorzichtig meer). Dan blijven er nog vier mogelijkheden over, nietwaar (tenzij er een scheurtje inzit): aansluiting toevoer, aansluiting afvoer, aftapplug en het deksel. Deze laatste lijkt me het meest waarschijnlijk. Of heeft iemand een andere ervaring? Met het balgje kan ik het filter een klein beetje op overdruk brengen. Heel misschien kan ik dan een lekje ontdekken. Ik zal in ieder geval morgen het filter vervangen. Als het goed is zit daar ook en nieuwe pakkingsring bij.
|
21 nov 2008 15:26 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
Vandaag diesel- en luchtfilter vervangen. Was zo gepiept. Het goede nieuws is dat de continue bellenstroom naar de HD-brandstofpomp is opgehouden. Slechte nieuws is dat het schokken onveranderd doorgaat. Overigens lagen er onderin het brandstoffilter een paar glimmende stukjes. Ik neem aan dat het metaalvijlsel was. Moet ik hier nerveus van worden, of is dit normaal ('afval' van de fabricage)? Als dit vijlsel uit de HD pomp komt gaat het toch via de brandstofretour terug naar de brandstoftank. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het van daar weer wordt opgezogen. In z'n 3 heb ik nog geen schokken gehad. De spanning op het boordnet lijkt me normaal omdat de meter op het dashboard op ~driekwart v/d schaal staat tijdens normaal rijden. Net na het starten is dat ~40% (steeds in het witte deel) Jacco
|
22 nov 2008 14:34 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Vreemd dat het verschijnsel zich voordoet in de 2 cruise control versnellingen. Schokt ie met/zonder cruise control?
|
22 nov 2008 15:55 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
Hertogjan schreef: Vreemd dat het verschijnsel zich voordoet in de 2 cruise control versnellingen. Schokt ie met/zonder cruise control? De auto heeft een aftermarket cruise control (door vorige eigenaar geplaatst). Het schokken doet zich iig zonder cruise control voor. Auto is uit de lease (ING geloof ik). Auto lijkt goed onderhouden en standaard C5 zaken zijn 'gedaan' (bv. remklauwen achter vervangen, nieuwe achterruit). Distributieriem op 160.000 vervangen. Het schokken gaat met een frequentie van ~0.5 seconden en is best heftig. Een beetje meer of minder gas en het is snel weer weg. Voor de rest rijdt de auto prima . Kan het een resonantie van de motor zijn door een slappe/defecte motorophanging? Hoe zou ik dat kunnen checken?
|
22 nov 2008 17:05 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Ik maak uit je antwoord op dat indien je de cruise control gebruikt, en de motor dan zo'n 1300 1400 toeren draait, er geen schokken optreden; toch? Dus bij "voetmatig" gasgeven doet dit euvel zich voor, en dan uitsluitend in de 2 hoogste (cruise control) versnellingen. Ik ben geneigd een causaal verband te leggen tussen die 2 zaken, maar heb te weinig technische kennis om het euvel te kunnen duiden. Misschien dat wat meer technisch onderlegde gebruikers op dit forum hier op in kunnen springen, want je beschrijft een raaaaaar mankement. Ik denk overigens niet dat je het in de motorophanging hoeft te zoeken; dan zou je ook bij optrekken en door vrijwel het hele rijgedrag heen daar last van moeten hebben. Ik moet zeggen dat ik inmiddels wel benieuwd ben waar je op uit gaat komen; wat de boosdoener zal blijken te zijn. We zullen maar niet hopen dat dit onder het kopje "citroen karakter" valt. Hou me/ons op de hoogte!
|
22 nov 2008 21:42 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
Hertogjan schreef: Ik maak uit je antwoord op dat indien je de cruise control gebruikt, en de motor dan zo'n 1300 1400 toeren draait, er geen schokken optreden? De CC maakt geen verschil. Mijn aftermarket CC werkt volgens mij met een kabeltje dat aan het gaspedaal trekt. En niet zoals de standaard cruise control die over de BSI werkt. Ik heb vanavond het vacuumslangetje van de EGR-klep losgemaakt (en afgesloten). Dit gaf geen verschil. Het schokken is het heftigst in de 4de versnelling rond 1450 toeren. In z'n is het bij ~1400. In z'n 3 heb ik bij geen enkel toerental kunnen constateren. Ik heb ook het problemcar forum uitgeplozen maar geen nieuwe ideeën op kunnen doen. Wel kon ik de ABS testen want het heeft hier (Friesland) al aardig gesneeuwd  Jacco
|
22 nov 2008 23:37 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
Nog een extra toevoeging die kan helpen de oorzaak op te vinden. Het lijkt erop op dat mijn type motor zowel met Bosch of met Siemens injectiesysteem is geleverd. Bij mij waarschijnlijk een Siemens (ik kan geen naam vinden) omdat: - Ik kwam ergens tegen dat latere C5 Ph1 met Siemens zijn geleverd (mijne is 14-11-2003) - De beschrijving in de Vraagbaak van Olving komt niet overeen met mijn situatie (waarschijnlijk geen opvoerpomp in de tank maar wel een balgje om handmatig diesel aan te zuigen). - De Siemens HD-pomp heeft een ingebouwde opvoerpomp dus is het logisch dat de opvoerpomo in de tank kan vervallen. Verder kwam ik op een forum tegen dat het inschakelen van een 3de plunger op de brandstofpomp tot schokken kan leiden. In een Bosch folder staat dat de Bosch-pomp inderdaad zo'n schakelbare 3de plunger heeft. Bij de Siemens pomp heb ik dat niet gevonden. Zou de elektroklep voor de drukregeling het probleem kunnen veroorzaken? EvilTwin schreef: Het loshalen van de HDi injectoren kan ik niet echt aanbevelen...het is gevoelige techniek! Klopt! In een stukje manual van Peugot vond ik de volgende quote "VOORSCHRIFT : maak de stekker van de verstuivers of de elektronische eenheid niet los [bij draaiende motor], omdat dit ernstige schade aan de motor kan veroorzaken ."
|
23 nov 2008 17:33 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Helaas worden in de RTA alleen de 2.0HDi110 en 2.2HDi136 behandeld. (Geen Siemens, geen balgje) De 2.0HDi138 heeft geloof ik weer wel Siemens en sommige ph.2 ook een balgje (1.6/2.0?) maar dat is niet echt relevant.
Maar dat van die derde plunjer klopt ook voor de 2.0 en 2.2 motoren. Het inschakelen gebeurt alleen bij hoog debiet (vermogensvraag) dus dat kan ik weer niet echt rijmen met 1300-1400tpm. Vol accellereren vanaf 1300tpm is ook niet echt nuttig, als ik vanaf dergelijke toerentallen wil versnellen doe ik dat eerste met matig gas, pas vanaf ~1600 vol, en dat is met een dikke 2.2.
|
23 nov 2008 18:10 |
|
 |
|