Auteur |
Bericht |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Koelproblemen C5 V6
Beste forummers,
Spijtiggenoeg is het eerste bericht dat ik hier post recht een probleembericht... Ik heb nu een maand of 2 een C5 V6 break automaat op lpg. Prima bak, rijdt zalig. Vandaag het eerste eraan gedaan, nieuwe achterremblokken, nieuwe olie en filter. Toen zag ik dat het koelwatervatje tot boven volstond, zat gewoon geen lucht meer in. Dop erafgedraaid, na 10minuten stilstaan!, serieuze hoeveelheid KVS eruit...
Systeem ontlucht, terug wat bijgevuld. Stationair draaien, normaal op temperatuur komen, 90° naar links de meter, zoals altijd, warm worden, eerste snelheid ventilator in, nog warmer worden, 2de snelheid in. Toen met "verhoogde" temperatuur bleef het stabiel(koelde niet af). Was boven normaal dus niet tegen de rode zone ofzo.
Ritje gaan doen, vatje terug tot de bovenkant vol. Temperatuur blijft een paar mm boven normaal, dus opzich niks alarmerend. Boel ingepakt, half uurtje en 30km naar huis gereden, kom hier aan, KVS gewoon op pijl, iets boven wat ik em laatste keer had gezet. Lijkt me niet slecht dus.
Onlangs is thermostaat vervangen en de KVS bijgevuld. Voor de rest is/was ips alles in orde.
Geen bellen in het koelsysteem, geen overdruk op de koelwaterslangen...
Auto heeft 144dkm gelopen, waarvan de laatste 60duizend ofzo op gas.
Als er iemand iets bekend ziet hoor ik het graag, want zit als (hobby)mechanieker zelf effe met de handen in het haar.
Koelsysteel afpersen is het volgende, ben benieuwd...
mvg Ruben
|
11 jul 2008 16:26 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Het lijkt net of er alsnog iets niet klopt met de thermostaat! Worden de slangen van de radiateur warm? is het systeem goed ontlucht?
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
11 jul 2008 17:17 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Tja, is gewoon raar. Heb het systeem zelf nog ontlucht, maar of het daarvoor goed ontlucht was?? Slang van de radiateur staat goed heet, de terugloop van de radiateur kouder, dus dat werkt prima. KVS niveau staat ondertussen net boven de minimum. Morgen vroeg als alles koud is lekker ontluchten en zien wat ie dan doet. Op de terugweg naar huis bleef die mooi staat, dat is het rare...
|
11 jul 2008 18:12 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Meest simpele is om de thermostaat als eerste te testen, gewoon in een pannetje met koud water op het gas en aan de kook brengen..
Een thermostaat is een goedkoop massaprodukt en geen precisie instrument, ook als ze nieuw zijn werken ze niet perfect, sommige blijven hangen en gaan met een schok open en andere gaan maar gedeeltelijk open.
Soms helpt het om in de klep van de thermostaat een gaatje van een mm of 3 te boren, er gaat dan een heel klein beetje water door waardoor het water achter de thermostaat geleidelijker opwarmt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
11 jul 2008 18:32 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Citroenbx schreef: Onlangs is thermostaat vervangen en de KVS bijgevuld.
Zit hij wel goed gemonteerd , met de voeler naar de kop ? anders duurt het idd te lang voor hij opent , gaatje boren kan dan idd ook helpen om wat sneller te openen.
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
11 jul 2008 20:07 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Het probleem lijkt me echt niet in de thermostaat te liggen. De auto werd zeer snel op naar 90°links zeg maar(waarom staan er nu geen graden bij  ) en daar blijft het gewoon. Wat me ook opviel was dat toen ik koude KVS had bijgevuld, auto heb gestart en thermometer in dat de temperatuur in het vatje op 19-20graden bleef, kamertemperatuur zeg maar. Dat lijkt me mee WP te zijn dan thermostaat(de radiator word tenslotte pokkeheet). Uiteraard wanneer het boeltje dan te warm word duurt het niet lang of het kvs vatje word ook gloeiendheet. Blijf het maar een rare situatie vinden, had het liever niet gehad maargoed, no pain no gain...
|
11 jul 2008 21:29 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Net telefoon gekregen van de garage ivm men mail gisteren. De taak van het vatje is "expansie", dus dat het zo lang koud blijft is normaal allegeluk. Nu met de handleiding van Citroen de boel eens gaan ontluchten. (Trouwens, een V6 zonder de kappen ziet er echt NIET uit...  )
|
12 jul 2008 09:40 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Alles ontlucht, op pijl, toertje gaan doen en alles lijkt in orde... De vorige garage wss gewoon TE veel erin gedaan? ik hoop van wel 
|
12 jul 2008 11:03 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
zou wel heel simple zijn we hopen het voor je 
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
12 jul 2008 16:25 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Tja laten we het hopen, zou het eens een tijdje in de gaten houden! Veel plezier verder met de v6 
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
12 jul 2008 17:49 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Pech, koelwater stond weer tot helemaal boven Volgende week komt de koelvloeistof binnen, dan gelijk nieuwe opdoen en fatsoendelijk ontluchten. Hopen dat het helpt...(al vrees ik ervoor).
|
12 jul 2008 19:51 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Citroenbx schreef: De auto werd zeer snel op naar 90°links zeg maar(waarom staan er nu geen graden bij Let erop dat de beide metertjes "digitaal" zijn, niet analoog, ze hebben een aantal voorgeprogrammeerde standen (koud/op aan het warmen/bedrijfstemp/te hoog/oververhit) Normaal staan ze beide rond de helft, olie heeft minder standen: Code: POSITION DE L’AIGUILLE TEMPERATURE D’EAU MOTEUR P1 40 °C P2 50 °C P3 80 °C P4 95 °C P5 110 °C P6 118 °C P7 121 °C P1&2 zitten onderin, P3,4&5 rond helft, P6&7 bovenin Code: POSITION DE L’AIGUILLE TEMPERATURE D’HUILE MOTEUR P1 50 °C P2 70 °C P3 115 °C P4 160 °C P5 180 °C
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
12 jul 2008 19:57 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Eviltwin schreef: Let erop dat de beide metertjes "digitaal" zijn, niet analoog, ze hebben een aantal voorgeprogrammeerde standen (koud/op aan het warmen/bedrijfstemp/te hoog/oververhit) Ik heb dit nuttig gegeven gelijk even gekopieerd naar mijn "digitaal" archief, maar ik neem aan dat je met een variabele weerstand aan de voelerkabel de meter kunt laten verspringen over die standen 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
12 jul 2008 20:23 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
99%zeker dat de koppakking erdoor is. Zondezondezonde... Had me voor hetzelfde geld al beter een goeie GTi Turbo2 gekocht 
|
13 jul 2008 16:00 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Koelproblemen C5 V6
Citroenbx schreef: 99%zeker dat de koppakking erdoor is. Zondezondezonde... Had me voor hetzelfde geld al beter een goeie GTi Turbo2 gekocht  dat is minder maar voor het geld dat de reparatie kost heb je geen andere
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
13 jul 2008 16:41 |
|
 |
|