c5breakhdi
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 sep 2006 20:49 Berichten: 50 Woonplaats: België
Auto: Citroën C5 break HDi 138 pk Exclusive (dec 2007)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Nocciola
Naar boven
|
 Begin van brand onder de motorkap
Mijn C5 break (2.0 HDi), nagelnieuw aangeschaft in 2002, en sindsdien gedurende zijn ganse levensloop constant geplaagd door zowel kleine als ernstige problemen (waaronder een defecte cilinderkoppakking na 50000 km, defecte oliepeilmeter, 2 x een defecte achterruit, 5 x een defect slot, een defecte COM2000, roest in de portierraamkaders, te zwakke achterklepveren, deurhendels die zomaar afbreken, een defecte debietmeter, en nog veel meer van die dingen), is woensdagavond bijna in brand gevlogen .
Ik had een brandgeur waargenomen, en toen ik de motorkap opende kwam een dikke stinkende rookpluim van onder het kunststof sierdeksel vandaan. Na het verwijderen van het sierdeksel bleek de rook afkomstig te zijn van de isolatie van het sierdeksel, dat was beginnen smeulen zo ongeveer tussen de oliepeilstok en het motorblok (eigenlijk net boven de oliepeilstok).
De enige schade is dus een kapot sierdeksel (isolatie deels weggebrand, en plastic een beetje gesmolten), en een gedeeltelijk zwartgeblakerde bevestigingsring van een koelwaterslang.
Mijn garagist heeft het allemaal eens goed bekeken, ook met draaiende motor, maar vindt niet direct een oorzaak. Het enige wat er wel te zien is, is dat het motorblok er in de omgeving van waar volgens mijn zwakke technische kennis EGR-klep en/of turbo zitten, erg smerig en vettig uit ziet, maar dat is al heel lang zo.
Ondertussen heeft de dealer het probleem alvast voorgelegd aan een technisch inspecteur van Citroen Belux, de Belgische invoerder. Die wist er ook geen raad mee, maar heeft foto's van het verbrande deksel gemaakt om door te sturen naar Brussel en naar de hoofdzetel van Citroen in Parijs.
Heeft iemand van dit forum misschien een idee van waardoor dit brandje veroorzaakt werd ? Kunnen er op een of andere manier olie of uitlaatgassen op de isolatie terechtgekomen zijn, waardoor deze is beginnen smeulen ? Of denken jullie aan nog iets anders ?
Alvast bij voorbaat dank voor jullie reacties.
_________________ J'ai vu une déesse au volant d'une Citroën
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Welkom hier, (ik zag je al in het voorsteldraadje)
Je hebt dus nog geluk gehad zeg
Ik ben reuze benieuwd hoe dit nou kan.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Begin van brand onder de motorkap
Zelf heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt, gelukkig zonder brand en zonder die grote rookpluimen. Bij mij was er retourdiesel gelekt en gaan verdampen...slangetje zat niet goed vast.
zie hier het verschijnsel
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|