Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 waterpomp gerammel doorrijden 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: berline 2.0
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht waterpomp gerammel doorrijden
hoi allemaal,

gerammel onder de motorkap, zeker bij starten (koude motor). Langsgeweest bij de Citroendealer: zou naar zij zeggen op basis van de locatie van het gerammel de waterpomp kunnen zijn (koeling v.d. motor neem ik aan....). Afspraak kan pas voor over 3 weken om die te bekijken/vervangen. Volgens hen kan ik er tot die tijd mee blijven rondrijden, hoewel het vreselijk akelig klinkt en nu na een week of zo ook ietsje luider is geworden. Eind deze week ga ik een paar dagen weg (buitenland) en verwacht zo'n 500 km te rijden. Heeft iemand ervaring met dit probleem? Kan ik hier inderdaad rammelend en al nog 2 weken mee doorrijden? En wat kan ik verwachten als die pomp d'r echt mee ophoudt....

alvast bedankt

gr

marc 'auto-techniek-nitwit' juno

29 sep 2008 10:36
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: waterpomp gerammel doorrijden
Ik had bij m'n vorige auto een lager onder de motorkap dat herrie maakte. Volgens de garage was het de dynamo. Mocht die het begeven dan zou het geen groot probleem zijn omdat er meteen een melding komt en het mogelijk is om alleen op de accu nog wel een eindje te rijden.

Helaas bleek het een lager het de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging te zijn... De pomp raakte op de snelweg lek. Onder de motorkap zat alles onder de olie. Inclusief de dynamo die het vervolgens een paar weken later ook begaf....

Zeker als het geluid erger wordt zou ik een garage opzoeken. Vooral als ik naar het buitenland zou moeten...

29 sep 2008 10:54
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Is het niet de poelie ?? dit komt regelmatig voor en maakt een geluid zoals jij beschrijft , .... persoonlijk zou ik er niet mee doorrijden

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

29 sep 2008 11:24
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: berline 2.0
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mijn C5 (2004) heeft pas 75K gelopen (aandrijfriem zou pas bij 120K vervangen moeten). Het geluid zit overigens wel daar aan die kant maar klinkt niet direct bij de lopende poelie/aandrijfriem-dinges, meer naar onder en achter onder het motorblok; bij een koude motor rammelt en klikt 't (uche-kuche) even behoorlijken na een minuutje of twee stationair draaien wordt het rustiger. Tijdens het rijden kun je als je goed luistert maar net wat gerammel horen. Ik ben er ook juist al mee naar de (citroen-)garage geweest maar die hebben alleen even goed geluisterd en met met een helaas-afspraak-pas-over-3-weken-mogelijk weer de weg op gestuurd, ik heb natuurlijk aangedrongen op z.s.m. repareren. Ik leid uit hun wat laconike reactie af dat het wel meevalt, maar ik ben een totale leek en van die onaangename geluiden vind ik zeer onprettig tijdens het rijden. Vandaar dat ik op dit voor mij nieuwe forum eens wilde vragen of iemand dit herkent.
Donderdag moet ik in elk geval weg dus ik moet of een auto gaan huren of het er op wagen....

gr

marc juno

29 sep 2008 11:53
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
Misschien is een 2'de opinie elders wel handig, op afstand geluiden raden is vrij lastig, zelf zou ik bij bepaalde geluiden niet willen 'gokken' om door te rijden, zoals jij ook al aangeeft :)

Kortom lastig :smt017

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

29 sep 2008 12:05
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
juno schreef:
Ik ben er ook juist al mee naar de (citroen-)garage geweest maar die hebben alleen even goed geluisterd en met met een helaas-afspraak-pas-over-3-weken-mogelijk weer de weg op gestuurd, ik heb natuurlijk aangedrongen op z.s.m. repareren. Ik leid uit hun wat laconike reactie af dat het wel meevalt,

Laconiek, geen tijd, wie draagt het risico ? Reviseren hun gratis het blok als die binnen 3 weken vastloopt omdat het toch wat ernstigers was?
Doorrijden is op eigen risico, of de garage moet je zwart op wit geven dat er niks ernstigs is.

Voor hetzelfde geld loopt de waterpomp vast, en draait de hele rimenzooi, waaronder distririem in de soep. Sta je mooi stil met een komplete ravage in de motor...

Ofwel, het is makkelijk praten voor een garage...

29 sep 2008 14:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik persoonlijk zou er ook niet mee doorrijden net als wat hier boven al gepost is, voor je het weet kost het nog meer.

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding

29 sep 2008 19:28
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Menigmaal, door alle problemen heen, bekruipt mij toch het gevoel dat er heel wat mede-leden zijn die zitten te kloten met een onwillige/onkundige garage; waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat speciaal aan die leden ligt.
Ikzelf steek, vooral omdat ik aan de goden overgeleverd ben, redelijk wat moeite in b.v. netwerken om eens uit te vissen wat nou een goeie garage is. En die mag van mij, als dat niet anders is, best wel een eind verderop zitten. Die ene of paar keer per jaar maakt me dat niet uit. Maar vaak is de combinatie officiële dealer/op de hoek voor velen de doorslaggevende factor.

29 sep 2008 21:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Inderdaad: de garagist in kwestie heeft makkelijk praten. Een goede garage (en vandaar het belang van het opbouwen van een relatie met een garage, hoewel die natuurlijk van twee kanten moet komen) zorgt dat ze zeker weten wat het is voor ze je er mee verder laten rijden.

En heeft zelfs het lef om tegen je te zeggen dat je de auto moet laten staan! (en zorgt vervolgens dat ie ook weer zo snel mogelijk beschikbaar is).

29 sep 2008 21:49
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]