Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=3379
Pagina 1 van 3

Auteur:  rvermeer [ 15 sep 2008 10:35 ]
Berichttitel:  2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

In mei 2007 een C5 break 2.2 HDi met automaat gekocht. Afgezien van een kapotte airco bediening en een defecte koplampsproeierpomp geen echte problemen gehad. Afgelopen april gaat de auto voor een grote beurt (160k)en APK naar de citroen garage in Vleuten. Alle filters worden vervangen (nodig of niet, beter safe than sorry) en de olie. En ondanks de voorschriften in het boekje hoeft volgens de garage de Eolys pas te worden bijgevuld als er een melding over verschijnt. Dus rijden maar weer.
Niet lang daarna de melding "uitlaatgas storing". Ik merk niets aan de auto, maar ga toch maar naar de garage om de melding te laten uitlezen. Geen duidelijke oorzaak te vinden. Er schijnt tijdelijk een overdruk in de motor te zijn geweest. De boel gereset en weg maar weer. Een week later weer die melding. Nu vergezeld met de mededeling dat de ESP/ASR is uitgeschakeld. Het noodprogramma schakelt in en de trekkracht is weg. Even de auto aan de kant. FF wachten. Starten. En de ESP melding is weg. De andere blijft wel. In ieder geval kan er weer worden gereden. OP naar de garage maar weer. Die herhaald de vorige zetten, omdat er geen duidelijke melding in de computer is te vinden.
Het is inmiddels eind augustus en we gaan op vakantie naar Frankrijk. Al snel komt de uitlaatgasmelding weer in beeld. Ik merk geen verschil met rijden, dus ik maak me er niet druk om. De franse grens over en hela, daar komt de melding dat de Eolys op is. Nou, we kunnen er nu niets aan doen en de garage had gezecht dat je best zonder kunt doorrijden.
Bij Parijs weer een pieptoon en de ESP/ASR schakel uit en het noodprogramma in. Gelukkig heb je op de periferique niet veel snelheid nodig, dus we komen op het noodprogramma Parijs goed door.
We kennen het trucje inmiddels en komen goed op onze eindbestemming aan.
De auto staat vervolgens drie dagen ongebruikt. Als we weer eens boodschappen willen gaan doen. Zijn alle meldingen verdwenen. Mooi. Maar niet voor lang.
Om het verhaal niet nog veel langer te maken; de meldingen komen steeds frequenter terug en het noodprogramma ook. We zijn er inmiddels achter dat het noodprogramma alleen inschakeld als je enige tijd (5 to 10 minuten) rond de 80 √° 90 rijdt. Laag in de toerentallen dus. Boven de 100 blijven rijden is de oplossing. De auto rijdt dan geweldig. Maar ja, 100+ kan niet overal. Dus met horten en stoten komen we uiteindelijk weer in Nederland aan.
Overdruk in de motor. Ik geloof er niets van. De motor loopt prima. De versnellingsbak schakelt soepel. En waarom alleen problemen als je (te) langzaam rijdt? Misschien verkeerde olie gebruikt? Ik kan het niet controleren.

Komende week gaat de auto naar de garage voor een check en het bijvullen van de Eolys. Ik houd jullie op de hoogte van de dingen die volgen.

Heeft er in de tussentijd iemand een idee wat er aan de hand kan zijn. Ik lees op het forum soortgelijke ervaringen, die toch weer niet exact hetzelfde zijn. Vandaar dit nieuwe onderwerp.
Elke suggestie die kan voorkomen dat er dure onderdelen gaan worden vervangen is van harte welkom.

Groeten,

Raymond

Auteur:  EvilTwin [ 15 sep 2008 12:58 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

hoeveel km rijd je nu al met de melding "laag Eolys niveau"?

check ieg even de swirlklepbediening, is makkelijk te zien:
viewtopic.php?f=5&t=1269&p=55170&hilit=swirl#p55170
ik had geen melding maar sommige anderen met hetzelfde wel.

Dit had je al gezien?

viewtopic.php?f=5&t=1620&p=69377&hilit=swirl#p69377

Auteur:  Menno [ 15 sep 2008 13:07 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Misschien is het Fap-filter niet helemaal in orde meer ( dichtgeslibd ? ), daar duiden deze meldingen wel een beetje op, ... ben benieuwd of na het vullen van de Eolyse en regenereren (vervangen) van het Fap-filter de auto weer storingsvrij is.

Begin eerst met regenereren ( 'uitfikken' ) voordat je een nieuw duur filter plaatst :idea:
Zijn maar opmerkingen van een leek hoor ;) , regenereren was bij mijn C5 iig meer dan afdoende. ( wel tijdig bijgevuld )

Auteur:  rvermeer [ 15 sep 2008 14:57 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Er is sinds de diesel-dope melding ongeveer 1600 kilometer gereden. De problemen bestonden overigens al voordat die melding kwam. Ze zijn erna alleen steeds frequenter geworden.
De vraag die door mijn hoofd spookt is of het toeval is dat de meldingen kwamen, vlak nadat de grote beurt was uitgevoerd. Je gaat dan toch al gauw denken dat iemand iets niet goed heeft gedaan. Vandaar mijn opmerking of verkeerde olie misschien een oorzaak hiervan zou kunnen zijn.
Type 7000 mag niet worden gebruikt ivm het filter. Er moet persé type 9000 in. Als die monteurs dat nu ook maar weten!?

Ik heb de betreffende garage al eens gevraagd of de eerdere meldingen met het filter te maken hadden en of het zin had om direct te regenereren. Het antwoord was dat regenereren onzin was. Dicht geslibd is dicht geslibd. Nu heb ik op dit forum al veel andere verhalen gelezen. Ik ben er dus van overtuigd dat het zin heeft om het (in ieder geval eerst) te proberen.

Wordt vervolgd.

Auteur:  Harm [ 15 sep 2008 15:03 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Tijd voor een andere garage...

Auteur:  rvermeer [ 15 sep 2008 15:11 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Dit was pas de eerste ervaring met deze garage. En ik heb het gevoel dat ze je niet op kosten willen jagen. Er waren bij de grote beurt een aantal kleine dingen, zoals los zittende beschermkappen en wat zaken die ik gecontroleerd wilde hebben. De boel is provisorisch, maar netjes vastgezet, zonder een post op de rekening. Voor de onderdelen zijn normale, gangbare prijzen gerekend. En de paar keer dat de computer is uitgelezen en gereset is ook gratis gedaan. Ik wil ze dus nog wel een kans geven om dit euvel op te lossen.

Auteur:  Harm [ 15 sep 2008 15:13 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Ok, maar het klonk me als "ondeskundig" in de oren... :cry:

Auteur:  Oldenhage [ 15 sep 2008 19:59 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

abs/esp storing moet gezocht worden in een lek in het vacuumsysteem van de motor, of een defecte turbo.
Wat Eviltwin al aangaf, de swirlklep bediening, dat is een balg die heel vaak lek raakt. Is eenvoudig zelf te controleren. (motor laten lopen: kijken of het stangetje aan de zijkant van de cilinderkop, dicht bij de slang vanaf het luchtfilter, heen en weer gaat als je gas geeft)

En dat roetfilter en het eolys moet gewoon bij de 160.000 vervangen worden. Als ze de moeite hadden genomen even goed te kijken had jij in ieder geval niet die melding gehad. ben band dat zij er bang voor zijn/waren om er aan te werken. Ik wil je verder ook niet bang maken maar deze melding er nu uitkrijgen is een verhaal apart.

Auteur:  rvermeer [ 16 sep 2008 07:40 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Het lijkt erop dat Harm het meteen goed had met zijn opmerking dat men bij die garage onkundig is.
Bij de grote beurt had ik aangegeven dat ik graag het Eolyse bijgevuld wilde hebben. Maar de garage vond dat niet nodig. "gewoon wachten tot die melding komt". Als ze de ervaringen van dit forum hadden gehad, hadden ze wel anders gedaan. Verder hebben ze niets anders gedaan dat de meldingen gewist.

We zullen woensdag zien wat ze eraan doen. Ik neem in ieder geval de opmerkingen van J Oldenhage op papier mee. Als ze er zelf niet uitkomen, kan ik ze altijd dat nog onder de neus schuiven.

Auteur:  EvilTwin [ 16 sep 2008 11:04 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Wachten op de melding kan natuurlijk wel, dat heb ik ook gedaan omdat mijn garage ook te eigenwijs was om het bij de 80dkm beurt te doen, maar na de melding 1600km doorrijden is gewoon niet slim. In 1600dkm zou je normaal al drie regeneraties gehad hebben!

Als het Eolys op is ontstaan er nml roetresten in het filter die er niet meer uit willen (omdat deze niet meer gemakkelijk verbranden), wellicht lukt dit nog wel met een speciale regeneratie. Tijdens zo'n cyclus is ook perfect te zien hoezeer het filter geblokkeerd is.

Overigens hoort men voor het Eolys bijvullen (zonder indicatie) eerst het niveau na te meten, zodat je er niet 5L in probeert te proppen terwijl er maar 4L in hoeft. :idea:

Auteur:  Menno [ 16 sep 2008 11:09 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Niveau meten is echter wel erg lastig hoor, komt toch neer op gokwerk, ...

Auteur:  rvermeer [ 16 sep 2008 15:34 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Als zoals J.O zegt het filter toch moet worden vervangen bij 160k, is het doorrijden zonder Eolyse niet zo'n probleem. In andere topics spreekt men ook nog over het "uitschakelen van het FAP". Het lijkt me dat dan alleen de regeneratie wordt uitgezet en dat het filter dan ook gewoon vervuilt. Blijkbaar wordt het dan geen probleem gevonden.
Ik hoop dat alles gerelateerd is aan een verstopt filter. Als een regeneratie nog helpt, heb ik mazzel. Anders wordt het een nieuwe. Als dan alles ok is ben ik tevreden.
Even resumerend: Aangezien de ESP/ASR melding alleen komt als er rond de 90 km/u wordt gereden en het toerental dus ruim onder de 2000 rpm ligt, kan ik me voorstellen dat bij deze lage belasting de motor moeite heeft om de verhoogde weerstand van het vervuilde filter de baas te kunnen. Bij hogere belasting rijdt de auto gewoon goed. Met een (licht) beladen aanhanger met 130 km/u de franse autobaan over suizen is geen enkel probleem.
Het vreemde is wel dat je het noodprogramma ook zou verwachten als je rustig 50 rijdt. Maar dan gebeurd het dus niet. Dat zal dan wel weer aan de programmatuur liggen.

Auteur:  Oldenhage [ 16 sep 2008 20:57 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Doorrijden met een verstopt roetfilter brengt ook schade aan aan de motor! En ik heb het idee dat je hoopt dat het 1 probleem is, maar het zijn er echt 2 :oops:

Auteur:  rvermeer [ 17 sep 2008 21:12 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

Nou. De Eolyse in bijgevuld. Er zijn additieven in de brandstof gegaan om het brandstof- en uitlaatsysteem te reinigen en de computer is gereset. Echte mankementen konden niet worden gevonden.
Ik kreeg als mededeling mee: "kijk het een weekje aan, of kom zo snel mogelijk terug als er weer meldingen komen. De rekening komt volgende week wel."

Resultaat tot op heden (50 km rijden is natuurlijk niet echt veel): alle meldingen zijn verdwenen (zelfs die van de Eolyse) en zijn vanmiddag ook niet meer teruggekomen. We wachten af.

Auteur:  EvilTwin [ 18 sep 2008 10:07 ]
Berichttitel:  Re: 2.2 HDi in noodloop bij lage toerentallen.

je hebt niet ook de special regeneratie cyclus laten uitvoeren? ("uitbrander")

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/