Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
LPI loopt harder ? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=3319 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Ronald [ 28 aug 2008 23:50 ] |
Berichttitel: | LPI loopt harder ? |
Vrienden, vandaag had ik gewoon een slechte dag op het werk, komt gelukkig niet zo vaak voor. Vroeg naar huis gegaan, flink planken waar het kan, maar niet afreageren op andere weggebruikers, zoveel zelfbeheersing heb ik dan nog wel. Om het allemaal nog erger te maken was het gas ineens ook op. Boos en onredelijk als je dan bent dacht ik laten we dan maar eens echt duur rijden, die halve tank oude benzine moet toch eens op, laten we het nu maar zo snel mogelijk doen. ![]() Mooi onderwerp voor het klaag-/vreugde-topic, maar wat moeten we er hier mee denken jullie. Ik weet het nu zeker: mijn auto loopt harder, vinniger, stiller op LPG als je plankt, dan op benzine. THEFXR heeft hier wel eens wat over gepost in relatie tot vloeibare gasinjectie systemen, maar dat heb ik altijd beschouwd als OF commerciele prietpraat OF whishful thinking. Ik denk nu te weten dat het waar is. Excuus aan Tim. Iemand die hier wat kan zeggen over de technische (on)mogelijkeheid van mijn bevinding ? Gr. Ronald |
Auteur: | THEFXR [ 29 aug 2008 00:46 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
Ik kan je ook de 2 dyno runs toemailen, 1 op benzine die ander op LPI. daarin zie je precies hoeveel vermogen en koppel je meer hebt op LPI ![]() |
Auteur: | EW [ 29 aug 2008 09:47 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
Dus een 2.0 16V doet het met LPI beter dan met benzine? Ik heb het nog nooit met elkaar vergeleken..... bij 195 was de puf er op gas wel uit. Op benzine heb ik het nog nooit geprobeerd.... |
Auteur: | Rene [ 29 aug 2008 09:52 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
Ik ben nu al blij met mijn afspraak op 30-09-2008 ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 29 aug 2008 13:10 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
noch de 2.0-16v noch de 2.9 V6-24v zijn in de normale "tuning" optimaal. De V6 levert in de Clio V6 245pk (gechipt 265) de 2.0-16v is er ook als 180pk versie voor de C4Ph.I Dus ik kan me goed voorstellen dat LPI, zeker in optimale tuning, over de standaard waarden heen komt, maar die hoge tuning is sowieso niet makkelijk te behalen, dat heeft te maken met thermisch rendement, koeling door verdamping vh gas, vullingsgraad etc. In principe kan je met LPI ook de compressie verhouding omhoog gooien, voor een beter rendement en dus vermogen, maar dan moet je er bijv wel andere zuigers in stoppen. Uiteindelijk zit er 4% meer energie in de hoeveelheid benzine die je per Liter motorinhoud kunt verbranden dan in LPG. |
Auteur: | THEFXR [ 29 aug 2008 14:22 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
EvilTwin schreef: koeling door verdamping vh gas, . Welke verdamping van gas? weet je wel wat LPI inhoudt?. Dat betekent dat LPG in vloeibare vorm(net zoals benzine)wordt ingespoten in de cilinders. Hierdoor kan je meer lpg in je cilinder krijgen dan in gasvorm. Dit betekent dat je meer energie uit het cilindermengsel krijgt en dus meer vermogen. Het octaan gehalte van LPG is 109, dus kan je een hogere compressie krijgen als met benzine (euro 98, octaangehalte). http://www.topnautic.nl/auto.php?nieuwsitem=1039&PHPSESSID=e31bfd33f6ee3dfb914b780bd6393683 http://nl.youtube.com/watch?v=kJq1MwR5Gpo http://www.goedkooptanken.nu/nieuws/2007/07/17/lpg_scooter_rijdt_voor_niks-3543.html ![]() |
Auteur: | JHV [ 29 aug 2008 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
Grappig, dat was ook onze ervaring met onze vorige auto, een Renault scenic, Daar hadden we LPI in laten bouwen. Ook die was feller op LPI dan op benzine. Johan |
Auteur: | EW [ 30 aug 2008 00:12 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
THEFXR schreef: EvilTwin schreef: koeling door verdamping vh gas, . Welke verdamping van gas? weet je wel wat LPI inhoudt?. Dat betekent dat LPG in vloeibare vorm(net zoals benzine)wordt ingespoten in de cilinders. Dan nog moet LPG onder druk staan om vloeibaar te blijven: bij atmosferische omstandigheden is LPG gasvormig. Dit zal bij het inspuiten in de cilinder altijd leiden tot een afkoeling. |
Auteur: | Ronald [ 30 aug 2008 00:29 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
THEFXR schreef: EvilTwin schreef: koeling door verdamping vh gas, . Welke verdamping van gas? weet je wel wat LPI inhoudt?. Dat betekent dat LPG in vloeibare vorm(net zoals benzine)wordt ingespoten in de cilinders. Hierdoor kan je meer lpg in je cilinder krijgen dan in gasvorm. Dit betekent dat je meer energie uit het cilindermengsel krijgt en dus meer vermogen. Dat klopt denk ik niet helemaal. Bij LPI wordt er inderdaad vloeibaar ingespoten, maar voor ontbranding zal het toch eerst gasvormig worden en zich mengen met lucht, net als bij benzine. Het voordeel van LPI is dat de verdamping in de cylinder ipv erbuiten door een gasverdamper gebeurd en dus energie=warmte ontrekt = extra koeling. Bij lagere temperaturen, denk maar aan een intercooler, kan je weer meer brandstof inspuiten. Gr. Ronald |
Auteur: | Ronald [ 30 aug 2008 00:38 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
EvilTwin schreef: noch de 2.0-16v noch de 2.9 V6-24v zijn in de normale "tuning" optimaal. Dus ik kan me goed voorstellen dat LPI, zeker in optimale tuning, over de standaard waarden heen komt, Zover ik weet is er niet getuned aan mijn auto. De gascomputer rekent de benzineinspuitgegevens van de normale computer om naar goede waarden voor gas, schakelt de benzineinjectoren uit en de gasinjectoren in en dat is het wel zo´n beetje. Gr. Ronald |
Auteur: | EvilTwin [ 31 aug 2008 15:17 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
THEFXR schreef: EvilTwin schreef: koeling door verdamping vh gas, . Welke verdamping van gas? weet je wel wat LPI inhoudt?. Dat betekent dat LPG in vloeibare vorm(net zoals benzine)wordt ingespoten in de cilinders. Hierdoor kan je meer lpg in je cilinder krijgen dan in gasvorm. Dit betekent dat je meer energie uit het cilindermengsel krijgt en dus meer vermogen. Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt hoe het werkt, zoals anderen al aangeven zal het gas ALTIJD verdampen bij 1bar. En hiermee behaal je dus thermodynamisch winst (je start met een kouder mengsel: het verschil tussen T_min en T_max is groter) vergelijk dit met een intercooler op een turbomotor. Citaat: Het octaan gehalte van LPG is 109, dus kan je een hogere compressie krijgen als met benzine (euro 98, octaangehalte). Het is octaan getal, niet gehalte. Er zit uiteraard geen iso-octaan in LPG, ook in benzine trouwens nauwelijks, het gedraagt zich alleen bij compressie en ontbranding als een mengsel van 2% heptaan en 98% isocotaan. Helaas is de compressie-verhouding mechanisch vast in een auto, alleen door andere zuigers, krukas, cilinderkop of drijfstangen te gebruiken kan je hier iets aan doen, wel is het mogelijk de effectieve compressie te verlagen door klepoverlap. Door de vonk te vervroegen kan je zelfontbranding voorkomen bij een te hoge compressie, dat gaat alleen ten koste van rendement. Het mengsel ontbrandt al terwijl de zuiger nog omhoog gaat. Het voordeel van de hoge compressie in de arbeidsslag (je haalt meer energie eruit) heb je hiermee bovendien nog niet. Ronald schreef: Zover ik weet is er niet getuned aan mijn auto. Als de auto op 95 of 98 suboptimaal loopt (te vroeg vonken om kloppen te voorkomen) dan kan het zo zijn dat het hoge octaangetal van LPG je hier helpt. Daarvoor hoeft er niet getuned te worden, het MM voelt dat er minder vertraagd kan worden -via de klopsensor- dus vermogenswinst met LPI is zeer goed mogelijk, wel ten koste van verbruik. Aangezien de V6-24v ook beter gaat lopen op RON100 zal er met LPI ook wat te halen zijn, het MM heeft blijkbaar nog ruimte. |
Auteur: | Harm [ 31 aug 2008 20:54 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
Ronald, dit vraagt om testwaarden.... ![]() ![]() |
Auteur: | Ronald [ 31 aug 2008 22:07 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
Harm van Beek schreef: Ronald, dit vraagt om testwaarden.... ![]() ![]() Test: één, twee, drie .... Ik heb hier als eens gezegd dat ik de Afsluitdijk-run wel eens zou willen doen.... Zo ook zou ik met Harm een run gaan maken in Duitsland..... Allemaal niet gebeurd. Er zijn hier krachten in huis die mij altijd overtuigen dat ik dat niet moet doen, althans niet op het moment dat ik het van plan ben. En dus..... Het enige waar ik ´trots´ op kan zijn is op maandagmorgen het dorp uit, de snelweg op (A15) en binnen 100m flits: 144 waar je 100 mag, ik was nog niet eens op gang. ![]() Ezel, tweede steen ? Vorige week weer één op dezelfde plek, slechts 27 euro voor 111 km ipv 240 euro, maar toch. Ik weet nog steeds niet waar ze staan. Ik voeg gewoon een beetje vlot in en ze nemen een foto. ![]() gr. Ronald |
Auteur: | THEFXR [ 01 sep 2008 01:15 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
Testen kan ook dmv een dynorun 2x, 1 op benzine, die ander op LPG. Krijg je ook nog een mooie computer uitdraai mee voor boven je bed te hangen ![]() |
Auteur: | Harm [ 01 sep 2008 11:12 ] |
Berichttitel: | Re: LPI loopt harder ? |
Ronald schreef: Harm van Beek schreef: Ronald, dit vraagt om testwaarden.... ![]() ![]() Zo ook zou ik met Harm een run gaan maken in Duitsland..... Kan nog steeds.. Je zegt gewoon dat je een avondje weg bent... ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |