Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 LPI loopt harder ?
Vrienden, vandaag had ik gewoon een slechte dag op het werk, komt gelukkig niet zo vaak voor. Vroeg naar huis gegaan, flink planken waar het kan, maar niet afreageren op andere weggebruikers, zoveel zelfbeheersing heb ik dan nog wel. Om het allemaal nog erger te maken was het gas ineens ook op. Boos en onredelijk als je dan bent dacht ik laten we dan maar eens echt duur rijden, die halve tank oude benzine moet toch eens op, laten we het nu maar zo snel mogelijk doen. Mooi onderwerp voor het klaag-/vreugde-topic, maar wat moeten we er hier mee denken jullie. Ik weet het nu zeker: mijn auto loopt harder, vinniger, stiller op LPG als je plankt, dan op benzine. THEFXR heeft hier wel eens wat over gepost in relatie tot vloeibare gasinjectie systemen, maar dat heb ik altijd beschouwd als OF commerciele prietpraat OF whishful thinking. Ik denk nu te weten dat het waar is. Excuus aan Tim. Iemand die hier wat kan zeggen over de technische (on)mogelijkeheid van mijn bevinding ? Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
28 aug 2008 23:50 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
Ik kan je ook de 2 dyno runs toemailen, 1 op benzine die ander op LPI. daarin zie je precies hoeveel vermogen en koppel je meer hebt op LPI 
|
29 aug 2008 00:46 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
Dus een 2.0 16V doet het met LPI beter dan met benzine?
Ik heb het nog nooit met elkaar vergeleken.....
bij 195 was de puf er op gas wel uit. Op benzine heb ik het nog nooit geprobeerd....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
29 aug 2008 09:47 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
Ik ben nu al blij met mijn afspraak op 30-09-2008 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
29 aug 2008 09:52 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
noch de 2.0-16v noch de 2.9 V6-24v zijn in de normale "tuning" optimaal.
De V6 levert in de Clio V6 245pk (gechipt 265) de 2.0-16v is er ook als 180pk versie voor de C4Ph.I
Dus ik kan me goed voorstellen dat LPI, zeker in optimale tuning, over de standaard waarden heen komt, maar die hoge tuning is sowieso niet makkelijk te behalen, dat heeft te maken met thermisch rendement, koeling door verdamping vh gas, vullingsgraad etc. In principe kan je met LPI ook de compressie verhouding omhoog gooien, voor een beter rendement en dus vermogen, maar dan moet je er bijv wel andere zuigers in stoppen.
Uiteindelijk zit er 4% meer energie in de hoeveelheid benzine die je per Liter motorinhoud kunt verbranden dan in LPG.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 aug 2008 13:10 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
EvilTwin schreef: koeling door verdamping vh gas, . Welke verdamping van gas? weet je wel wat LPI inhoudt?. Dat betekent dat LPG in vloeibare vorm(net zoals benzine)wordt ingespoten in de cilinders. Hierdoor kan je meer lpg in je cilinder krijgen dan in gasvorm. Dit betekent dat je meer energie uit het cilindermengsel krijgt en dus meer vermogen. Het octaan gehalte van LPG is 109, dus kan je een hogere compressie krijgen als met benzine (euro 98, octaangehalte). http://www.topnautic.nl/auto.php?nieuwsitem=1039&PHPSESSID=e31bfd33f6ee3dfb914b780bd6393683http://nl.youtube.com/watch?v=kJq1MwR5Gpohttp://www.goedkooptanken.nu/nieuws/2007/07/17/lpg_scooter_rijdt_voor_niks-3543.html 
|
29 aug 2008 14:22 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
Grappig, dat was ook onze ervaring met onze vorige auto, een Renault scenic, Daar hadden we LPI in laten bouwen. Ook die was feller op LPI dan op benzine. Johan
|
29 aug 2008 21:37 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
THEFXR schreef: EvilTwin schreef: koeling door verdamping vh gas, . Welke verdamping van gas? weet je wel wat LPI inhoudt?. Dat betekent dat LPG in vloeibare vorm(net zoals benzine)wordt ingespoten in de cilinders. Dan nog moet LPG onder druk staan om vloeibaar te blijven: bij atmosferische omstandigheden is LPG gasvormig. Dit zal bij het inspuiten in de cilinder altijd leiden tot een afkoeling.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
30 aug 2008 00:12 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
THEFXR schreef: EvilTwin schreef: koeling door verdamping vh gas, . Welke verdamping van gas? weet je wel wat LPI inhoudt?. Dat betekent dat LPG in vloeibare vorm(net zoals benzine)wordt ingespoten in de cilinders. Hierdoor kan je meer lpg in je cilinder krijgen dan in gasvorm. Dit betekent dat je meer energie uit het cilindermengsel krijgt en dus meer vermogen. Dat klopt denk ik niet helemaal. Bij LPI wordt er inderdaad vloeibaar ingespoten, maar voor ontbranding zal het toch eerst gasvormig worden en zich mengen met lucht, net als bij benzine. Het voordeel van LPI is dat de verdamping in de cylinder ipv erbuiten door een gasverdamper gebeurd en dus energie=warmte ontrekt = extra koeling. Bij lagere temperaturen, denk maar aan een intercooler, kan je weer meer brandstof inspuiten. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
30 aug 2008 00:29 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
EvilTwin schreef: noch de 2.0-16v noch de 2.9 V6-24v zijn in de normale "tuning" optimaal. Dus ik kan me goed voorstellen dat LPI, zeker in optimale tuning, over de standaard waarden heen komt, Zover ik weet is er niet getuned aan mijn auto. De gascomputer rekent de benzineinspuitgegevens van de normale computer om naar goede waarden voor gas, schakelt de benzineinjectoren uit en de gasinjectoren in en dat is het wel zo´n beetje. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
30 aug 2008 00:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
THEFXR schreef: EvilTwin schreef: koeling door verdamping vh gas, . Welke verdamping van gas? weet je wel wat LPI inhoudt?. Dat betekent dat LPG in vloeibare vorm(net zoals benzine)wordt ingespoten in de cilinders. Hierdoor kan je meer lpg in je cilinder krijgen dan in gasvorm. Dit betekent dat je meer energie uit het cilindermengsel krijgt en dus meer vermogen. Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt hoe het werkt, zoals anderen al aangeven zal het gas ALTIJD verdampen bij 1bar. En hiermee behaal je dus thermodynamisch winst (je start met een kouder mengsel: het verschil tussen T_min en T_max is groter) vergelijk dit met een intercooler op een turbomotor. Citaat: Het octaan gehalte van LPG is 109, dus kan je een hogere compressie krijgen als met benzine (euro 98, octaangehalte). Het is octaan getal, niet gehalte. Er zit uiteraard geen iso-octaan in LPG, ook in benzine trouwens nauwelijks, het gedraagt zich alleen bij compressie en ontbranding als een mengsel van 2% heptaan en 98% isocotaan. Helaas is de compressie-verhouding mechanisch vast in een auto, alleen door andere zuigers, krukas, cilinderkop of drijfstangen te gebruiken kan je hier iets aan doen, wel is het mogelijk de effectieve compressie te verlagen door klepoverlap. Door de vonk te vervroegen kan je zelfontbranding voorkomen bij een te hoge compressie, dat gaat alleen ten koste van rendement. Het mengsel ontbrandt al terwijl de zuiger nog omhoog gaat. Het voordeel van de hoge compressie in de arbeidsslag (je haalt meer energie eruit) heb je hiermee bovendien nog niet. Ronald schreef: Zover ik weet is er niet getuned aan mijn auto. Als de auto op 95 of 98 suboptimaal loopt (te vroeg vonken om kloppen te voorkomen) dan kan het zo zijn dat het hoge octaangetal van LPG je hier helpt. Daarvoor hoeft er niet getuned te worden, het MM voelt dat er minder vertraagd kan worden -via de klopsensor- dus vermogenswinst met LPI is zeer goed mogelijk, wel ten koste van verbruik. Aangezien de V6-24v ook beter gaat lopen op RON100 zal er met LPI ook wat te halen zijn, het MM heeft blijkbaar nog ruimte.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 aug 2008 15:17 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
Ronald, dit vraagt om testwaarden.... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
31 aug 2008 20:54 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
Harm van Beek schreef: Ronald, dit vraagt om testwaarden....  Test: één, twee, drie .... Ik heb hier als eens gezegd dat ik de Afsluitdijk-run wel eens zou willen doen.... Zo ook zou ik met Harm een run gaan maken in Duitsland..... Allemaal niet gebeurd. Er zijn hier krachten in huis die mij altijd overtuigen dat ik dat niet moet doen, althans niet op het moment dat ik het van plan ben. En dus..... Het enige waar ik ´trots´ op kan zijn is op maandagmorgen het dorp uit, de snelweg op (A15) en binnen 100m flits: 144 waar je 100 mag, ik was nog niet eens op gang. Ezel, tweede steen ? Vorige week weer één op dezelfde plek, slechts 27 euro voor 111 km ipv 240 euro, maar toch. Ik weet nog steeds niet waar ze staan. Ik voeg gewoon een beetje vlot in en ze nemen een foto. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
31 aug 2008 22:07 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
Testen kan ook dmv een dynorun 2x, 1 op benzine, die ander op LPG. Krijg je ook nog een mooie computer uitdraai mee voor boven je bed te hangen 
|
01 sep 2008 01:15 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: LPI loopt harder ?
Ronald schreef: Harm van Beek schreef: Ronald, dit vraagt om testwaarden....  Zo ook zou ik met Harm een run gaan maken in Duitsland..... Kan nog steeds.. Je zegt gewoon dat je een avondje weg bent... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
01 sep 2008 11:12 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|