Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
roetvorming turbo https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=3227 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | ger kingma [ 08 aug 2008 21:25 ] |
Berichttitel: | roetvorming turbo |
bij 114.000 kilometer viel ,telkens bij een beklimming van een heuvel of berg, het vermogen van de turbo weg. oorzaak roetvorming turbo. de turbo is schoongemaakt en er zijn twee kleppen vervangen. de prijs voor deze klus bedraagde eur. 600,00 mijn vraag is hoe vormt zich roet in de turbo ? mijn rijsteil is gematigd en gebruik altijd kwaliteits olie en dieselolie. hoe voorkom jij roetvorming in de turbo ? mvg ger kingma |
Auteur: | Roman [ 08 aug 2008 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
ik heb eens gehoord (maar de specialisten mogen mij corrigeren) dat een vervuilde of slecht werkende egr klep wel eens de boosdoener kan zijn. |
Auteur: | C5lpbreak [ 09 aug 2008 07:44 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
Ik heb mijn egr klep al jaren uitgeschakeld bij mijn peug HDi. De egr klep zorgt ervoor dat onder bepaalde omstandigheden uitlaatgas wordt teruggevoerd naar de inlaat, maar of dat nou voor of na de turbo is... Ik heb wel vaak gehoord dat de egr klep de motor inwendig vervuilt. |
Auteur: | ms-c5 [ 09 aug 2008 12:27 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
Waneer je de egr klep afsluit, dan blijft je motor veel schoner, het is dan ook iets puur voor het milieu, de onverbrande gassen worden dan opnieuw verbrand (vooral bij lang stationair draaien). wanneer je de egr afsluit, dan heb je dit niet, weet niet of de C5 dit zo prettig vind, heb er zelf geen ervaring mee. |
Auteur: | Ronald [ 10 aug 2008 00:33 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
ms-c5 schreef: Waneer je de egr klep afsluit, dan blijft je motor veel schoner, het is dan ook iets puur voor het milieu, de onverbrande gassen worden dan opnieuw verbrand (vooral bij lang stationair draaien). wanneer je de egr afsluit, dan heb je dit niet, weet niet of de C5 dit zo prettig vind, heb er zelf geen ervaring mee. Een turbo draait op UITlaatgas om de INlaatlucht te comprimeren. Of de EGR klep nou voor of na de turbo zit maakt denk ik niet uit. De turbo krijgt ´vieze´ uitlaatgassen om op te draaien, of de EGR nou wat aftapt of niet maakt voor de turbo niet uit. gr. Ronald |
Auteur: | Duck [ 10 aug 2008 17:29 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
turbo van mij is nu schoon heb hem gisteren in duitsland tijdje op 190 km/u laten stomen dan is die hdi weer lekker schoon gaat dan wel 11l/100km gebruiken dat is weer wat minder ![]() |
Auteur: | Ronald [ 10 aug 2008 17:56 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
Blijft een interessante vraag van de OP. Ik neem even aan doet hier om roetvorming in het schoepenrad gedeelte van de turbo gaat. Nogmaals, of de EGR-klep hier nu invloed op heeft betwijfel ik. Wat Duck schrijft, lekker doorblazen op de Autobahn, dat is misschien prima om de verbrandingsruimte weer lekker heet en dus schoon te krijgen, maar de turbo krijgt dan alleen maar meer ´vieze´uitlaatlucht per seconde te verwerken, dus dat zou alleen maar averechts werken. Anderzins, als je lekker plankt draait de turbo toptoeren en wordt dus heter, zou hierdoor een soort roetverbranding in de turbo kunnen ontstaan en zo een reinigende werking? Duck zou dan wel gelijk hebben, maar ik kan me er eigenlijk niks bij voorstellen. Blijft vreemd, bij slechts 114K dit soort problemen. Iemand een beter idee ? Gr. Ronald |
Auteur: | ger kingma [ 10 aug 2008 23:17 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
hartelijk dank voor jullie reacties ik weet niet of het afluiten van de egr klep verstandig ik ben bang voor allerlei foutmeldingen. heeft iemand ervaring met foutmeldingen (e.g.r. klep ) ? |
Auteur: | EvilTwin [ 11 aug 2008 03:07 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
Ik weet alleen dat al dat gerommel aan de EGR bullshit is, typisch iets voor petjes met tdi's; men vermoedt dat iets niet werkt zoals het hoort en de oplossing is dan blijkbaar afkoppelen ![]() De EGR zelf is elektronisch gestuurd en weet ook of hij open of dicht gaat. De EGR is een integraal onderdeel van je inlaat uitlaat en koel/verwarmingsysteem. Uitschakelen levert naast een probleem met emissies ook vertraagde opwarming (zowel blok als interieur), en dus mechanische slijtage op. De EGR komt overigens uit vlak vóór het inlaatspruitstuk, ná de turbo. Alleen de uitlaatgasturbo ziet dus "vuile" lucht van je eigen motor, al is die op zich natuurlijk schoner dan die van de tdi of stadsbus voor je ![]() |
Auteur: | Ronald [ 11 aug 2008 21:46 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
In een ander bericht meldt de OP dat hij bij zijn nieuwe auto al in de eerste week uitlasgasstoring meldingen had. Zou dat ding zo vies lopen of gelopen hebben dat daardoor de turbo vervuild is en pakweg 100.000 km later problemen krijgt met draaien? Theoretisch niet onmogelijk lijkt me, maar ook weer niet erg waarschijnlijk bij een nieuwe auto. Gr. Ronald |
Auteur: | ger kingma [ 12 aug 2008 23:58 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
ik rij vaak lange afstanden met de cruise control ingeschakeld. snelheid ca. 130 kilometer per uur - ca. 2.500 tpm comfortabel en iets zuiniger rijden. volgens een citroen monteur is dat de reden voor de vervuiling m.a.w. jij moet de motor af en toe behoorlijk laten werken. volgens hem is dit geval vaker voorgekomen en volgens hem treedt dit probleem vaker op bij de 2.0 dan de 1.6 dieselmotoren. toch vreemd dat vele technische vondsten t.b.v de natuur vragen om een natuurvervuilende rijwijze hoe harder de motor werkt hoe meer afval. mvg ger |
Auteur: | Duck [ 13 aug 2008 17:27 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
ger kingma schreef: ik rij vaak lange afstanden met de cruise control ingeschakeld. snelheid ca. 130 kilometer per uur - ca. 2.500 tpm comfortabel en iets zuiniger rijden. volgens een citroen monteur is dat de reden voor de vervuiling m.a.w. jij moet de motor af en toe behoorlijk laten werken. volgens hem is dit geval vaker voorgekomen en volgens hem treedt dit probleem vaker op bij de 2.0 dan de 1.6 dieselmotoren. toch vreemd dat vele technische vondsten t.b.v de natuur vragen om een natuurvervuilende rijwijze hoe harder de motor werkt hoe meer afval. mvg ger vind het raar verhaal van die monteur ik rij ook bijna altijd op de CC en geen vervuiling |
Auteur: | exroosje [ 14 aug 2008 10:08 ] |
Berichttitel: | Re: roetvorming turbo |
Dat de EGR klep bijdraagt aan interne vervuiling van de motor is bekend. Maar dat is vooral inlaatspruitstuk en inlaatkleppen. Aan de uitlaatkant is het immers al vuil en zou het hooguit juist iets schoner kunnen worden met EGR. Waaarom dan toch EGR: Simpel. Het bijvoeren van uitlaatgas draagt bij aan het vullen van de verbrandingsrumte met inert gas. Dit verlaagt de verbrandingstemperatuur en daardoor produceert de motor minder NOx Bijeffect is bij koude motor dat EGR deels onverbrande brandstof kan terugvoeren en zo ook de emissies op dat moment verlaagt. Dit is zo belangrijk dat auto fabrikanten de interne vervuiling voor lief nemen. Na aankoop is het enige testmoment de APK. Daar komt de extra NOx uitstoot bij afgekoppelde EGR nauwelijks naar voren. Immers testen bij warme motor en stationair. Vandaar dat er wel mee wegkomt als je hem afdopt en je voor je gevoel zelfs een verbetering merkt (NOx zie je niet). Enige uitzondering: De HPI. Deze heeft nog meer EGR nodig omdat het schrale mengsel nog heter verbrand. EGR wordt daar gebuikt om het grootste deel van de verbrandingsruimte inert te maken. De Nox die nig geproduceerd wordt wortd opgevangen in een specifieke kat. Bij verzadiging gaat ie regenereren door tijdelijk rijker te draaien. Als je de EGR daar afdopt staat ie dus constant te regenereren. Dit is extra wrang omdat jusit de HPI ook erg veel last heeft van die vervuiling . Hij roet nl. ook nog eens en dus komt het inlaatspruitstuk vol te zitten met drab (verklaart het steeds slechter lopen van HPI's) . Tevens gaat de EGR klep zelf snel stuk. Vergelijkbare Mitsubishi GDI's wordt met 100.000 km onder garantie schoongestraald met cacaodoppen. Citoren laat het aan zijn klanten over (verschil moet er zijn, of is dat nu 'karakter'). |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |