Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Klikker de klik https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=2866 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Ronald [ 27 mei 2008 16:07 ] |
Berichttitel: | Klikker de klik |
Toen ik laatst het grote genoegen had om Harm's auto over de Autobahn te dirigeren merkte ik een 'klik' op bij het gaspedaal in de meest ingetrapte stand. Hoe moet ik het precies omschrijven ? Als je het gaspedaal rustig indrukt tot aan de vloer dan geen 'klik', druk je dan nog even stevig door dan 'klik'. Iets voor de kick-down? Denk het eigenlijk niet, want het kick-down effect treedt al eerder op. Diesel gerelateerd ? Ph 2 gerelateerd ? Een dopje van Harm's waterflesje ? Ik weet het niet. Iemand een theorie ? gr. Ronald Ps. Betreft een BVA6 overigens. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 27 mei 2008 16:12 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown. Die kickdownknop is er voor meer functies, ondermeer het uitschakelen van de begrenzer als deze ingesteld is, en bij de 1.6 HDI voor een extra powerboost, dus meer turbodruk. |
Auteur: | Ronald [ 27 mei 2008 16:21 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Klaverblaadje schreef: Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown. Juist, het gaat dus wel degelijk om een knop of schakelaar! Je eerste zin, in quote hierboven, moet je nog even nazien denk ik, want helemaal snappen doe ik het nog niet. Deze 'knop' zit zeker niet op mijn V6 BVA4. Is het diesel specifiek of geintroduceerd bij de Ph 2 ? Gr. Ronald |
Auteur: | Harm [ 27 mei 2008 16:25 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Wellicht BVA6-specifiek? |
Auteur: | Ronald [ 27 mei 2008 16:30 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Harm van Beek schreef: Wellicht BVA6-specifiek? Dat is misschien nog het meest voor de hand liggende. Van 1.6 powerboost wist ik, niet dat dat werkte via dat 'klikje' overigens. @ronama, ken en gebruik je dit fenomeen in jouw Hdi ? Gr. Ronald |
Auteur: | Klaverblaadje [ 27 mei 2008 16:37 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Het verwondert mij dat die knop die NIET in jou V6 zit, het zou voor mij de eerste automaat zijn zonder een kickdown knop, kijk eens in je instructieboekje. Het is niet specifiek BVA6, mijn BVA 4 heeft het ook. Die knop van de 1.6 HDI wordt wel aangehaald, en staat ook in het boekje, maar ik denk dat die powerboost alleen op de testbank te meten is, ik werd beslist niet achter in de stoel gegooid als ik er op trapte. |
Auteur: | Citroënnetje [ 27 mei 2008 16:42 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Jullie hebben het hier dus over een kLickdown...... ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 27 mei 2008 16:43 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Ronald schreef: Klaverblaadje schreef: Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown. Juist, het gaat dus wel degelijk om een knop of schakelaar! Je eerste zin, in quote hierboven, moet je nog even nazien denk ik, want helemaal snappen doe ik het nog niet. Gr. Ronald Als je langzaam wegrijdt met de automaat schakelt hij snel op 3,4,5,6 en pruttelt langzaam voor zich heen. Als je nu plotseling het gas intrapt dan schakelt de bak snel 1 of 2 versnellingen terug, dat is niet het werk van de kickdown knop, maar gewoon omdat je meer vermogen vraagt. De kickdownknop is eigenlijk meer bedoeld om ALSNOG terug te schakelen bij een snelheid waarbij de computer het niet meer zal doen op de vraag naar meer vermogen. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 27 mei 2008 16:51 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Die uitschakelfunctie voor de begrenzer gebruik ik ook nog wel eens,. In en rond Heerhugowaard staat altijd wel ergens een snelheidscontrole, ELKE dag. ![]() Ik rij dan een goede 53 echte km op de begrenzer, zodat ik niet, als ik zit te dagdromen weer zo'n € 40,- kaart op de deurmat krijg. ![]() De knop is er om snel een raketstart te maken ![]() ![]() Volgens mij heeft elke PH2 met begrenzer, met of zonder automaat zo'n knop. |
Auteur: | Ronald [ 27 mei 2008 17:37 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Klaverblaadje schreef: Als je langzaam wegrijdt met de automaat schakelt hij snel op 3,4,5,6 en pruttelt langzaam voor zich heen. Duidelijk Citaat: Als je nu plotseling het gas intrapt dan schakelt de bak snel 1 of 2 versnellingen terug, dat is niet het werk van de kickdown knop, maar gewoon omdat je meer vermogen vraagt. Ook bekend. Nou ben ik geen automaatdeskundige, maar dit effect wordt toch kickdown genoemd, je had het al bij oude drietrapsautomaten. Er komt (nog) geen k(l)ickdownknop aan te pas. Ik volg je. Citaat: De kickdownknop is eigenlijk meer bedoeld om ALSNOG terug te schakelen bij een snelheid waarbij de computer het niet meer zal doen op de vraag naar meer vermogen. En hier ben ik je dus kwijt. Dat ik je op het laatste punt niet meer kan volgen komt misschien omdat we twee V6'en BVA4 hebben en dat tie volsterkt anders reageren op 'pedal-to-the-metal'. Bij beiden voel ik overigens geen mechanische weerstand als je het gaspedaal met kracht helemaal vloert. Als er al een 'knop' is voel of hoor ik hem niet en bij Harm zeer duidelijk wel Gr. Ronald |
Auteur: | Klaverblaadje [ 27 mei 2008 17:59 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Je moet het gewoon eens uitproberen, bij Citroen werkt de knop inderdaad niet zo sterk als bij sommige andere merken, maar het werkt wel. Als ik met mijn BVA4 zo tussen de 100 en 110 accelereer met het gas op de plank blijft de bak in zijn 4, ook met het gas op de plank, maar als ik dan de knop intrap gaat de bak toch nog even terug naar 3, dit effect is bij mij in de sportstand nog duidelijker. |
Auteur: | Ronald [ 27 mei 2008 21:55 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Klaverblaadje schreef: Je moet het gewoon eens uitproberen Met respect, maar de BVA4 in de V6 (en in de 2.2 HDI neem ik aan) heeft noch een voelbare knop, noch een effect als je harder dan hard drukt. Had me tijdens 110.000 km in twee auto´s toch wel moeten opvallen, daar ik het in Harm´s auto opmerkte na 10 minuten rijden. Tis ook een andere BVA4 dan in de anderen, misschien dat dat het is. gr. Ronald |
Auteur: | Duck [ 27 mei 2008 23:55 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Citroennetje schreef: Jullie hebben het hier dus over een kLickdown...... ![]() leuk gevonden ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 28 mei 2008 06:24 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Ronald schreef: Met respect, maar de BVA4 in de V6 (en in de 2.2 HDI neem ik aan) heeft noch een voelbare knop, noch een effect als je harder dan hard drukt. Had me tijdens 110.000 km in twee auto´s toch wel moeten opvallen, daar ik het in Harm´s auto opmerkte na 10 minuten rijden. Tis ook een andere BVA4 dan in de anderen, misschien dat dat het is. gr. Ronald Ik denk dat het dan meer specifiek PH2 is, want mijn BVA4 bak werkt precies hetzelfde als die van Harm, inclusief het knopje op de vloer. Ik ben benieuwd of er in jouw instructieboekje iets staat over de werking van de kickdown, want ik ken eigenlijk geen automaten zonder dat, de oude Amerikanen uit de 50er jaren hadden dat al. Ik bedoelde met uitproberen eigenlijk op de auto van Harm, kijken of hij bij volgas niet meer terugschakeld en of de bak dan dan met gebruik van de knop dus wel terug gaat. |
Auteur: | Harm [ 28 mei 2008 08:19 ] |
Berichttitel: | Re: Klikker de klik |
Ik ben verrast... ![]() Ik ga het eens proberen... |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |