Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Toevoegen aceton aan brandstof https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=2855 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | JHV [ 25 mei 2008 21:36 ] |
Berichttitel: | Toevoegen aceton aan brandstof |
Ik ben me eens uitgebreidt gaan orienteren op de PPO forum. Rijden op zonnebloem olie oid, ben ik wel nieuwsgierig naar. Lees daar over problemen met HDI systemen. Weet dat er een C5 op tweetanksysteem rijdt van Elsbeth. Duik daar nog wel ens verder in. Maar, ik kwam daar ook een discussie tegen over het toevoegen van 1.5 ml per liter diesel. Voorstanders en tegenstanders uiteraard. Vragen of nu echt het verbruik hierdoor afneemt, en ook of de aceton geen leidingen, pomp rubber etc etc aantast. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er C5ers zijn met ervaringen met het toevoegen van aceton. Zuiniger rijden vind ik niet verkeerd. Maar ook of men nadelen heeft ontdekt. Misschien zelfs een vraag voor theoretici over aantasting van rubbers etc. Maar ook of toevoegen van aceton uberhaubt wel kan werken. Het hele PPO gebeuren is me wat teveel gevraagd tot nu toe. Iets simpels zie ik wel zitten, teminste wanneer het mijn dame niet aantast. Kortom, ervaringen, meningen, zomaar opmerkingen, ongeloof, heilige overtuigingen etc hier graag droppen. Johan |
Auteur: | THEFXR [ 25 mei 2008 22:25 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
wat is je doel? |
Auteur: | Marc [ 25 mei 2008 22:43 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Benzine en diesel is ook agressief. Dus als de leidingen dat kunnen weerstaan, dan kan 0.15% aceton geen kwaad. Het doel is dus brandstof sparen en dat moet bereikt worden omdat aceton de oppervlaktespanning van diesel vermindert waardoor de druppels bij de verneveling kleiner worden. Dit resulteert dan weer in een efficientere verbranding eb dus lager verbruik. Kwaad kan het niet denk ik, maar of het werkt ?? |
Auteur: | JHV [ 26 mei 2008 10:01 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
wat is je doel? Nou eh, ik wil het milieu verbeteren, protest tegen de inhaligheid van brandstof braanche en regering, mijn tijd beter besteden dan steeds aan de pomp staan. En zo nog een paar dingen ![]() Serieus? zuiniger rijden uiteraard. Maat niet ten koste van de mechaniek van de auto!!! Johan |
Auteur: | Menno [ 26 mei 2008 10:04 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Als dit zou werken waarom is het er dan al niet standaard aan toegevoegd ?? |
Auteur: | Citroƫnnetje [ 26 mei 2008 10:09 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Oliemaatschappijen en de overheid moet ook leven..... ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 26 mei 2008 10:13 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Ik hou het op een broodje aap, net als die carburateur, waarmee auto's 1:100 lopen en die bij shell in de kluis ligt. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 26 mei 2008 11:37 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
het is idd complete BS ![]() http://forum.fok.nl/topic/770080/2/25#31833131 |
Auteur: | Klaverblaadje [ 26 mei 2008 12:23 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
CITAAT Aceton zelf brand minder makkelijk dan benzine/octaan. In de racerij wordt daarom soms tot max. 10% aceton toegevoegd aan benzine om klopvastheid te verhogen (10% aceton maakt van RON95 -> RON98). ------------------------ Zie ook deze link http://www.guardian.co.uk/money/2007/ma ... permarkets -------------------------- Dit doet mij denken aan een probleem in Engeland een paar jaar geleden, waar witte pompen benzine leverden, waarbij kunstmatig met aceton het octaangetal was opgekrikt. Daarbij zijn bij duizenden auto's de lambdasondes verbrand. |
Auteur: | THEFXR [ 26 mei 2008 12:30 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Dus een te verwaarloze optie tot zuiniger rijden. |
Auteur: | Theopolis [ 13 sep 2008 04:33 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Ik ben het niet helemaal eens dat het complete BS is. Ik voeg nu sinds de afgelopen 3 tankbeurten aceton toe aan benzine (het betreft hier een C5 HPI) Ik merkte het direct. De auto werd soepeler en vlotter. In ieder geval dat dacht ik de eerste 75% van mijn tank. Hierna werd mijn positieve gevoel snel anders. Hij ging beduidend slechter rijden. Desondanks bij de 2e tank beurt weer aceton toegevoegd en de auto reed weer nog iets beter dan voorheen. Hierna geen terug val meer gehad in rijeigenschappen. Opvallend is mijn benzine verbruik met ca 20% afgenomen. (was 14.3l/100KM nu 11,7l/100Km (2e tankbeurt), dit op basis van bijna volledig stadverkeer) Ik denk dat de toevoeging zelf geen betere verbranding o.i.d. geeft. Maar dat het wel een sterk reinigende werking heeft op binnenkant van de motor en de schone motor zorgt voor het gunstigere verbruik. Ik ben dit gaan overwegen nadat ik problemen had mijn HPI. Na vervanging van de benzineklep reed hij weer als nieuw (thanks Johan). Johan constateerde dat de oorzaak waarschijnlijk in de extreeme aanslag op de klep lag. Na veel lezen op internet heb ik het aceton-gebeuren maar geprobeerd. Nog geen spijt van. Nu maar hopen dat op de lange termijn ik er geen issues mee krijg. Ik heb wel eerder een traditionele benzinetoevoeging gedaan maar dat gaf nauwelijks resultaat. Zelf ben ik wel van plan er binnenkort mee te stoppen (na in toaal 5 tankbeurten). Er van uitgaande dat de motor dan weer schoon is. Dan kijken op het positieve blijft. Ik denk ook dat dit zeker zal helpen met diesel, alleen ik welke mate...... In mijn vorige auto (rover 620 diesel) reed ik ook voornamelijk stad. Als ik een enkele keer gas gaf, kon je beter niet achter me rijden. Hij produceerde dan een diep zwarte stofwolk. Na overstappen op een premium diesel (BP) was dat issue na ca 2 tankbeurten verleden tijd en is weggebleven. Ik vermoed dat de premium diesel de motor beter schoon hield. Ik verwacht dat bij een schone motor, aceton niet zo veel winst zal brengen. Maar ik heb het in mijn vorige auto nooit geprobeerd. Jammer genoeg werkte de premium benzine niet zo fantastisch als de dieselversie en ben ik uiteindelijk hierop uitgekomen. Al met al merk ik wel dat hij iets vlotter, stiller en vooral zuiniger is geworden. Maar dat laatste was ook echt nodig 14,3l vond ik veels te veel.. |
Auteur: | Harm [ 13 sep 2008 10:21 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Rijd je met je HPI ook veel in de stad? Dat kan je verbruik van 14,3 op 100 en de aanslag verklaren.. |
Auteur: | erwinbx [ 13 sep 2008 11:21 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Ik benieuwd wat je achterliggers van de lucht vinden die uit je uitlaat komt met aceton ![]() |
Auteur: | Nodri [ 13 sep 2008 17:30 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Zomaar een vraag, wat kost een liter aceton?? |
Auteur: | Herman [ 13 sep 2008 18:45 ] |
Berichttitel: | Re: Toevoegen aceton aan diesel. |
Ach en de goedkope plastic auto's lossen vanzelf op door de aceton ![]() ![]() Als de verbindingen van de C5 maar niet oplossen ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |