Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Schuddende motor hdi 80 kw
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=2727
Pagina 1 van 2

Auteur:  unknown4u [ 28 apr 2008 22:36 ]
Berichttitel:  Schuddende motor hdi 80 kw

Heren,

Het volgende doet zich voor bij mijn c5 2.0 hdi 81 kw van 2001.

Stationair draaien van de motor levert een schudden op dat je het best kunt beschrijven met een vliegwiel dat niet gecentreerd is.
De auto schudt alle kanten uit. Het gekke is hij heeft het niet altijd........typisch citroen!.

Niet fijn dus. wnat op dit moment is het weer gevalletje hopeloos.

Mijn gedachtengang is het volgende:

1: verstuiver niet fris, op alle andere toerentallen draait hij goed rond behalve stationair.
2: kan dat suffe 2 massa vliegwiel soms roet in het eten gooien door soms fout te staan?

Wie o wie heeft een idee?

Dank Richard

Auteur:  Duck [ 28 apr 2008 23:28 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

is het blok dan koud of warm?

hoeveel gaat het toerental dan omhoog en omlaag?

Auteur:  unknown4u [ 29 apr 2008 06:49 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

toerental blijft stabiel.....naald schudt ook niet.

Auteur:  Harm [ 29 apr 2008 08:11 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Ik denk dat het idd richting onbalans is.
Nu zul je langzaam moeten gaan uitsluiten wat er wel en wat er niet kapot is.

Ik heb geen idee hoe erg de invloed is van een "verkeerd zittend" vliegwiel, maar volgens mij zit ie niet direct op de motor, maar wordt hij door de multiriem aangedreven.

Auteur:  Duck [ 29 apr 2008 11:20 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

is hij al aan de computer geweest? zoja wat geeft hij aan ?

Auteur:  Harm [ 29 apr 2008 11:22 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Het lijkt ouderwets, maar laten we eerst kijken wat er loos is. De computer vindt echt niet alles, zeker niet iets mechanisch..

Eerst diagnosticeren, dan pas uitlezen.

Auteur:  EvilTwin [ 29 apr 2008 11:24 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Harm van Beek schreef:
Ik heb geen idee hoe erg de invloed is van een "verkeerd zittend" vliegwiel, maar volgens mij zit ie niet direct op de motor, maar wordt hij door de multiriem aangedreven.


Het zit wel degelijk rechtstreeks op de motor (krukas), en aan het vliegwiel zit weer direct de koppeling. Op het vliegwiel zit bovendien de starterkrans.

En voor de liefhebbers, dat is dus logischerwijs exact de andere kant van de motor van distributie en multiriem.

Bij ernstig schudden denk ik ook eerst aan onregelmatige loop (verstuiver)

Auteur:  JHV [ 29 apr 2008 13:04 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Geen idee bij de C5, maar bij vorige diesels zou ik dan een reiniger toevoegen aan de brandstof.
Heb ik bij de Xantia 2.1TD ook wel eens gedaan. Wij zijn rustige rijders en zo af en toe moet je dan effe schonen blijkbaar.
Johan

Auteur:  unknown4u [ 29 apr 2008 14:18 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Aanvulling: als ik de koppeling intrap veranderd er niets in het schudgedrag.

Een mogelijk onbalans in de versnellingsbak is uitgesloten.
De koppeling werkt ook normaal dus ik ga ervanuit dat er geen mankementen aanzijn.
Geen gebroken vingers uit het diafragma. etc.

Zal vanavond slangetjes aansluiten aan de retour van de verstuivers en boven een jampot hangen.
Is kijken welke het hardste pist.

Vermoeden is een verstuiver, ondanks dat de motor fantaschtisch loopt op hogere toerentallen dan stationair en ook geen zwarte rook of andere kleuren rook produceert.

Auteur:  EvilTwin [ 30 apr 2008 11:52 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

unknown4u schreef:
Vermoeden is een verstuiver, ondanks dat de motor fantaschtisch loopt op hogere toerentallen dan stationair en ook geen zwarte rook of andere kleuren rook produceert.


Bij hoger debiet loopt de pomp harder (extra plunjer), dus wellicht geen lekke verstuiver, maar een (gedeeltelijke) verstopping, vandaar dat het probleem bij deellast erger is.

Auteur:  GuidoK [ 01 mei 2008 12:09 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Mijn motor heeft dat ook soms.
Ik denk niet dat het iets met verstuivers is; de motor zelf loopt namelijk prima.
Ik denk dat, omdat het alleen in stationair bij een bepaald toerental voorkomt, het een ongelukkig ontworpen resonantie is. Dit is dus geen onbalans (dat voel je bij elk toerental), maar bijvoorbeeld dat de rubbers in de motorsteunen tesamen met het gewicht van de motor een ongunstige resonantiefrequentie hebben.
Het vervangen van de motorsteunen kan het probleem misschien oplossen (misschien een optie als je koppakking binnenkort vervangen moet worden ;)), of je plakt 100 kg lood op je motor :mrgreen:

Auteur:  unknown4u [ 04 mei 2008 10:56 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Tja koppakking vervangen. Dit is reeds gebeurt 15.000 km geleden.
Dit is het niet hoor. En honderd kilo lood is mij ook een beetje te veel. Ben veel te bang een herweging te krijgen voor de wegenbelasting :D

Het is vastgesteld een vuiltje in de verstuiver.
De computer gaat de inspuiting over de andere injectoren bijregelen en dan ontstaat het vervelende schudden. Dit blijft allemaal binnen de tolerantie van het motormanagement. Dit zodat er geen foutcode wordt afgegeven.

Auteur:  GuidoK [ 04 mei 2008 11:39 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Hoe weet je zo zeker dat een vuiltje in je verstuiver de oorzaak is?
Heb je de verstuiver gereinigd / vervangen en is het schudden nu weg? (heb je het schudden kunnen oplossen?)

Het lijkt mij dus een resonantie, ook temeer mij lijkt dat de motor nooit het vermogen kan leveren om zo te schudden als er geen resonantie was (de versnelling van de draaiende delen moet gigantisch zijn om zoveel energie bij die trillingsfrequentie teweeg te brengen; een auto die bijvoorbeeld op 3 cylinders loopt (ultiem verstuiverprobleem :) ) gaat zelfs niet schudden).

Auteur:  unknown4u [ 05 mei 2008 16:18 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Ik heb een verschil gemeten in de retourhoeveelheden van de verstuivers bij stationaire loop.
Degene die de meeste hoeveelheid heeft spuit ook het minste in.Om toch het toerental te halen wordt de inspuittijd verlengt. van alle. Dit levert dus een nog groter verlies op in de retourleiding. Dit kon je ook goed zien omdat de straal toenam.
Gaf ik een tikje op de verstuiver dan viel de straal weg. Heel gek maar toen stopte hij ook met schudden.

Auteur:  GuidoK [ 05 mei 2008 18:52 ]
Berichttitel:  Re: Schuddende motor hdi 80 kw

Veranderde het toerental ook iets?
Dat hoeft maar een heel klein beetje te zijn (5 tpm ofzo) en dan verdwijnt een resonantie gelijk.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/