Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Vervangen Multiriem https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=2404 |
Pagina 1 van 12 |
Auteur: | c5maarten [ 23 feb 2008 20:00 ] |
Berichttitel: | Vervangen Multiriem |
Vandaag was een mooie dag om de multiriem van de c5 te vervangen! Was vorige week al naar de dealer geweest voor een nieuwe, maar halverwege de ingreep kwam ik erachter dat ze me de verkeerde hadden meegegeven! De verpakking klopte maar de inhoud niet ![]() Ik heb gebruik gemaakt van: Citroen c5 vraagbaak 16 mm ringsleutel 10mm dop en inbus + torx bouten. Wielmoersleutel De juiste Multiriem voor de c5 2.0 16v uit 2001 is: GATES 6PK1708 Eerst krik je de wagen omhoog aan de rechterkant en verwijder je het voorwiel. Ondersteun de wagen eventueel met een bokje/assteun. Daarna verwijder je het spatscherm in het spatbord, tevens de plaat aan de onderkant van de motor en de afdek plaat aan de bovenkant (Lds reservoir en kvskap). ![]() ![]() Hier zie je de multiriem lopen over de stuurbekrachtigingspomp. Vervolgens pak je een ring sleutel maat 16 deze plaats je op de spanrolbout (zie foto) en draai je tegen de klok in. ![]() Draai door tot je niet meer verder kan, hierna kan je de multiriem verwijderen. ![]() Hier zie je waarom de riem aan vervanging toe was, zat er eigenlijk al iets te lang op +/- 50.000KM. Daarna neem je de nieuwe riem en controleer de lengte ( meestal zijn de maten wat op de oude riem staan vervaagd of eraf gesleten) ![]() Oud en Nieuw ![]() Zorg dat je de riem er goed op legt, vooral dat hij goed in de groeven valt. Op de tekening hieronder heb ik lijn gegeven die de multiriem moet lopen! ![]() De spanrol waar het kruis in staan is de gene waar de 16mm bout opzit welke te tegen de klok in moet draaien om de riem te ontspannen. Nadat de riem erop ligt gespannen kijk even of hij mooi in de groeven ligt en nergens scheef zit. ![]() Daarna start je de auto en kijk je of hij nergens aanloopt enz. Als laatste bouw je in omgedraaide volgorde alles weer dicht, wielerop en klaar! Zijn er nog vragen dan hoor ik het graag! |
Auteur: | Marc [ 23 feb 2008 21:02 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Echt, applaus voor de beschrijving ![]() |
Auteur: | Floyd [ 23 feb 2008 21:11 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Heel duidelijk allemaal ![]() gecontroleerd, of standaard om de zoveel kilometer vervangen? |
Auteur: | Harm [ 23 feb 2008 21:24 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Nette beschrijving! In het serviceboekje staat vast wel bij welke beurten zoiets gecontroleerd of vervangen moet worden... |
Auteur: | Citroƫnnetje [ 23 feb 2008 22:48 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
![]() ![]() Ik doe het je niet na....(en dat is ook het beste voor mijn dame.. ![]() ![]() |
Auteur: | Hans47 [ 23 feb 2008 23:02 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
prima uitleg en - foto's, daar kunnen we iets mee. Voor de grote trip naar La douce France vervang ik die bij mijn C5 ook! Hans47 |
Auteur: | c5maarten [ 24 feb 2008 13:47 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Floyd schreef: Heel duidelijk allemaal ![]() gecontroleerd, of standaard om de zoveel kilometer vervangen? Meestal wordt deze wel gecontroleerd bij een beurt. Ik zou aanhouden om de 30000km vervangen, bij de onderstaande afbeelding hoop ik dat je een indruk krijgt waaraan je de versleten multiriem kan herkennen behalve dan dat de canvas door de riem heen komt ![]() ![]() Je ziet dat de riem grip verliest naarmate hij verder inslijt op de poulies van de dynamo/ aircopomp etc. Je voelt het ook aan de stugheid en spanning op de riem. groet, maarten |
Auteur: | Klaverblaadje [ 24 feb 2008 14:20 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Ik vind 30.000 wel erg kort, zolang gingen de antieke V-snaren ook mee. Ik zal het JO eens vragen, aangezien ik eerder denk aan 100.000km omdat de standen zijn waarbij ik ze altijd wisselde op VW, MB en Fiat. |
Auteur: | c5maarten [ 24 feb 2008 16:14 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Dit is mijn idee ervan, kan best zijn dat ze langer meegaan dat weet ik niet! Gaat er meer om hoe je hem herkent als ie versleten is. |
Auteur: | ms-c5 [ 24 feb 2008 22:11 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Denk dat ik hier ook wel weer wat mee kan ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 25 feb 2008 13:21 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Ik heb het Salomons oordeel van JO gevraagd, dit is zijn mening ![]() Johan Oldenhage schreef: Uit commercieel oogpunt is 30.000 een prima interval, maar dan gaan we wel heel veel riemen onnodig vervangen. Meestal begint een riem bij 100.000 herrie te maken, 120.000 is dan echt het uiterste. Meestal dus rond de 100.000 km. Het komt wel voor dat ie eerder wordt vervangen maar dan is er bijvoorbeeld veel over stoffige/zanderige/natte wegen gereden. Bij normaal gebruik, en een onderplaat dus 100.000 km zeker. |
Auteur: | c5maarten [ 25 feb 2008 19:39 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Dan zitten we allbei aan de goede kant, dus kan men zelf oordelen hoe en wat afhankelijk van waar je rijd enz!! ![]() |
Auteur: | Ronald [ 25 feb 2008 22:09 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
c5maarten schreef: Zijn er nog vragen dan hoor ik het graag! ![]() Top, denk ik. ![]() ![]() @mods: Ergens veiligstellen ? hebben we al iets van Hoe doe je het zelf ? Gr.Ronald |
Auteur: | c5maarten [ 25 feb 2008 22:11 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
Zitten verder weinig nippeltjes en moertjes ![]() |
Auteur: | Menno [ 28 feb 2008 12:26 ] |
Berichttitel: | Re: Vervangen Multiriem |
@ Ronald , hij staat bij de FAQ hoor ![]() |
Pagina 1 van 12 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |