Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Kosten en hoeveelheid werk koppeling vervangen EW10A 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Kosten en hoeveelheid werk koppeling vervangen EW10A
Vandaag ben ik even wezen kijken bij deze C5; https://www.grootauto.nl/occasion/citroen/c5/20-16v-cool-tech/occ20488929-c397f1c4#voorraad
Verder een hele mooie C5 in een. vind ik, zeer aparte kleur die je niet vaak ziet.
Auto wordt aangeboden voor een zeer scherpe prijs en daar is een reden voor. Zoals in de advertentie wordt omschreven is de koppeling slecht en deze moet dan ook vervangen worden.
Lijkt mij een mooi projectje. Voordeel is dat je na het vervangen van de koppeling wel een C5 hebt met een nieuwe koppeling. Soortgelijke C5's met wel een werkende koppeling worden aangeboden voor 1000 euro meer maar dan moet je ook maar afwachten hoe lang de koppeling in die auto het vol houdt. De koppeling schijnt nog best wel een zwak punt te zijn bij deze motoren. Ik heb er al veel bekeken maar bij de meeste zit het aangrijpingspunt van het koppelingspedaal erg hoog en loopt de koppeling dan ook op haar einde. Ben je alsnog toe aan een nieuwe koppeling.
Koppelingssetje bij Autodoc kost niet eens zoveel. 128,71 euro.
https://www.autodoc.nl/luk/7016827
Heeft iemand hier de koppeling van een EW blok al eens vervangen? Is dit eenvoudig te doen zonder het subframe te moeten verwijderen? Kan je overal makkelijk bijkomen en moet je veel demonteren?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

05 apr 2025 20:09
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kosten en hoeveelheid werk koppeling vervangen EW10A
Ben gisteren nog even weer wezen kijken bij desbetreffende C5 en de motor gestart.
Ik hoorde een flink ratelend geluid en het koppelingspedaal bleef op de bodemplaat van de auto hangen. Kwam niet meer omhoog.
Dat lijkt me niet alleen een kapotte koppeling maar ook verdere schade zoals een lekkende kapotte hoofdkoppelingscilinder?
Verder, als ik de auto in de versnelling zette wat nauwelijks lukte kreeg ik geen aandrijving. Normaal bij een versleten koppeling moet je toch altijd nog wel iets van aandrijving hebben toch?
Verder ontdekte ik op het linker achterspatbord nog een schade een aan de wielkastrand.
Ziet er verder qua interieur nog wel goed uit en motor loopt ook goed. Als je het geratel uit de versnellingsbak niet mee rekent dan. Tja, een gebruikte bak kost ook niet de wereld voor deze EW10a's.
Zag dit als een leuk projectje en als de auto weer rijdt als mooie opvolger voor de Clio van mijn vriendin. Vriendin moet namelijk sinds kort voor haar werk langere afstanden rijden en dan biedt zo'n C5 meer comfort en vermogen dan een Clio 3 die bij 120km/u al behoorlijk wat herrie maakt.
Wat zouden jullie doen?

09 apr 2025 20:52
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster

Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5

Naar boven
Antwoord met een citaat
Lekker laten staan, voor dat soort bedragen i.c.m. leeftijd en km-stand, koopt je vooral achterstallig onderhoud.
In een dergelijke auto wil je toch niet je vriendin elke dag lange afstanden laten rijden, tenzij je graag gebruik maakt van ANWB lidmaatschap?
Vergeet niet een C5 flink meer benzine slurpt dan een Clio 3, en iets met parkeren, grote auto en vrouwen ;)

10 apr 2025 00:28
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Auto is verder in het verleden wel goed onderhouden wat blijkt uit een door een Citroen dealer ingevuld service boekje. Qua interieur ziet de auto er ook nog netjes uit. Geen scheuren in de bekleding, overmatige slijtage of vreemde luchtjes in de auto.
De aanbieder geeft ook netjes aan dat de koppeling van de auto slecht is dus hen valt niets te verwijten. En 944 euro is natuurlijk ook geen geld. Daar koop je nog niet eens een gebruikte E bike voor. Er zijn bedrijven die voor een soortgelijke C5 van die leeftijd met werkende koppeling bijna 3000 euro vragen. Vervangen van zo'n koppeling en, in worst case, een andere bak eronder gaat je nooit 2000 euro kosten. Met een beetje mazzel ben je voor 600 euro klaar en rijd je voor nog geen 1600 euro in een goed onderhouden C5 phase 2 met nieuwe koppeling. Koop die C5 van 3000 euro moet je ook nog maar afwachten hoe lang daarvan de koppeling nog mee gaat. Mijn ervaring is dat de koppelingsplaat van een EW10A nogal snel slijt.

10 apr 2025 12:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Las zojuist dit topic over een Peugeot 407 met defecte koppeling. Betreft in principe dezelfde motor.
https://www.peugeot-community.nl/forum/viewtopic.php?t=11706
Ook deze 407 bezitter kreeg te maken met een koppelingspedaal dat niet meer omhoog kwam.
Na het vervangen van de koppeling/drukgroep en druklager was het probleem helemaal verholpen en koppelde en schakelde de auto weer als nieuw.
Meneer heeft direct de keerringen van de aandrijfassen mee laten vervangen omdat deze graag willen gaan lekken nadat de aandrijfassen gedemonteerd zijn geweest.
In totaal voor 715 euro klaar laten maken in Spanje omdat meneer daar op vakantie was.
Geen gek bedrag, maar, vraag is natuurlijk of het in Nederland niet stukken duurder is. Alles is hier namelijk sinds corona dubbel zo duur geworden.
Kan natuurlijk een keer gaan vragen bij ons over de grens in Duitsland. Daar liggen de werkplaatstarieven namelijk een stuk lager als hier in Nederland.

10 apr 2025 12:56
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat ziet er mij een erg mooie C5 uit en de prijs is ook laag ivm de koppeling die op is.

Wat het probleem is bij deze koppelingen is het druklager dat eigenlijk te licht is uitgevoerd, en meestal sneuvelt het druklager voordat de koppelingsplaat eigenlijk versleten is.
Waarschijnlijk is dit hier ook het geval aangezien je schrijft over het pedaal dat op de grond ligt en het geratel.
Persoonlijk vind ik de km stand helemaal niet overdreven en kan je hier best nog een goede auto aan hebben, betrouwbaar zijn ze in elke geval en eigenlijk vind ik ze redelijk zuinig voor een 2l...

Een koppeling vervangen heb ik al 2x gedaan en het subframe moet daar zeker niet voor los, al heb ik gehoord dat dit voor sommige wel de manier van werken is.
Wat een garage daar voor rekent weet ik niet maar ik geloof niet dat je er voor 600,- vanaf zal zijn.
Je gaat best bij iemand die ervaring heeft met het vervangen van koppelingen bij een C5.

Maar als je handig bent en wat sleutelervaring hebt is zo'n koppeling vervangen geen on overzichtelijke klus.

10 apr 2025 13:05
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Inderdaad. Deze ziet er niet slecht uit. Natuurlijk her en der wel een paar beschadigingen te vinden maar dat heeft iedere auto van deze leeftijd en hoeft natuurlijk niet altijd door de bezitter te zijn veroorzaakt. Ook ik zag onlangs dat er een schaafvlek voor op mijn bumper zat terwijl ik toch echt zeker weet nergens tegenaan te zijn gereden. Schade veroorzaken aan iemand anders auto en daarna gewoon verder rijden lijkt tegenwoordig helaas de normaalste zaak te zijn in Nederland.
Daar je schrijft ervaring te hebben met het vervangen van de koppeling bij deze motoren, welk merk druklager en koppeling kan je het beste gebruiken? Aangezien je schrijft dat het druklager bij deze motor te licht is uitgevoerd. Bestaat daar niet een versterkte versie voor?

Citaat:
Maar als je handig bent en wat sleutelervaring hebt is zo'n koppeling vervangen geen on overzichtelijke klus.

Handig ben ik zeker wel met auto's. Doe al het onderhoud zelf aan mijn C5 1.6 THP. Turbo vorig jaar ook zelf vervangen al was dat wel een hele klus.
Probleem is alleen dat ik de ruimte er niet voor heb. Indien ik onderhoud pleeg aan mijn auto's doe ik dat bij een DHZ garage in Duitsland. Daar kan ik echter helaas niet dagenlang een brug bezet houden.

10 apr 2025 14:20
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bij mijn weten is er geen versterkt druklager verkrijgbaar.
In mijn C5 heb ik een koppeling van Luk gemonteerd, en tot op dit moment(zit er 28000km in) is die prima en het druklager zag er ook degelijk uitgevoerd uit.
Voor mijn 2de C5 (die mijn broer gebruikt als bedrijfswagen) heb ik gezien de km stand (380000) een koppeling van Ridex gemonteerd, maar wel met een ander druklager dan in de set zat.

Ik had ooit eens gehoord van iemand dit het op 6 u deed zo'n koppeling vervangen, maar als ik het mij goed herinner duurde het bij mij toch 2x zo lang.
Al heb ik dan ook wel de motorsteunen en baksteunen mee vervangen + de geleidebus, koppelingsvork, krukas- en bak-keeringen.

Ik zou er de auto zeker niet voor laten staan...

10 apr 2025 22:27
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]