Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hoe functioneert een luchtmotor? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=23769 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | carracha [ 24 mei 2024 14:10 ] |
Berichttitel: | Hoe functioneert een luchtmotor? |
Een technische vraag. Ik heb al enige tijd een blijvende emissiestoring. Bougies zijn brandschoon, injectorcleaner in de benzine toegevoegd, motor draait als een zonnetje. Volgens de ervaren Citroenmonteur werkt de luchtpomp niet of niet goed. Ik hoor hem draaien bij een koude start, de melding blijft. Nu zie ik twee rubberen slangen lopen van de luchtmotor, een naar de motor en een is kort en afgedopt, nadat de twee slangen aan elkaar zij gekoppeld. Ik dacht een slang voor toevoer en een voor de doorvoer naar de motor. Vraag is waar komt de lucht vandaan die wordt door gevoerd naar de motor als de korte slang is afgedopt? Volgende week naar de garage, maar de vraag blijft nog even.... Wie kan mij vertellen hoe dat werkt? Alvast heel hartelijk dank! Groeten, carracha. |
Auteur: | Brada [ 30 jul 2024 15:29 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Ik heb een facelift ![]() |
Auteur: | carracha [ 16 aug 2024 18:28 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Hoi Brada, Inmiddels ben ik er ook achter gekomen. De luchtmotor doet het wel, maar of hij voldoende lucht levert? Volgens ex Citroenmonteur niets aan doen, het heeft alleen een functie bij het starten van de motor en wel gedurende x aantal seconden. Storing weggehaald, maar blijft terugkomen. Alleen hinderlijk als vermelding motorstoring/storing uitlaatgas. Geen probleem voor APK. O ja. Er zit een dop op de slang, maar die sluit niet volledig af, zo blijkt na nog eens goed te hebben gekeken. Dat hoort kennelijk zo. Bedankt voor de reactie. ![]() |
Auteur: | Brada [ 16 aug 2024 23:49 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
C5 staat zo'n beetje synoniem voor emissie storing, zou eigenlijk E5 achterop moeten staan ![]() ![]() P.S. welke dop op welke slang bedoel je eigenlijk ![]() |
Auteur: | c5jan [ 17 aug 2024 01:19 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Laat ik niet al te negatief zijn, sommige dingen die je schrijft kloppen wel. Uitlezen en interpreteren is de enige manier om tot een diagnose en oplossing te komen. Deze serie c5 sproeit nog wel degelijk brandstof in de inlaat. Egr ( bij de ew10j4) is natuurlijk een beruchte bron van vervuiling. Dat was mogelijk de reden van het afdoppen. De rest is speculatief. |
Auteur: | carracha [ 23 aug 2024 13:48 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Hoi C5Jan, Een een toelichting. de inlaatslang was afgedopt met een rubberen dop. Ik vond dat raar en maar wat blijkt: de dop is aan de onderkant nog open, dus geen volledige afsluiting door de dop. er wordt nog lucht aangezogen. Of dat nog voldoende is? Voorlopig geen ernstig aandachtspuntje, het rijdt er niet minder om. ![]() ![]() |
Auteur: | c5jan [ 23 aug 2024 13:53 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
En dat deels afdoppen, werkt dat als een soort stroombegrenzing? Of kan er iets van buiten worden aangezogen? Zaak is wel om de exacte foutcode te kennen, van daaruit kan je een verklaring zoeken. |
Auteur: | Brada [ 23 aug 2024 16:52 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
c5jan schreef: Laat ik niet al te negatief zijn, sommige dingen die je schrijft kloppen wel. Alles wat ik schreef klopt, dat heb ik zelf aan den lijve ervaren ![]() c5jan schreef: Uitlezen en interpreteren is de enige manier om tot een diagnose en oplossing te komen. Niet de enige en mee eens, wel de beste! c5jan schreef: Deze serie c5 sproeit nog wel degelijk brandstof in de inlaat. Egr (bij de ew10j4) is natuurlijk een beruchte bron van vervuiling. Dat was mogelijk de reden van het afdoppen. De rest is speculatief. Carracha heeft indeed een andere motor, ew10a no tiene egr, het probleem met de cartervervuiling blijft tenzij gemodificeerd. De rest is niet speculatief bedoeld, de ervaring met mijn eigen motor en bedoelt als tip om na te kijken. Ik heb geen 380dkm gereden maar bij die stand kan ik me wat onderhoud te hier en te hooi voorstellen, vandaar. |
Auteur: | Brada [ 23 aug 2024 17:06 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
carracha schreef: Hoi C5Jan, Even een toelichting. De inlaatslang was afgedopt met een rubberen dop. Ik vond dat raar maar wat blijkt: de dop is aan de onderkant nog open, dus geen volledige afsluiting door de dop, er wordt nog lucht aangezogen. Of dat nog voldoende is? Voorlopig geen ernstig aandachtspuntje, het rijdt er niet minder om. ![]() ![]() Da is nie ggooeed. Nu zuigt de motor valse lucht en kan er ook rommel mee naar binnen komen al zal dat in de praktijk wel meevallen maar een deel van de aangezogen lucht gaat in ieder geval niet door het luchtfilter. De weerstand is lager en die lucht ook warmer dan van buiten. Afdoppen hoort aan beide kanten te gebeuren anders krijg je eenzelfde soort probleem als bij een vacuumlek. Heb je gekeken of het gat in het gasklephuis van binnen open is? |
Auteur: | boes [ 23 aug 2024 21:18 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Nooit een emissie storing gehad bij 3 c5's. Oftewel onzin dat die storing synoniem met de C5 is. De mijne hadden natuurlijk wel alle drie een zalige HDI. What else. ![]() |
Auteur: | c5jan [ 23 aug 2024 21:43 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Dat was toch een vrij groot aandeel in het totale aantal c5's... |
Auteur: | Brada [ 28 aug 2024 02:28 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
c5jan schreef: Dat was toch een vrij groot aandeel in het totale aantal c5's... lol boes schreef: Nooit een emissie storing gehad bij 3 c5's. Oftewel onzin dat die storing synoniem met de C5 is. Dat is jouw ervaring en die mening deel ik niet ![]() ![]() |
Auteur: | c5jan [ 28 aug 2024 09:18 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Op fora kom je alleen de auto's tegen met problemen die door de berijders worden aangepakt. Als je naar pakweg de Volkswagen polo gaat zoeken, is het beeld echt niet heel veel anders. |
Auteur: | carracha [ 17 sep 2024 22:08 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Hallo Brada, Ik lees nu pas je reactie van 23 aug. Nee, ik heb er door omstandigheden verder niets meer aangedaan. Datgene wat je aangeeft zal ik later nog eens bezien. Voorlopig draait alles nog goed. Je opmerking over het aan beide kanten afdoppen begrijp ik niet. Als ik het goed heb, was de code na uitlezen 410. Maar goed, ik heb niet het idee, dat de storing niet veel effect heeft op het functioneren van de motor. Hooguit wat meer uitstoot gedurende de eerste 45 seconden na het starten van de koude motor? Voorlopig bedank voor de reacties allemaal. |
Auteur: | Brada [ 24 sep 2024 15:41 ] |
Berichttitel: | Re: Hoe functioneert een luchtmotor? |
Hi Carracha, Geeft niks) het afdoppen gaat over de dikke zwarte ontluchtingsslang die rechts bovenop de motor zit (met geel ontgrendel plastikje) en aan de andere kant, onderaan achter het gasklephuis. Die slang wordt vies en zorgt op den duur voor vervuiling van vlinderklep/gasklephuis - spruitstuk - kleppen - motor. M.i. één van de oorzaken van de beruchte emissiestoring. Dit wordt enigsinds ondervangen door een thermostaat met een lagere temperatuur (89°) te monteren. https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=15934 Zag pas dat je de luchtmotor in DiagBox kunt "uitzetten" en moest aan jou denken.. Storing P410 betreft "Storing luchtinjectie in de uitlaat" en kan optreden na koude start tijdens "warmlopen" vd motor. Dit is m.n. om uitstoot van onverbrande gassen te beperken. De storing kan ook aan slechte contacten of zekeringen/box liggen m.n. van de stekker vd luchtmotor. https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=23080 Elke stekker die ik loshaal spuit ik sws preventief in voordat ik hem terugplaats. Groet! ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |