Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
5 liter Diesel is niet genoeg?
Auteur |
Bericht |
Citroentje
|
 5 liter Diesel is niet genoeg?
Gisteren op weg naar de pomp, 3km van huis, viel de motor stil. Ik dacht dat ik het kon halen naar de pomp, maar de praktijk bleek anders. Met het vaartje wat ik nog had netjes naar de berm van de buitenweg gestuurd en het 5 liter reservetankje achterin aangesproken.
Starten lukte echter niet. Vroeger kon dat komen doordat er een luchtbel in de brandstofleiding kwam, maar dat zou met moderne motoren niet meer moeten zijn...
Navraag bij de garage leerde dat de 2.0 diesel (ph II) toch ook zo'n balpompje in de leiding heeft. Een paar keer knijpen en je ziet de brandstof in de leiding stromen. De luchtbel kreeg ik er desondanks niet uit. Doorstarten hielp ook niet.
Uiteindelijk heeft iemand me naar de pomp gesleept, heb ik 'm volgegooid (68 liter, inclusief de 5 liter voor het bijvullen van mijn reservetankje) en daarna startte de auto zó weer.
Iemand die weet of er een minimum hoeveelheid brandstof in de tank moet zitten?
|
11 sep 2007 14:54 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Verrassing.. Ik heb 2x leeggestaan en na vullen (tot 71 liter) startte de motor direct...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 sep 2007 14:55 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Harm van Beek schreef: Verrassing.. Ik heb 2x leeggestaan en na vullen (tot 71 liter) startte de motor direct... Dat was het probleem ook niet: na vullen. Mijn probleem was toen-ie leeg was, heb ik er 5 liter ingekieperd. En daaraan leek-ie niet genoeg te hebben. Terwijl het ding 5 minuten daarvoor nog wel wilde starten. Toen kon-ie kennelijk wel starten met minder dan 5 liter...
|
11 sep 2007 23:05 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Nee, de ervaring met weinig diesel reikt niet verder dan vlak voor het tanken dat-ie wel startte...met 68 liter te gaan... dus minder dan 5 resterend...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 sep 2007 23:07 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
overigens het droogvallen is niet bepaald bevordrlijk voor het common rail systeem, dus als je daar geen schade aan hebt mag je van geluk spreken.
|
12 sep 2007 13:58 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Het is een tweetrapssysteem met een hoge en een lage druk deel....
Alleen het lage druk gedeelte waar niet de common rail zit was droog, het hoge drukgedeelte bleef onder druk staan. Beveiligingen alom...
Correct me if I'm wrong...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 sep 2007 14:08 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Citroentje schreef: Harm van Beek schreef: Verrassing.. Ik heb 2x leeggestaan en na vullen (tot 71 liter) startte de motor direct... Dat was het probleem ook niet: na vullen. Mijn probleem was toen-ie leeg was, heb ik er 5 liter ingekieperd. En daaraan leek-ie niet genoeg te hebben. Terwijl het ding 5 minuten daarvoor nog wel wilde starten. Toen kon-ie kennelijk wel starten met minder dan 5 liter... Hoi Citroentje, je geeft zelf denk ik al een gedeelte van het antwoord: 5-liter zonder luchtbel is natuurlijk geonoeg, maar 5 liter met bel niet. Zeker omdat je de bel niet weggepompt kreeg met het balgje. Na het vol tanken de extra druk helpt dan en het feit dat je al had lopen pompen was het blijkbaar wel goed genoeg. Ik kan slechts raden: Niet lang genoeg gepompt, of is 5 liter toch niet genoeg? Voorlopige conclusie is dat je je jerrycan van 5 liter wel thuis kan laten staan. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
12 sep 2007 20:07 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Ronald schreef: Ik kan slechts raden: Niet lang genoeg gepompt, of is 5 liter toch niet genoeg? Voorlopige conclusie is dat je je jerrycan van 5 liter wel thuis kan laten staan. Inmiddels heb ik wel commentaar van de garage: je had met tweeën moeten zijn: de een start en de ander pompt met het balgje. Blah, achterafgepraat en met deze ervaring in het achterhoofd weet ik niet of ik dit nog eens ga proberen. Wat het thuislaten van dat tankje betreft: nee, dat niet. Het is kennelijk zaak om het eerder in de auto te kieperen. Voordat-ie stil valt. Nu heb ik in elk geval geleerd dat ik, nadat het lampje van de brandstofmeter gaat branden (plus piep en displaybericht), nog 150km kan rijden voordat het werkelijk op is. En die 150km dan dus wel rustig = zuinig rijden hè.
|
13 sep 2007 08:20 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Ik haal geen 150km op dat lampje... soms na 300 meter, soms na 30km (beide met lege tank geëindigd) en ook wel eens 40km, zonder gedwongen stop... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
13 sep 2007 09:18 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Harm van Beek schreef: Ik haal geen 150km op dat lampje... soms na 300 meter, soms na 30km (beide met lege tank geëindigd) en ook wel eens 40km, zonder gedwongen stop...  Al met mijjn vorige C5 (2.0 benzine) gemerkt dat ik na het lampje ruim 125km kan rijden. Het is bij ons vaste gewoonte om de dagteller op nul te zetten als het lampje aangaat. Bij deze diesel is het dus hetzelfde. Vreemd dat jij zo'n groot verschil hebt in actieradius vanaf het lampje en dat-ie ook zo klein is. Iets mis met je metertje of voeler/opnemer? Volgens mij hoort het veel meer te zijn.
|
13 sep 2007 10:46 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Niet-constant rijgedrag?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
13 sep 2007 10:49 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Harm van Beek schreef: Niet-constant rijgedrag? Kweenie hoezeer jouw verbruik varieert, maar het verschil tussen 300m en 40km levert een groter verschil in verbruik op dan je BC aan kan geven..... 
|
13 sep 2007 11:07 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Nee hoor... zit allemaal tussen de 7 en 8 liter per 100 km...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
13 sep 2007 11:09 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Citroentje schreef: Harm van Beek schreef: Niet-constant rijgedrag? Kweenie hoezeer jouw verbruik varieert, maar het verschil tussen 300m en 40km levert een groter verschil in verbruik op dan je BC aan kan geven.....  Volgens mij kun jij niet rekenen: 300m en 40km liggen een factor 133 uit elkaar. Bij 300m heb je dus een 133x groter verbruik dan bij 40km.
|
13 sep 2007 11:40 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 5 liter Diesel is niet genoeg?
Jij gaat er van uit dat het lampje altijd op het zelfde niveau gaat branden. Ik weet zeker dat dat niet het geval is, anders zou dat bij mij ook telkens een ongeveer dezelfde afstand zijn...
Daarom verwijs ik ook naar een niet-constant rijgedrag. De BC berekent de verbruikte hoeveelheid en reset dat met het weer starten van de motor/aangaan van het contact.
En daarin zit dus best een verschil...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
13 sep 2007 11:51 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|