Re: AL4 problemen 2.0 HDi
Dat ding is een dubbele potentiometer ofziets, weet niet meer waarom en hoe het precies zit.
Ik kijk even op service.citroen voor deze auto, zie tot mijn verbazing dat de AL4 een snelheidssensor op de bak heeft, ik dacht dat de C5 zijn snelheid uit de ABS sensoren (achter?) haalt. Nou herinner ik mij een geval met een Xsara-2 1.6-16V, zelfde configuratie, gaskleppotmeter, sensor op de bak en snelheid uit de ABS sensoren, dat was een handbak, maar ook veel stotterproblemen. Bleek dat de snelheidssensor op de bak niet voor het tellepaneel wordt gebruikt, de ECU rekent met die sensor en de BDP sensor uit, in welke versnelling je rijd, om zo de inspuiting en motormanagment aan te passen. Na het bestuderen van de documentatie kwam ik hierachter, met uitlezen kreeg je geen concrete aanwijzing, uiteindelijk de sensor vervangen en het probleem was opgelost.
Later (C5-Ph2) is de snelheidssensor op de bak komen te vervallen en word de snelheid uit de ABS sensoren achter gehaald, de ABS sensoren voor zijn backup.
Heel verhaal, hopelijk heb je er wat aan