Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

"STOP! motor te heet" waarschuwing
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=23510
Pagina 1 van 1

Auteur:  raoel [ 17 sep 2023 21:15 ]
Berichttitel:  "STOP! motor te heet" waarschuwing

Hallo!

Ik rijd al een aantal jaar C5. Heerlijk. Ik heb helaas een terugkerend probleem: STOP! Motortemperatuur te hoog!
Vaak net rond de 100km/h; maar een enkele keer ook bij lagere snelheden. En ook een paar keer bij koude motor, als de auto net gestart is? De sensor op het dashboard gaat vrolijk op en neer. Blijft soms netjes horizontaal in het midden, maar soms zakt hij opeens naar 0 of vliegt hij omhoog om daarna weer te stabiliseren.

Eerst alles aan koeling gedaan, daar kan het echt niet aan liggen: waterpomp is gloednieuw, KVS is al 2x vernieuwd en 5x onlucht. Voor zover te analyseren doet thermostaat zijn werk. Nieuwe temperatuursensor zou je zeggen? Ja al gedaan. Het probleem verdween een paar maanden. En kwam toen weer terug.

Eerst was het soms, toen steeds vaker, en toen ging hij elke minuut wel af.
Uitbreide analyse door de garage: wat aanslag op het contact van de sensor, is schoongemaakt. Bedrading doorgemeten, gecontroleerd op kabelbreuk. ECU reset. Probleem bleef. Theorie: KVS-sensor overleden door kortsluiting? Nog een keer nieuwe sensor erin.

Probleem opgelost.
Dacht ik.

Weer een paar maanden gereden zonder storingen. Maar vandaag tijdens een kort ritje weer meerdere keren het STOP signaal.

Iemand enig idee welke stappen ik kan nemen? De garage weet het niet. Elke keer die STOP met een piep is lastig te negeren.

Phase 2 (2008), benzine, 2.0 16V, break

p.s. de storing die de garage zag was iets in de orde van dat de temperatuursensor een storing met "ongeldige waarde gemeten"? Iets in die orde.

p.s.2. ik had het ook op de facebook C5 club gevraagd (ik kom verder niet graag op facebook, maar iemand had het getipt) en meerdere mensen zeiden "lekke koppakking" - maar een garage moet toch kunnen zien of de koppakking lek is? En dan verwacht je toch iets van olie in de KVS of andersom? of KVS/olie verbuik? Dat is allemaal niet het geval.
Ik heb 2 garages gehad en beide dachten aan een elektronisch probleem.

p.s.3. een vriend van mij heeft een Xantia met dezelfde 2.0 V16 motor, deze heeft 2 sensoren voor de KVS: degene die wij hebben + een thermische switch die parallel over de KVS sensor staat. Als de switch aan gaat krijg je een STOP storing. Als de switch stuk is, krijg je allerlei vergelijkbare problemen die ik heb want dan dan wordt het hele signaal van de KVS sensor onbetrouwbaar en dat zou verklaren waarom het probleem tijdelijk verdwijnt als je een nieuwe KVS sensor hebt.
Weet iemand of wij deze switch ook hebben?

Auteur:  C5HDI110 [ 17 sep 2023 22:18 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

raoel schreef:
En ook een paar keer bij koude motor, als de auto net gestart is?

Dit is een bekend probleem, het is de sensor die een ongeldige waarde geeft, vervangen door een originele van de dealer lost het probleem meestal op. Met een imitatie sensor, besteld op kenteken bij de lokale automaterialenzaak, is het vaak na een paar weken of maanden terug. De motor blijft goed werken neem ik aan, want daar schrijf je niets over, alleen de melding en meter op het dashbard dus, dat is nog een indicatie dat de sensor het probleem is. Temperatuur uitlezing voor de ECU en BSI gaat via dezelfde sensor, maar op een andere manier voor beiden, iets met voltage en weerstand. Anders zou je eens kunnen uitlezen wat de temperaturen zijn tijdens het opwarmen en rijden met de auto.

Auteur:  c5jan [ 18 sep 2023 15:12 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Ontluchting, dacht ik als eerste aan.
Dat moet echt exact volgens het boekje, anders is het kansloos.

Is dat 5 x volgens dat boekje gegaan?
En waarom dan 5x?

Thermostaat leek goed? Maar was ie het ook?

Auteur:  Frans 99 [ 18 sep 2023 16:07 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Dat moet echt exact volgens het boekje, anders is het kansloos.

Dat snap ik echt niet, Ik doe het nooit volgens het boekkie en nooit problemen.
wel lekkage.
De lucht gaat naar het hoogste punt, en dat is bij mij de radiateur en dat komt uit in het expansievat + 2 ontluchtnippels achter de motor.
Zet het systeem wel op 1.5 bar
Grüß

Auteur:  C5HDI110 [ 18 sep 2023 18:18 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Het feit dat het probleem ook net na het starten bij een koude motor soms optreed, kun je eigenlijk alles op de sensor na uitsluiten, er is zelfs een service bulletin van. Ik lees dat Raoel nog iets over een Xantia schrijft, dat verhaal kun je helemaal dumpen, C5 werkt heel anders, heb er uren aan gespendeerd toen een maatje met een C5 een vaag koelprobleem had. De dealer heeft ons toen de tip van de sensor gegeven, en daarna pas vonden we de info terug in de documentatie, we zaten op een verkeerd spoor doordat de sensor goed leek.

Auteur:  c5jan [ 18 sep 2023 18:35 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Frans 99 schreef:
Dat moet echt exact volgens het boekje, anders is het kansloos.

Dat snap ik echt niet, Ik doe het nooit volgens het boekkie en nooit problemen.
wel lekkage.
De lucht gaat naar het hoogste punt, en dat is bij mij de radiateur en dat komt uit in het expansievat + 2 ontluchtnippels achter de motor.
Zet het systeem wel op 1.5 bar
Grüß

Dat is dan ook geen ew10a.
Die heeft enkele hoogste punten, en dito relevante ontluchtingsnippels. En dan nog lukt het niet altijd om alle lucht eruit te krijgen in één poging.
Ik had 2,5 ton geleden mijn c5 bijna opgegeven, hij bleef overkoken... poging tig deed het hem wél.

Auteur:  raoel [ 23 sep 2023 13:35 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

KVS is al meerdere keren ontlucht omdat:
1. ik kreeg de auto nieuw, ik heb rondje vloeistoffen laten doen (dus versie olie en kvs)
2. distributieriem (+ het hele spul) is vervangen
3. zelf nog 2x gecontroleerd omdat ik gek werd van die sensor
4. garage 1 heeft er eens naar gekeken, kon verder niks vinden
5. garage 2 heeft er naar gekeken

Deze sensor-meldingen waren al voor de 1e keer ontluchten,


De eerste keer heb ik zelf de KVS-sensor vervangen (door eentje uit de handel, idd), de 2e keer is het door de garage gedaan met een officiele. Die heeft nu ook kuren.

Fijn om te weten dat het Xantia verhaal onzin is - er zit nog wel een sensor onder de KVS-sensor, die is niet relevant voor het verhaal?

Garage 2 wil de ECU gaan vervangen want zij weten het ook niet.

Auteur:  raoel [ 23 sep 2023 13:38 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

C5HDI110 schreef:
raoel schreef:
En ook een paar keer bij koude motor, als de auto net gestart is?

Dit is een bekend probleem, het is de sensor die een ongeldige waarde geeft, vervangen door een originele van de dealer lost het probleem meestal op. Met een imitatie sensor, besteld op kenteken bij de lokale automaterialenzaak, is het vaak na een paar weken of maanden terug. De motor blijft goed werken neem ik aan, want daar schrijf je niets over, alleen de melding en meter op het dashbard dus, dat is nog een indicatie dat de sensor het probleem is. Temperatuur uitlezing voor de ECU en BSI gaat via dezelfde sensor, maar op een andere manier voor beiden, iets met voltage en weerstand. Anders zou je eens kunnen uitlezen wat de temperaturen zijn tijdens het opwarmen en rijden met de auto.


Sensor die er nu in zit (stuk) is een echte Bosch - is die van de dealer nog anders? Moet er echt een Citroen logo op?

Motor doet het prima idd.

Auteur:  c5jan [ 23 sep 2023 17:10 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Ik zou dan toch eerder aan de stekker of draden gaan twijfelen.

Auteur:  C5HDI110 [ 23 sep 2023 17:46 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Er kan origineel af fabriek een ander merk in zitten, dat weet je pas als je een nieuwe bij de dealer besteld of de oude goed inspecteren als je die nog heb. Bij een slechte verbinding kan de motor vervelend gaan doen, zal de meter uitvallen, en volgens mij gaat de fan zelfs op volle toeren draaien als beveiliging.

Auteur:  WilC5 [ 23 sep 2023 18:34 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Ik heb een tijdje iets soortgelijks gehad. Ik had het stekkertje van de kvs sensor er verkeerd om in gedaan. Sensor werkte wel maar doordat stekker niet vast geklikt zat kwam deze na enige tijd wat omhoog, hierdoor was er geen goed contact meer en kreeg ik ook motor te heet meldingen. Beetje friemelen aan stekker en het ging weer een tijdje goed.

Op een gegeven moment merkte ik dat stekker andersom moest en toen was het probleem verleden tijd.

Wat ik bedoel te zeggen is wat c5jan ook al zegt, kan aan de bedrading of stekker of ander contact liggen.

Auteur:  C5HDI110 [ 23 sep 2023 20:10 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Verkeerd om? Stekkertje past maar op 1 manier, dat is met alles stekkers zo bij PSA.

Auteur:  WilC5 [ 23 sep 2023 20:48 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Volgens mij was het verkeerd om. Zat in elk geval niet vast geklikt, misschien zat hij wel goed om naar niet ver genoeg er in geduwd, kan ook hoor.

Auteur:  C5HDI110 [ 23 sep 2023 21:39 ]
Berichttitel:  Re: "STOP! motor te heet" waarschuwing

Niet ver genoeg in om vast geklikt te zitten is mogelijk, verkeerd om is fysiek niet mogelijk door de vorm van de stekker, krijg je er echt niet op. PSA was vrij vroeg met dit soort constructies, bepaalde Duitse premium merken hebben dat nog steeds niet.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/