Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=23470
Pagina 1 van 2

Auteur:  R1200C [ 02 aug 2023 10:31 ]
Berichttitel:  RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Hallo allemaal,

Een tijd geleden viel het me op dat Sic warm werd als ik een paar minuten stil stond. Eerste diagnose was "LPG in het koelsysteem" dus of een lekke koppakking of een kapotte verdamper. Verdamper vervangen, probleem leek weg.

Wat later werd hij toch weer (te) warm, terug naar de garage: thermostaat was de boosdoener.

Thermostaat vervangen, op vrijdag opgehaald. Op maandag heen en weer naar het werk gereden (stuk van 20km) en op dinsdag halverwege op de snelweg melding dat de boel veel te warm werd. Een kilometer nog tot aan de afrit dus ik koos er voor om niet langs de weg te gaan staan. Onder aan de afrit melding "oliedruk onvoldoende", van de 240 paarden was er misschien eentje over gebleven en in sukkeldrafje aan de kant gekomen.

Wegenwacht er bij, na twee keer stoppen toch maar een ambulance laten komen. Omdat we twee dagen later op vakantie zouden gaan besloten om een auto te huren dus met een XC60 (T6) naar Italië gegaan. Leuke auto, niets voor mij want te klein...

Garage denkt aan koppakking (dus toch...) en zegt dat repareren geen zin heeft, auto te oud, geen idee wat er dan nog komt etc. etc. Eventueel een andere motor (maar vind maar eens een blok dat past...) Duidelijk dat zij er niet aan willen beginnen.

In de vakantie wat rond gekeken naar de auto's op de camping, al die moderne SUV's etc. lijken niet genoeg ruimte te hebben voor de hondenkooi en hoewel ik op de heenweg afscheid had genomen van Sic twijfel ik nu een beetje.

Reden van de twijfel is dat Sic een gereviseerde bak heeft, er recent redelijk wat aan vervangen is en er op het temperatuur probleem eigenlijk weinig aan de hand is.

Is revisie van het blok een optie? Antwoord is natuurlijk "ja, want alles kan". Plus is ook dat ik voor het geld dat ik waarschijnlijk aan de revisie kwijt ben geen tweede Sic zal kunnen vinden. Los van het feit dat ik voor Sic natuurlijk in deze staat weinig terug krijg...

Iemand ervaring met een dergelijke revisie?

Auteur:  Frans 99 [ 02 aug 2023 14:28 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Waarschijnlijk heb je 2 cilinder koppen?
Zou eerst eens uitzoeken welke de problemen geeft.
De voorste is een stuk makkelijker bereikbaar en dus goedkoper in reparatie.
Grüß

Auteur:  willy4 [ 02 aug 2023 16:15 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

compresie eens meten , dat zegt al veel.

Auteur:  R1200C [ 02 aug 2023 20:23 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Het meetwerk is al gedaan, dus dat is duidelijkheid over. Maar waar mijn garage over twijfelt is wat er allemaal last heeft gehad van de hitte.

De koeling was zodanig verstoord dat binnen een paar km de boel al weer in het rood staat.

Zeker omdat ik al twee keer eerder (LPG verdamper en daarna de thermostaat) een dikke rekening heb gehad zit ik niet te wachten op een koppakking vervanging die dikke rekening nummer 3 oplevert waarna ik weer met een probleem langs de weg sta.

Vandaar dat ik dan liever de hele boel goed doe en het blok compleet na wil laten kijken/reviseren.

Maar dat is een veel stevigere rekening natuurlijk.

Ergens baal ik er van dat er niet gewoon een logfile te downloaden is die aangeeft in welke regel code het fout gaat (ja, iets met "leiding geven aan drie teams met software ontwikkelaars"...).

Auteur:  WilC5 [ 02 aug 2023 20:40 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Zal vast niet bij jou aan de hand zijn maar ik had ooit iets soortgelijks, plots melding motor oververhit. Bleek uiteindelijk een door mij verkeerd aangesloten koelwatersensor te zijn.

Auteur:  AaronKers [ 02 aug 2023 22:05 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Kan je je koppaking laten testen? Dan weet je misschien of je motor uit elkaar moet of niet

Wat evt kan waterpomp die niet werkt? Thermostaat die dicht blijft? Lijkt mij sterk dat je probleem in het LPG systeem zit.

Auteur:  kees05 [ 02 aug 2023 22:37 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

@R1200C:

Ik zie, dat je in de buurt van Boxmeer woont.
In Boxmeer zit Wil van Wijnhoven, hij is een specialist.
Misschien, dat hij je verder kan helpen.
Wat ik uit het verleden weet, als je een lekke koppakking hebt,
Stinkt je koelvloeistof en als je de dop van het vat haalt, zal met gasgeven het niveau snel stijgen.
Groet,
Kees.

Auteur:  Rene [ 02 aug 2023 22:47 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Wat balen zeg zo voor je vakantie :(

Ik zou hem toch nog niet afdanken, maar ook niet de hele motor er uit laten hijsen. Als het de voorste kop is, heb je geluk. Of nee, minder pech.
En wat Aaron zegt, zou de waterpomp wel werken? Dat is niet al te duur. Behalve dat je hele distributie er af moet. (Bij de twee liter is dat zo, ik neem aan bij de drie liter ook)

Auteur:  R1200C [ 03 aug 2023 15:52 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

kees05 schreef:
@R1200C:

Ik zie, dat je in de buurt van Boxmeer woont.
In Boxmeer zit Wil van Wijnhoven, hij is een specialist.


Wil van Wijnhoven ken ik en gezien mijn ervaringen met een van zijn auto's ga ik niet snel meer naar hem terug. Het levert mij niet veel meer op om het verhaal te vertellen maar "specialist" zie ik toch wat anders ;-)

Rene schreef:
Wat balen zeg zo voor je vakantie :(

Ik zou hem toch nog niet afdanken, maar ook niet de hele motor er uit laten hijsen. Als het de voorste kop is, heb je geluk. Of nee, minder pech.
En wat Aaron zegt, zou de waterpomp wel werken? Dat is niet al te duur. Behalve dat je hele distributie er af moet. (Bij de twee liter is dat zo, ik neem aan bij de drie liter ook)


De waterpomp werd ook genoemd door de wegenwachters ("Bij een C5 komen we altijd met zijn tweetjes" zei de lolbroek, heb maar geantwoord dat ik dat snap omdat je niet meer zoveel van die mooie auto's in het wild tegen komt...).

Mijn huidige garage geeft aan dat het vervangen van de koppakking wel kan maar dat ze niet weten wat er "daarna" nog mis gaat. Ik moet heel eerlijk zeggen dat dat ook wel een beetje door mijn hoofd gaat. Juist omdat er steeds iets wordt aangepast dat logisch lijkt maar het blijft steeds proefondervindelijk. En dat zit mij niet helemaal lekker...

Juist omdat het er op lijkt dat er geen circulatie meer is (als de motor uit staat zou er sowieso een klep in het gassysteem zijn die er voor zorgt dat het circuit dicht gaat) zou de waterpomp heel logisch klinken. Zal ze nog eens bellen...

Auteur:  Frans 99 [ 03 aug 2023 17:04 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Blijft natuurlijk de vraag: wat kan en wil je zelf en heb je er de mogelijkheden toe.
Grüß

Auteur:  R1200C [ 03 aug 2023 19:33 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

In principe kan ik alles zelf maar ik ga niets zelf doen omdat ik er gewoon de tijd niet voor heb en in mijn vrije tijd genoeg andere dingen heb die moeten gebeuren.

Maar wat ik niet kan is goed bepalen wat nu het probleem is. Een koppakking vervangen lijkt me niet het probleem van het oververhitten op te gaan lossen. Eerst moet helder zijn waardoor dat komt voordat er echt bepaald kan worden welke reparaties nodig zijn toch?

Auteur:  H_H [ 03 aug 2023 21:32 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Lastig dilemma hoor! Allereerst zou ik willen zeggen dat je zo’n uniek exemplaar nooit meer terug vindt dus elke investering die je in deze auto doet is weliswaar emotioneel gedreven maar binnen dat gegeven wel een overwogen investering!

Ten tweede is de huidige markt in goeie (en trouwens ook niet zo’n goeie) occasions nog steeds helemaal overspannen dus alles wat je eventueel in de plaats voor je huidige terug koopt is sowieso duur! Ook al is het maar een -laten we zeggen- C 4 van het eerste type met automaat en krachtige motor.

En dan is er de tendens bij garages dat ze liever iets laten inruilen waarvan ze de onderdelen duur verkopen en dan een winkeldochter tegen huidige marktwaarde aan je verkopen ipv lastige reparaties uit te voeren.

Mijn gedachte zou zijn: ga naar een echte specialist en vraag een offerte voor diagnose en evt reparatie die daaruit voortvloeien. Je behoudt zo je unieke wagen die dan hopelijk weer wat jaartjes mee kan en wellicht bespaar je nog op het alternatief van inruilen en iets anders uitzoeken.

Auteur:  C5HDI110 [ 03 aug 2023 23:19 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

AaronKers schreef:
Wat evt kan waterpomp die niet werkt? Thermostaat die dicht blijft? Lijkt mij sterk dat je probleem in het LPG systeem zit.

Scherpe opmerking als alle andere zaken in orde zijn, zou niet de eerste keer zijn dat de waaier van de pomp of losgelaten is, of opgevreten door cavitatie. LPG gasbellen in het koelsysteem kunnen cavitatie veroorzaken, maar ook verouderde koelvloeistof, de vraag is dan ook, wanneer is de kvs ververst en wanneer is de pomp voor het laatste vervangen?

Los van het bovenstaande, de vraag koppakking of revisie, kun je het beste beginnen met een inventarisatie van de benodigde onderdelen, grote kans dat niet alles meer leverbaar is of heel erg prijzig.

Auteur:  Ccinq [ 04 aug 2023 00:02 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

Ik heb met mijn XM ooit oververhittingsproblemen gehad, uiteindelijk bleek de radiator verstopt. Je weet maar nooit.

Auteur:  H_H [ 04 aug 2023 00:12 ]
Berichttitel:  Re: RIP of Revisie? Sic mocht niet mee op vakantie...

C5HDI110 schreef:
AaronKers schreef:
Wat evt kan waterpomp die niet werkt? Thermostaat die dicht blijft? Lijkt mij sterk dat je probleem in het LPG systeem zit.

…..
Los van het bovenstaande, de vraag koppakking of revisie, kun je het beste beginnen met een inventarisatie van de benodigde onderdelen, grote kans dat niet alles meer leverbaar is of heel erg prijzig.



Dat is inderdaad ook nog een overweging ja! Hopelijk wordt die overweging meegenomen in een goeie diagnose van de situatie door een garagebedrijf. Maar NFP en lastig te vinden onderdelen op de 2e hands markt zijn inmiddels wel een serieus probleem voor dit soort wagens van deze leeftijd.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/