Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 C5 reageert niet op gaspedaal / EGR? 
Auteur Bericht
Bericht C5 reageert niet op gaspedaal / EGR?
Mijn C5 II 2.0HDI 6 traps automaat Exclusive Dec 2005 heeft geregeld (om de ca. 2000km) hetvolgende:
Plots valt het toerental naar ca. 500 en reageert hij niet meer op gaspedaal.
Ik kan enkel uitbollen als een zeepkist.
Bij stoppen schokt hij en komt er rook (uitlaatgas) van onder de motorkap.
Geen indicatie op dashbord.
Auto is al een aantal keren bij garage geweest:
* Upgrade koppelomvormer
* Vervangen hydraulische blok
en laatst
* EGR klep vervangen. Hier was al iets mee geweest tijdens terugroepactie.
Telkens ga ik naar garage, maar zij vinden niets tijdens uitlezen computer.
Garage weet het niet meer, moet EGR klep vervangen (om de 2000km????). Citroen Belux antwoord op mijn klacht dat ik het met mijn erkende hersteller moet regelen...
Heeft iemand dezelfde problemen gehad? En hoe zijn die opgelost?

Mijn vervolgstappen:
* Citroen bij voorbaat aansprakelijk stellen voor eventuele schade (ook lichamelijke) die voortvloeien uit een (laten we hopen dat ik op tijd de pechstrook haal) ongeval door deze panne.
* Ik breng mijn verzekeringen op de hoogte van dit alles zodat zij weten waar ze hun geld kunnen recupereren.
* C5 gaat naar de garage tot zij gedocumenteerd kunnen aantonen dat het euvel verholpen is. Is Citroen niet ISO gecertificeerd??

03 feb 2008 00:26
Bericht Re: C5 reageert niet op gaspedaal / EGR?
Welkom op dit forum. Hoewel niemand hier verplicht wordt tot enige vorm van introductie, zijn we hier toch over het algemeen een hechte gemeenschap die altijd erg nieuwsgierig is naar nieuwkomers. Wie ben je en vertel eens wat meer. Hoe lang heb je de auto al, heb je een technische achtergrond of juist niet, waar woon je, enzovoorts.

Een persoonlijke presentatie geeft meer dan eens een meer betrokken en persoonlijke reactie van andere forumleden. Zie de rest van dit forum.

En wat je vraag betreft moet ik je teleurstellen. Ik kan je niet helpen. Wat me wel opvalt is dat je het hebt over uitlaatgassen die onder de motorkap vandaan komen. Veel? Weinig? Heb je de motorkap wel eens opengedaan terwijl de motor nog liep om te zien wàa r die rook nou precies vandaan kwam?

Met het stellen van harde eisen kom je meestal niet zo ver. Niemand, zelfs niet op dit forum :smt003 , is alwetend. Vertel meer en wie weet waar we samen uitkomen...

Ennehh, foto's vn je auto geven hier recht op extra bonuspunten ;-)

03 feb 2008 00:37
Naam: Tom
Beroep: Ingenieur
Dit is mijn 2e C5.
Heb hem sinds 2007, met 3000 km op de teller.
Heeft nu 30000 km.
Naast C5 heb ik nog een TA 11BL uit 1949.

Dreigen helpt idd niet altijd. Mijn garage geeft uitstekende service, maar dit kan zo niet verder. Ik heb het gevoel dat zij door Citroen aan hun lot overelateb worden.
Het wordt echt gevaarlijk. Als ik aan 120 km/h op de ringweg rij en 5 rijstroken naar rechts moet om de pechstrook te halen...
Gelukkig heb ik nog 3 jaar garantie, maar om de 2 weken een halve dag vrijaf nemen is ook niet fijn.

En die rook: ik heb al van alles getest: in P en terug D, even wachten met draaiende motor, enz. Enkel afzetten helpt.
Heb auto een week in de garage gelaten en zij hbben het ook voor gehad, toch kunnen ze me niet helpen.
Telkens zeggen ze dat ze het gevonden hebben, maar ik geloof het niet meer. Gevolg: ik durf mijn vrouw niet meer met deze auto laten rijden.
Mijn vrouw en ik werken beide voor grote bedrijven die aan de automobielsector leveren. Als je weet hoe fabrikanten hun leveranciers onder druk zetten als er ook maar 1 onderdeeltje in een verkeerde doos zit; dan vind ik dat ik als klant zeker recht heb op dezelfde kwaliteitssystemen, vooral als het om veiligheid gaat.
Toevallig ben ik goed bekend met iemand die werkt voor het controle-organisme dat Citroen Belux zijn ISOcertificaat audit.
In Frankrijk zij er nog mensen met hetzelfde probleem, heb daar ook gepost.
We zien wel.
Bedankt voor de reactie.

03 feb 2008 00:54
Dat klinkt niet echt lekker, Tom. Temeer niet omdat ik ook een ph2 2.0 HDi rijd met een BVA6. En hier is nog een (tot nu toe ;-)) zeer tevreden clublid die eergisteren zijn nieuwe auto van dit model in gebruik heeft genomen. Wij zijn daarom stinknieuwsgierig wat hier achter steekt.

Het is hier op het forum echter al meermalen gebleken dat niet alle dealers evenveel ervaring en/of inzicht hebben. De een blijkt meer thuis te zijn met de 'karakters' van onze C5-en, de ander lijkt er geen raad mee te weten en de zaak weg te willen stoppen of praten.

Wie weet wat onze technisch zeer ingewijde leden hierop weten te zeggen?

03 feb 2008 01:13
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Dit is precies hetzelfde verhaal als mijn Engelse vrienden hadden met hun automaat, lees dit hele verhaal maar eens.

De motor blijft gewoon lopen, de bak blijft ook werken, je kunt gewoon schakelen, maar de motor reageert niet op het gaspedaal en loopt alleen maar stationair.

Op het einde hebben ze hem afgeleverd bij Citroen Engeland met een brief van de advocaat erbij en toen was het probleem binnen 24 uur verholpen, ik meen dat toen in ieder geval het gaspedaal en ik dacht de luchtmassa meter vervangen zijn.

viewtopic.php?f=5&t=1006&hilit=&p=55420#p55420

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

03 feb 2008 08:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Mijn eerste gedachte bij het lezen van dit verhaal is dat er (weer eens) sprake is van een monteur die op de Lexia afgaat en niet zelf gaat zoeken...

03 feb 2008 10:13
Profiel
EW schreef:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van dit verhaal is dat er (weer eens) sprake is van een monteur die op de Lexia afgaat en niet zelf gaat zoeken...

Dat is dus wat ik bedoelde met "De een blijkt meer thuis te zijn met de 'karakters' van onze C5-en, de ander lijkt er geen raad mee te weten en de zaak weg te willen stoppen of praten." Als de Lexia niets aangeeft is er ook nix aan dehand... :?

Klaverblaadje schreef:
... ik meen dat toen in ieder geval het gaspedaal en ik dacht de luchtmassa meter vervangen zijn.

Klaverblaadje, heb je nog contact met deze vrienden? Kun je dat nog eens navragen wat er toen precies gedaan is?

03 feb 2008 11:39
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Nee helaas, want ze waren het zo verschrikkelijk zat, van de C naar de B naar de A dealer, zo ongeveer alles vervangen (BSI / voelers / units van de versnellingsbak / software / etc ) behalve het gaspedaal en dat was ook waar JO aan dacht. :idea:

Ze hebben hem na 6 maanden en een heleboel garagebezoeken afgeleverd bij Citroen Engeland met een brief van de advocaat erbij, na afloop konden ze alleen zien dat het gaspedaal in ieder geval was vervangen en een voeler in de aanzuigleiding, waarschijnlijk de luchtmassameter.
Ze hadden op aanraden van de advocaat met een UV marker een streepje op een heleboel aansluitingen en onderdelen gegeven om te zien of deze vervangen waren. :smt017

Citroen liet de auto met een transporter weer thuis afleveren en de chauffeur wist van niets, verder een nietszeggenden excuusbrief van Citroen dat het probleem waarschijnlijk gevonden was en succes ermee. :shock:

2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)

シトロエンC6が世界で最高の車

03 feb 2008 11:50
Profiel
Citroen, dáa¡r kun je mee thuiskomen... :?

03 feb 2008 12:39
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
viewtopic.php?f=5&t=51&st=0&sk=t&sd=a&start=75

lees pagina 6 eens door??

op pagina 1 praat karel ook over rook uit de uitlaat ;-)

03 feb 2008 17:19
Profiel
Deze had ik al gelezen. Toch bedankt.
Weet iemand hoe het nu eigenlijk afgelopen is?
Heeft maeselek hier nog problemen mee gehad?
Welke klep was er behalve de EGR nog in het spel?

03 feb 2008 19:36
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Citaat:
ik kan nu wel bijna stellen dat dit probleem opgelost is. heb nu in een goeie week tijd bijna 2000km gebold en het is niet meer opgetreden.

probleem was een klep zijnde "filtervryelucht" welke defect was

volgens mij rijdt hij nu probleemloos ;-)

03 feb 2008 19:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Ik ben er nog wat verder ingedoken, en ik heb ook met C5phase2 (Tom) nog contact gehad via PB.
Hij heeft nu de C5 bij de garage afgeleverd en zal ons tzt vertellen hoe het afgelopen is.

Uit forums in Engeland en Duitsland ben ik meer te weten gekomen, en in Duitsland is er over dit probleem een servicebericht naar de dealers gegaan.

Zoals het er nu uitziet is het onderdeel met nummer 0345E9 de schuldige.
Dit onderdeel meet de luchtstroom in het inlaattraject.

シトロエンC6が世界で最高の車

07 feb 2008 10:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Klaverblaadje schreef:
Zoals het er nu uitziet is het onderdeel met nummer 0345E9 de schuldige.
Dit onderdeel meet de luchtstroom in het inlaattraject.

De MAP-sensor ? Heb ik in mijn vorige auto (Xsara HDi) laten vervangen omdat die soms motorstoring gaf en op noodloop ging.

07 feb 2008 10:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Het probleem bij deze auto's was dat het gas volledig wegviel, je kon op het pedaal trappen en er gebeurde niets.
Omdat er geen waarschuwingen door de boordcomputer werden gegeven en het probleem verdwenen was als de motor weer gestart werd kreeg in eerste instantie de automatische bak de schuld.
Er was door de dealer niets te vinden, bij de garage deed de auto het altijd perfect.

Ik heb begrepen dat er onderhand een groot aantal wanhopige eigenaren en dito garagehouders waren die zich door Citroen in de steek gelaten voelden en dat er ook een heleboel dure onderdelen voor niets zijn vervangen.

シトロエンC6が世界で最高の車

07 feb 2008 11:09
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende