inhouden koude loop, slechter accelereren
Ik wil hier een advies vragen over mijn kleine motor probleem met onze 2.0 16-v (Ph1 uit 2003) handgeschakeld.
De eerste kilometers/minuten na een ' koude' start (en dat is relatief want ook bij 30⁰ buitentemperatuur) reageert de motor nauwelijks op het gaspedaal. Dat betekent dat ik gas geef, er een seconde of 2 niets gebeurd en dat ie dan pas 'opppakt'/ begint te versnellen.
Na een kilometer of 2/minuut of 5 is het probleem over maar in het algeheel voelt de accelaratie (stoplichtsprintje, gas bijgeven op snelweg) ook trager dan vroeger.
Gebruiken we de auto later op de dag nog eens doet het euvel zich niet voor. Auto moet echt minimaal een nacht stilstaan om weer hetzelfde probleem te hebben.
Voor de rest loopt de motor als het spreekwoordelijke zonnetje en van het voorjaar met caravan nog enkele 100-en kilometers afgelegd en deze week nog eens 400 Kilometers in 2 dagen.
Wel heb ik het idee dat gehele acceleratie trager is als vroeger en dat de verbruikscijfers alleen maar gunstiger worden. Dat zou kunnen duiden op algeheel te arm mengsel wat zich vooral wreekt tijdens de koude start?
Een niet(goed werkende luchtpomp kan ik uitsluiten naar mijn idee omdat dat een emissiestoring zou veroorzaken en deze pomp geen invloed heeft op de motorloop voorzover mij bekend.
Omdat ik dus consequent mijn brandstofverbruik bijhoud via Spritmonitor merk ik dus ook op dat het verbruik in een gestaag dalende lijn zit dus ik wijt het probleem aan een te arm mengsel(continue) maar de grote vraag is waar dat door veroorzaakt wordt......
Luchtmassameter misschien? Ik weet niet of die ook invloed heeft op algeheel lager verbruik?
Nog een symptoom wat mijn vermoeden sterkt dat het euvel een te arm mengsel is, is dat het inhouden bij koude start bij vochtig weer sterker voelbaar is dan bij droog weer (vochtige lucht bevat minder zuurstof deeltjes omdat er meer water inzit en daardoor sowieso al slechtere verbranding van de brandstof).
Op FB groep C5 heb ik 2 reacties gehad met dezelfde klachten, er zijn er dus meer maar ook zonder oplossing.
(Ik had al een afspraak bij Citroën dealer hiervoor maar heb deze af moeten zeggen en kan pas weer eind deze maand).
Ik kan geen soortgelijk probleem terugvinden op het forum maar ik vind wel dit
viewtopic.php?f=5&t=22525 draadje waarin o.a. gesproken wordt over het verleren van het juiste mengsel. Ik heb zelf alle 4 de injectoren vervangen Aug 2017(40.000 km geleden) zonder de in dat draadje genoemde initialiseer procedure te hebben doolopen. Kan dit een oorzaak hebben in het steeds armer worden van het mengsel?