Rob310 schreef:
Ik lees veel op het forum over de EGR klep.
Helaas worden me een aantal dingen niet duidelijk en hopelijk kan iemand een opsomming geven:
#Welke motoren hebben er een?
#Waar kan ik het ding vinden? cq. Hoe ziet 'ie er uit?
#Wat merk ik aan mijn motor wanneer de klep niet goed werkt en hoe kan ik dit (laten) verhelpen?
#Wat merk ik aan mijn motor wanneer de klep vervuild is en hoe kan ik dit (laten) verhelpen?
Is het misschien altijd verstandig om de klep preventief te (laten) reinigen (in mijn geval bij de 2.0 16v met ruim 134.000 Km)?
Beste Rob,
tegenwoordig zijn bijna alle motoren uitgerust met een EGR-klep of UGR-klep (is het zelfde).
Een slecht werkende EGR-klep kan er voor zorgen dat de motor gaat schokken.
Ook is het mogelijk dat je niets aan de motor merkt, maar dat er een motor storingslampje en service lampje gaat branden op het instrumentenpaneel. (Uiteraard wil het niet direct zeggen dat er een EGR-klep storing opgeslagen is als het storingslampje gaat branden.)
Preventief schoonmaken van een EGR-klep gebeurt over het algemeen niet.
Het rijdgedrag van de bestuurder heeft invloed op de vervuiling van de EGR-klep. Andere motor storingen kunnen er ook voor zorgen dat een EGR-klep vervuild.
De EGR-klep zit altijd in een leiding tussen het inlaatspruitstuk en het uitlaatspruitstuk.
Als je wilt weten hoe een EGR-klep er uit ziet, zoek dan bij voorbeeld op afbeeldingen bij google. Er bestaan verschillende modellen.
Vanwegen de strenge mileu-eisen worden EGR-kleppen gebruikt.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker voor je is.
groeten,
Joost