Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Geluid handgeschakende versnellingsbak 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Als het kapot gaat tijdens een rit: wegrijden op de startmotor en bij ongeveer het juiste toerental voorzichtig schakelen.
Relaxed is het niet, maar je kunt thuiskomen op deze manier.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


30 mei 2022 13:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Ik wil toch even waarschuwen.
Het lijkt er op dat er nu op afstand is bepaald dat het druklager het probleem is. Ik ben daar echt niet zo zeker van.

Het risico is nu dat na het vervangen van de koppeling het probleem hetzelfde blijft

Als het geluid met ingetrapte koppeling weg is kan dit ook heel goed in de bak zitten. Die staat immers stil dan. Een kenner zal een geluid uit de bak meestal wel kunnen beoordelen.

Ik zou zeggen zoek iemand met wat ervaring en laat het beoordelen voordat je iets doet. En andere optie is het verwijderen van de hulp koppelingcilinder. Na verwijderen van de koppeling cilinder op de bak kun je de hevel helemaal terug duwen en het druklager vrij laten komen. Daarmee kun je die beoordelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 mei 2022 16:55
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Dat laatste is een goeie truc!

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


30 mei 2022 17:22
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06
Berichten: 287
Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
BJG,

Jij denkt hetzelfde als ik denk.
Ik sleutel nu een 30j aan auto's en dit lijkt mij toch echt uit de bak zelf te komen.
Daarom had ik het idee om de bak er af te halen en de koppeling te vernieuwen, en om niet dezelfde bak terug te plaatsen want de kans is groot dat dit dan verloren werk zou zijn.

Vanavond heb ik nog een ritje gaan doen vergezeld van iemand met kennis van de C5 en automechanica in het bijzonder.
Zijn oordeel is 100% de versnellingsbak en zeker niet het druklager.
Meer bepaald het diff maar het is niet zo dat het zorgwekkend is, maar wel in het oog te houden als het erger word.
De LIQUI MOLY heeft ook duidelijk voor een verbetering gezorgd.

Ik ga nu wel uitkijken naar een reserve versnellingsbak, probleem alleen met een 2de hands bak is dat je niet weet of die ook werkelijk beter is.


30 mei 2022 22:37
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
trxke schreef:
Ik sleutel nu een 30j aan auto's en dit lijkt mij toch echt uit de bak zelf te komen.

Had dat eerder gezegd, dat je een ervaren sleutelaar ben :D
Dan twijvel ik niet aan je gevoel/oordeel of het in de bak zit of druklager, een ervaren sleutelaar hoort dat snel genoeg ;)


30 mei 2022 23:54
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06
Berichten: 287
Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
C5HDI110 schreef:
...
Had dat eerder gezegd, dat je een ervaren sleutelaar ben :D
...


Tja dat ligt niet in mij aard om dat gelijk bij zo'n vraag te gaan neerschrijven, nu heb ik dat uiteindelijk toch gedaan maar dat komt omdat ik het gewoon niet kon begrijpen na wat ik hoorde/ervaarde dat het het druklager zou zijn.
Nu zullen de meeste forummers die hier actief zijn (waaronder jij zeker) mij ook wel kennen van mijn post's op het citfo en xantiaforum (het oude dan vooral) en dan denk ik niet dat ik mijn sleutel ervaring moet vermelden in een posting.
Ik wil altijd meer weten en bij leren, daarom stel ik hier ook vragen en vaak wel vervelende/ingewikkelde :oops: vragen.
Bovendien heb ik al veel geleerd hier op dit forum maar ook op de andere en vind ik zo'n forums geweldig om kennis op te doen (veel beter dan FB).

Dat gezegd zijnde ga ik door met weer een vraag :oops:

Ik kan een versnellingsbak kopen met 189000km zou dit interessant zijn of koop ik beter een bak met minder km of gelijk een revisie bak?
Meer bepaald hoe groot is de kans dat een vervangende bak het zelfde probleem heeft?
Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn budget niet onbeperkt is (en een revisie bak mij te duur is).


31 mei 2022 20:13
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Om eerlijk te zijn, ging er later een lampje branden, toen ik nog eens naar je forumnaam keek, een oude bekende :D

Wat je bak betreft, het is heel uitzonderlijk dat een PSA handbak kuren vertoont, dat verkleint de kans dat je een slechte gebruikte bak koopt.
Van 189000km schrik ik niet, zoiets vertrouw ik meer dan een gereviseerde, als je die kan vinden, er is niet echt een grote vraag naar PSA handbakken, tenminste niet van het BE type. Persoonlijk zou ik zeggen, informeer bij De Vos, hij heeft goed spul liggen, en meestal met garantie, zijn concurent een stukje verderop zou ik met een grote boog omheen rijden.

Laat De Vos eventueel met het chassisnr. uitzoeken of het exact de juiste bak is, anders heb je kans dat de bak mechanisch wel goed is, maar andere zaken niet (goed) meer werken, de cruise-control is zo eentje.


01 jun 2022 00:15
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3021
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Ik “ken” trxke nog van de twee Xantia forums en weet dus dat het een ervaren hobby monteur is ;)
Maar de C5 is net weer een ander vehikel.

Over die schakelbak: ik weet dat er in Nederland bedrijven zijn die alleen maar versnellingsbakken verkopen. Die zijn dan geheel nagekeken en waar nodig gereviseerd. Misschien heb je die in België ook?
Wellicht heeft Willy4 hier nog wat meer over te zeggen….

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


01 jun 2022 00:16
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3021
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Oei we zaten net na elkaar C5HDI110. Maar we zeggen ongeveer hetzelfde

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


01 jun 2022 00:18
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3021
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
(Euh… met uitzondering dan van de PSA bak van de CX diesel zonder turbo. Dat was echt een zwakke bak hoor!)

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


01 jun 2022 00:22
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06
Berichten: 287
Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Dank voor de antwoorden!

De Vos is dat uit Boven-Leeuwen? die hebben in hun voorraad geen versnellingsbak met code 20DM66 staan

Deze heeft mijn interesse gewekt omdat verzending naar Belgie geen probleem is en de prijs en km stand er het best uitkomt.
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /16276864/


H_H schreef:
(Euh… met uitzondering dan van de PSA bak van de CX diesel zonder turbo. Dat was echt een zwakke bak hoor!)

Waarschijnlijk bedoel je de bak van voor '83, want toen zijn ze gewijzigd en die hebben wel wat vaker last van kapotte synchromesh de latere bakken zijn idd beter. Hoewel het hoofdlager van de prise as bij de meeste bakken wel "zingt" maar dat kan je gewoon vervangen als je de keerring vervangt. Enige probleem is dat voor de keerring te vervangen heel de bak en de tandwiel assen uitelkaar moeten, leuk werkje hoor :lol:


01 jun 2022 08:42
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 13:11
Berichten: 119
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
trxke schreef:
C5HDI110 schreef:
...
Had dat eerder gezegd, dat je een ervaren sleutelaar ben :D
...


Ik kan een versnellingsbak kopen met 189000km zou dit interessant zijn of koop ik beter een bak met minder km of gelijk een revisie bak?
Meer bepaald hoe groot is de kans dat een vervangende bak het zelfde probleem heeft?


Dat is een mooie vraag als je nu nog niet weet wat je huidige bak heeft (als het in de bak zit).
Zelfs al weet je nu exact wat het probleem is neem je met een 2e hands bak altijd een gok.
Toen ik mijn automaat ombouwde naar handbak heb ik de handbak ook helemaal uit elkaar gehaald om alles na te kijken omdat ik achteraf geen zin had om het hele verhaal nog een keer te doen. Ik zou (als je hem er af hebt en toch gaat vervangen) hem sowieso uit elkaar halen om te kijken of je iets kan vinden alvorens een vervanger te monteren. Met de info die je dan vindt kan je altijd nog beslissen het versleten onderdeel preventief te vervangen van je donor bak (of dezelfde bak).

Ik moet eerlijk zeggen nu zoveel posts verder dat het idd niet meer lijkt op een druklager (maar ook nog steeds niet uitgesloten is), met een kanttekening dat 'geluidjes' beoordelen op een forum altijd lastig is

_________________
Spam


01 jun 2022 10:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06
Berichten: 287
Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Zelf ben ik vrij zeker dat het in de bak zit, maar eerlijk gezegd het druklager kan ik nu ook niet helemaal uitsluiten.
Ik verwacht dat het druklager wel zijn beste tijd heeft gehad maar niet dat dit de echte oorzaak is, de komplete koppelingset ligt al klaar en die gaat er zeker in.

Het zou inderdaad het beste zijn om de bak open te maken en te kijken wat het probleem is, en moest dit 1 van mij hobby auto's zijn zou ik dat ook gewoon doen.
Maar dit is mijn dagelijks auto, die kan ik wel enkele dagen missen maar geen weken, en ik heb enkel een zondag om de klus te klaren...
Om die reden wil ik ook een vervangende bak hebben klaar liggen.

Nu heb ik het idee dat er bij de C5 meer ruimte is en minder hydrauliekleidingen zitten rond de bak, tov de Xantia TCT waar door ik verwacht dat het iets makkelijker/sneller werkt.


01 jun 2022 12:42
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
Bij de 2.0-16V benzine is het prima te doen als je een ervaren sleutelaar ben, en inderdaad makkelijker dan bij een Xantia.
Ik snap de overweging wel om de bak ook te wisselen, heb ik jaren geleden bij mijn Xantia TD ook gedaan, twijvel of het in de bak of koppeling zit, dan maar beiden vervangen. Heel veel later bleek het in de koppelingplaat te zitten, dat was de verkeerde :x


01 jun 2022 22:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06
Berichten: 287
Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid handgeschakende versnellingsbak
C5HDI110,
Nu ben ik wel benieuwd wat dan bij jou Xantia de reden was (geluid/rammelen enz...)
En was het dan opgelost met de andere bak en koppeling?

Verder beschik ik over een 2-palen brug een hydraulische versnellingsbakkrik en een motorsteun die op de goot van de zijschermen rust.
Ik zit er niet op te wachten maar het is niet de grootste klus die ik al gedaan heb.

Uiteindelijk heb ik vanmorgen de bak met 189000km maar gekocht...
De koppelingset die ik klaar heb liggen is van LUK dat kan niet verkeerd zijn denk ik.


02 jun 2022 12:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.