Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Wanneer is een DPF echt te vol/oud ? 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Situatie:
C5-II break 2007 2.0 16v HDIF 6v handbak, 430k gelopen

Mijn verbruik ligt rond de 1:15~16 en ik zag laatst een screenshot van iemand voorbij komen die met zn automaat(!) zelfs 1:17 wist te halen. Nou liggen daar vele factoren aan ten grondslag, maar ik heb altijd het idee gehad dat mn DPF daar misschien wel eens mee te maken kon hebben.
Ook wil de auto nog wel eens roeten bij volgas.

Als ik met de Lexia zit rond te kijken wordt ik niet echt wijs uit de DPF informatie.
Ik heb gemiddeld elke 450km een regen (volgens Lexia), maar kan niet vinden wat gebruikelijk is.
Lexia meldt dat er 179g eolys in t filter zit, mate van vervuiling is 111%, afgelegde afstand sinds vervangen van filter is 100.000 km (geen documenatie van aanwezig)
Echter, op t zeflde scherm staat: afstand tot vervangen roetfilter: 300.000 km (Wat volgende de documentatie 200.000km zou moeten zijn) en status van belasting: filter in orde.
Na een regen bij snelweg snelheden de deltadruk over t filter 20, en bij flink doortrappen zon 105

Ik weet zeker dat de regeneratie niet is uitgeschakeld in de software (dit kan ik zien), en de regeneratie treed ook gewoon op, echter is deze wel vrij vlot klaar (15min snelweg)

Zit het filter echt vol? Of is de software van t padje ?

_________________
Spam


07 sep 2021 09:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
De vervuiling% is de roetlast die wijzigt dus continue, daar hoef je niet naar te kijken.

Jouw auto heeft een derde generatie roetfiltersysteem, daar hoeft het filter niet periodiek vervangen te worden maar geeft de software zelf aan (op basis van berekende inspuithoeveelheid additief) hoe lang het filter nog mee kan. Wanneer de garage correct aangeeft dat het filter is vervangen en daar dus vanaf blijft als dit niet gebeurd is zijn die gegevens betrouwbaar. Helaas wordt daar wel eens (vanwege onwetendheid/onkunde) slordig mee omgegaan en een zomaar een reset uitgevoerd.
Is dit hier ook het geval? een korte analyse waarin ik het probeer uit te leggen:

Fijn is het dat je daarom de drukverschilwaarden van het DPF na regeneratie geeft en de gemiddelde afstand tussen regeneraties. Dat zijn in zo'n geval de meetwaarden die iets zinvols zeggen!

Aslast
De drukverschilwaarde van het roetfilter na regeneratie geeft de aslast van het roetfilter aan (er is immers geen roet meer aanwezig). Ik ga er nu even van uit dat de meetwaarden in mbar zijn bedoeld. In dat geval is de aslast 20 mb is rijdend op de snelweg niet bijzonder hoog. Ik denk op basis van ervaring ongeveer 30%. Ook volgas 105 mbar is wat dat betreft prima.

Regeneratiefrequentie
De afstand tussen regeneraties is echter wel aan de lage kant (normaal is dat 800 a 1000 km). Dit kan betekenen dat het roetfilter deels vol as is. Echter we hadden zojuist geconcludeerd dat dit niet het geval was.
Dan betekent dit dus eigenlijk dat de motor meer roet produceert dan gebruikelijk. Mogelijke oorzaken daarvoor zijn in volgorde van verdenking:
- lekkage in de inlaat,
- verstuivers die minder worden
- een EGR die niet lekker meer werkt.

Vooral omdat je aangeeft rook te zien bij vol accelereren is de eerste optie heel belangrijk goed te controleren (met name de korte slang onder de turbo wil wel eens scheuren).

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


07 sep 2021 15:05
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Hoi BJG,

Ik hoopte al een beetje op jouw input :)

De mate van vervuiling van 111% lijkt daar redelijk statisch te staan.
De andere meting "belasting met roetdeeltjes" is degene die wel dynamisch en ook naar 100% loopt en na een regen op 0% staat.

Wbt je actiepunten:

- lekkage in de inlaat
ik heb recent de inlaat schoongemaakt en de aangekoekte olie er ook uitgeschept, ook de pakkingen vervangen. Slangen nagelopen, er is enige zweet bovenop de intercooler (C5 kwaaltje geloof ik). Deze kan ik nog een nakijken/aanknijpen of vervangen maar de vervuiling lijkt niet op een ernstig lek. De rest van de drukzijde zal ik nog eens langslopen

- verstuivers die minder worden
Deze heb ik om deze reden laten testen bij Buchli. 1 had de spoel kapot en is vervangen, de rest was mooi binnen spec.
- een EGR die niet lekker meer werkt.
Deze zit dicht, maar ik heb deze ook uitgeschakelt in de software zodat de juiste mappen actief blijven voor inspuittijdstip.

Voordat je misschien struikelt over het "gechipte" deel: de aanpassingen zijn conservatief en liggen voornamelijk in een verlengde koppelbegrenzer en niet zozeer in de 'roetmap'. Bovendien wordt de auto ook niet veel in dit gebied gebruikt. Voordat ik dingen heb aangepast waren de symptomen van het DPF zo goed als hetzelfde (450km, roeten).

Een ander vermoeden is dat misschien een scheur in het filter zit: hierdoor zal de druk niet teveel oplopen bij belasting, maar ontsnapt er wel roet naar achter wat zich ophoopt in de eindpot wat er met een vlotte actie dan uitgeblazen wordt. Wellicht dat de vroege regeneratie in gang wordt gezet door de 111% belasting van het filter + dat administratief deze vol zit met eolys ?
Ik krijg met de hand via de lexia ook geen actuator test op de eolys pomp gestart. Deze wilde ik testen omdat er een storing op de tankklep zit en daarom geen automatische toevoeging meer plaats vindt. (dit had ik wellicht in de begint post al moeten vermelden).
Regeneratie temperatuur loopt wel op tot 550~600 graden, dit zou voldoende moeten zijn om ook zonder verse eolys voldoende te kunnen verassen)

_________________
Spam


07 sep 2021 16:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Heel duidelijk verhaal.

Stel dat het filter niet correct gereset is bij vervangen dan zou het wellicht een hoge regeneratie frequentie kunnen zijn vanwege de berekende aslast/eolys hoeveelheid. Daarin ga ik met je mee.

Ik zou eerst het inlaat circuit controleren. Levert dat niets op dan is de mogelijkheid die jij noemt vwb berekening aslast 111% aannemelijk.
Dit kan je testen door deze te resetten. En kijken of de frequentie omlaag gaat.

Gebeurt dit niet dan zal je toch op zoek moeten naar een ander filter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 sep 2021 21:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Schiet me nog te binnen :O ik vergeet iets belangrijks: voeg je nu handmatig eolys toe?

Zo niet dan zal de roet niet goed verbranden tijdens regeneratie terwijl de berekende waarde wel naar 0 gaat.
Dit zal uiteindelijk ook extra roetuitstoot veroorzaken en uiteindelijk een steeds hoger wordende verschildruk. Dit zal ook resulteren in een hogere regeneratie frequentie. Ik begreep echter dat het tank dop probleem recenter is dan je klacht.

Gezien je uitleg ben je goed thuis in de materie en is het denk ik onnodig om te zeggen dat dit probleem ook moet opgelost voordat je verdere stappen neemt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 sep 2021 22:08
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Hey BJG,

Bedankt voor je input =]

Wbt die storing van de tankklep: die zit er al in sinds in de auto heb en heb daar eigenlijk nooit aandacht aan besteed (achteraf gezien niet zo slim ;))
Ik heb geprobeerd handmatig de eolys toe te voegen maar de ECU weigert dit, ik vermoed omdat de ecu denkt dat het filter al vol zit met eolys.

Je had het over de ecu te vertellen dat de filter vervangen is (ook al is dit misschien niet het geval).
Wat voor risico's kleven hier aan? Stel dat het filter echt zijn max van ~175g eolys heeft, dan gaat hij die alleen maar voller spuiten denk ik, met het risico dat hij echt verstopt raakt ?


Ik heb veel info uit deze pdf's:
https://kupdf.net/download/injection-si ... 300d1a_pdf
en
https://www.scribd.com/document/3683357 ... -Diagnosis

en natuurlijk uit de software zelf :)

_________________
Spam


15 sep 2021 19:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Dan zou ik eerst het probleem met de tank klep oplossen. Hierdoor wordt waarschijnlijk geen additief toegevoegd waardoor de regeneratie niet goed lukt.

Een toevoeging extra handmatig (flesje) in de tank kan helpen om de volgende regeneraties te helpen om daarna versneld het probleem op te lossen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 sep 2021 22:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
als t echt vol zit...
https://youtu.be/dAxXfR0xVPw

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


20 sep 2021 15:57
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Omdat ik vanwege wat andere symptomen op onderzoek was heb ik van t weekend het filter maar laten zakken en die is nu weer schoon :) Wat maakt dat een verschil, de motor loopt zoveel rustiger :smt038
Nu snel op jacht naar die tankklep sensor. Hoewel de additief computer volgens mij ook kan toevoegen op basis van de brandstof niveau sensor die is gestegen, hou ik het even nauwlettend in de gaten totdat de sensor weer werkt

BJG: Ik heb het inlaat traject ook gecontroleerd, deze is intakt, wel t nodige zweet maar dat is onontkoombaar op deze leeftijd :)

_________________
Spam


27 sep 2021 08:29
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Ik moet zeggen: t roet zat tot in de delta-druk sensor van de DPF wat me klein beetje verbaast omdat het een "dood" kanaal is zonder doorstroom.
zoals vermeld geeft de sensor wel wat signalen terug (tussen de 0 en 105mbar, stapgrootte 21mbar ) maar ik vraag me af of dit wel klopt gezien hoeveel vrolijker de motor nu loopt

_________________
Spam


27 sep 2021 10:34
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Dan moet je wel even op zoek naar het waarom. Het regenereren gaat duidelijk niet goed.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


27 sep 2021 14:25
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Bedankt voor je input. Er is al een verstuiver vervangen en zoals te lezen doet mn tank klep sensor het niet en wordt er mogelijk geen eolys ingespoten (dit moet ik nu even in de gaten houden bij de volgende tank beurt). Ook heeft het er alle schijn van dat dit filter misschien maar 1 keer gereinigd is in dik vier ton dus voorlopig verwacht ik geen andere redenen waarom deze vol zat

_________________
Spam


27 sep 2021 19:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wanneer is een DPF echt te vol/oud ?
Matthijs309 schreef:
Ik moet zeggen: t roet zat tot in de delta-druk sensor van de DPF wat me klein beetje verbaast omdat het een "dood" kanaal is zonder doorstroom.
zoals vermeld geeft de sensor wel wat signalen terug (tussen de 0 en 105mbar, stapgrootte 21mbar ) maar ik vraag me af of dit wel klopt gezien hoeveel vrolijker de motor nu loopt

Vergeet niet dat je dit beoordeelt met behulp van meetwaarden uit een tester. Dat is eigenlijk nooit betrouwbaar. Wat dat betreft kan je beter de signaalspanning meten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 sep 2021 21:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.