Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22614
Pagina 1 van 1

Auteur:  WV84 [ 23 aug 2021 13:48 ]
Berichttitel:  overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

Hey allemaal,

Ik rij nu al 2 jaar met m'n C5 en ben er nog heel tevreden over, buiten 1 ding: Het verbruik.

Zelfs als ik er bijna als een oude dame (of heer) mee rij, geraak ik niet onder 8 L / 100 km en dus max 800 km ver met een tank van 67 liter. Ik tank ook 98 om de motor te sparen van al de ethanol dus de prijs voor een volle tank is toch gemakkelijk boven de 100 EUR om de 3 weken.

Ik gebruik hem dagelijks voor het woon/werk verkeer (circa 66 km allemaal via de E19 tussen Kontich en Vilvoorde).

Nu dat de benzine prijs zo hoog staat, ben ik dus aan het denken om er een installatie voor CNG erin te laten zetten. Maar daar de wagen al 17 jaar enkel op benzine heeft gedraaid, weet ik niet of dit goed is voor de wagen. Ik heb schrik dat ik meer slecht zou doen dan goed voor de motor.

Wat is jullie gedacht hierover?

ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.

Auteur:  zweefbakkie [ 23 aug 2021 15:08 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

hmm tja als CNG beter verkrijgbaar is in de buurt dan kan dat een overweging zijn.
de opslag druk is wel veel hoger, ik gok dus dat het gewicht van de tank ook beduidend hoger zal zijn.
wat betreft de motor, geen idee wat dat er mee doet, op lpg zou een en ander wel gaan afhankelijk van t type motor.

gaarne wat meer info ?

groet,

zweef...

Auteur:  WV84 [ 23 aug 2021 16:11 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

ik rij nu met een C5 PH I 1.8 115 pk van 2004.

km stand is momenteel 94000 km.

welke info heb je nog nodig?

Auteur:  Timo 1972 [ 25 aug 2021 20:52 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

LPG lijkt me toch een stuk goedkoper , en zeker omdat LPG niet wordt belast in Belgie

Auteur:  Menno [ 25 aug 2021 20:54 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

WV84 schreef:

ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.

Auteur:  zweefbakkie [ 25 aug 2021 21:31 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

IK heb even een klein beetje rond gekeken op het internet,

de volgende dingen vallen op.

-motoren op cng lopen stiller
-afhankelijk waar je woont is het zelfs mogelijk thuis gas te comprimeren/bufferen dit is echter wel aan strenge voorwaarden gebonden.
- motoren lopen schoner

het volgende lijstje over de brandstoffen zelf kwam ik tegen (van een Belgische site af)

Aardgas
bevat hoofdzakelijk methaan (CH4: 92 - 98 %)
- stationaire motoren : waar groot debiet aardgas aanwezig is
- voertuigen
● in sterke ontwikkeling
○ LNG : vloeibaar in flessen op -161 °C
○ gasvorming geabsorbeerd op koolstof
● reeds in vele landen CNG gas op 200 bar (niet vloeibaar)

voordelen :
- bestaand distributienet
- minder pollutie (25% minder CO2, minder KWS, smog, CO)
- minder afhankelijk, politieke crisis
- RON ≈ 130 (ε >>)
- zeer laag zwavelgehalte, geen additieven, geenPAH’s, geen rook

Problemen
- compressiestation voorzien; tijd vulling
- broeikaseffect (80 x meer dan CO2) lekken!
- andere injectie systemen voor motor
- reservoir 50 l slechts 150 km autonomie
→ 2 reservoirs (CNG + benzine)
- nabehandeling uitlaatgassen noodzakelijk
- moeilijker te ontsteken (groot slagvollume)
dual - fuel uitvoering

versus

LPG : Liquefied Petrolium Gas
- propaan + butaan : in België 40/60 zomer 60/40 winter
- productie :
● vrijkomend bij ontginning ruwe aardolie
● afscheiding uit aardgas (aardgasveld)
● gefractioneerde distillatie van aardolie
- in auto rond reservoir : 2 – 8 bar (tot 10 bar) druk volgens verzadigingslijn  (afhankelijk van temperatuur en samenstelling)
- RON ≈ 103
- geen zwavel : minder corrosie
- verdampt volledig bij pat, Tat kookpunt propaan = -42 °C ″ butaan = - 5 °C

→ geen voorverwarming
→ minder KWS in uitlaat
- tragere verbranding dan benzine
→ V.O. ↑
→ wandtemperaturen hoger (tot 30 °C)
- Hu – 46.000kJ/kg ; Ls = 15.5 kg lucht/kg LPG
Pe,LPG ≈ Pe,benz
Hu,benz – 42.000kJ/kg ; Ls,benz = 14.8
- zwaarder dan lucht (probleem gesloten ruimte)
- densiteit (vloeibaar) 0.54 kg/l

Wat betreft de motor lijkt het dus allemaal goed uit te pakken door de hogere klopvastheid van lpg en cng is er eigenlijk geen kans op kloppen van de motor, en de verbranding is ook altijd schoner. dit kan een voordeel zijn met een oudere motor.

Het enige waar ik nog niets over kan vinden is of de verbranding net als bij lpg heter is dan bij benzine. dit zou voor je cilinderkop en met name de uitlaatkleppen een issue kunnen zijn, ongeacht de leeftijd van de motor. vandaar dat het precieze type van de motor van belang is, sommige motoren zijn berucht om hun onverdraagzaamheid ten aanzien van lpg (en misschien ook cng)

Groet,

Zweef...

Auteur:  H_H [ 25 aug 2021 23:29 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

Je moet misschien ook een beetje naar de toekomst kijken. Veel Belgisch aardgas komt uit Nederland en Nederland is juist aan het afbouwen met aardgas (denk aan de aardbevingen in Groningen waardoor de gaswinning daar binnenkort stil komt te liggen)
Noorwegen zal nog wel een tijdje doorprocederen maar misschien wordt een deel straks toch aangevuld met Russisch aardgas en dat lijkt me politiek gezien niet heel stabiel…

Lastige keuze maar zoals eerder gemeld denk ik dat je vooral af moet gaan op beschikbaarheid in je omgeving. Daarbij aangetekend dat de beschikbaarheid in buurlanden, met name Frankrijk, wat minder is. LPG is daar (nog) veel beyer voorradig aan de pomp.

Hier nog een interessante link: https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... vandaan/4/

Veel wijsheid gewenst ;)

Auteur:  WV84 [ 26 aug 2021 13:57 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

Bedankt allemaal voor de info.

Ik ga de LPG optie toch is beter bekijken en vooral zien waar de dichtste tankoptie is. Momenteel heb ik een CNG tankoptie op geen 3 km van bij mij.

Over de beschikbaarheid in het buitenland voor CNG is voor minder van toepassing daar ik enkel de C5 gebruikt voor woon/werkverkeer. Voor buitenlandse trips heb ik m'n Kia Niro Hybrid nog :)

En over het kort rijbereik op CNG, normaal komt dat iets goedkoper uit ook al moet ik meer tanken, want CNG staat momenteel op 0.90 EUR/KG (met in gedachte dat een gemiddelde installatie een tank heeft van 15 kg).

Ik weet wat mij te doen staan.

Auteur:  Gusto10 [ 08 jun 2022 12:10 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

Miisschien, ook al is de benzine in Nederland schandalig duur, toch even wachten. In Frankrijk is men ver met de ontwikkelling van een systeem waarbij op waterstof gereden kan worden met behoud van de huidige motoren (aldus een interview op de autoroute radio enkele maanden geleden).

Auteur:  silver944 [ 09 jun 2022 00:55 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

Hoe lang wil je nog in de auto rijden? Inbouwen van een gasinstallatie kost rond de 2000 euro. Grof gerekend moet je dan ruim 2000 liter getankt hebben voordat het voordeliger wordt.

Bij die van mij zit er een Vialle lpg installatie in waarmee ze al 300.000 km prima rijdt. Om de 150 km tanken vind ik een groot nadeel van CNG.

Auteur:  WV84 [ 20 jun 2022 15:55 ]
Berichttitel:  Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5

voorlopig hou ik het nog gewoon bij benzine. zeker nu de CNG prijs gestegen is.

Het is de bedoeling dat ik de wagen nog zeker 3 jaar hou.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/