Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
Auteur |
Bericht |
cire
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 jun 2012 22:14 Berichten: 16 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Break 2.0i 16v exclusive
Opties: navi, RT3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 276000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
Hi, Mijn dame heeft op lpg al 360.000km gelopen en geeft zo af en toe de meest bekende 'features' zoals: een buiginkje bij openen centale vergrendeling, een licht schokkende motor bij 60-80km/u in 4e, verouderde Kat storing, emissiestoring, etc. etc... Wat mij ook soms overkomt is dat ze start en bij wegrijden je een lage brom hoort van onder de motorkap. Het lijkt dan of er een 0.2 ipv 2.0 motor in zit. Dan weet/voel ik al dat de auto langzamer optrekt en met moeite op snelheid komt (geen verhoogde toeren, motor draait normaal ook als je vol gas geeft, maar mist vermogen!). Schakelen loopt 'normaal' want als je eindelijk op de juiste snelheid bent schakelt ze netjes op/neer! Dit is echter naast vervelend soms ook gevaarlijk, dat je geen vermogen hebt. De oplossing is altijd de dame aan de kant zetten, motor uit en opnieuw starten met gas volledig ingetrapt; gevaarlijke is dat ik dit soms rijdend in N moet doen! Hiermee start de auto met hoge toeren en lijkt dit wel een soort Heimlich maneuvre . Het issue is dan meteen opgelost en ze rijdt weer alsof er niks aan de hand is... Ik sluit met mijn logica vooralsnog de versnellingsbak uit, en vermoed iets in de luchtstroom of het gasplekhuis. Met de lage brom zou het misschien tóch iets in de overbrenging kunnen zijn!? Heeft iemand dit ook meegemaakt of weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn??
|
22 aug 2021 14:37 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 341 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
tja 360k op lpg... dat gaat zijn weerklank in het blok wel vinden.. echter eerst de volgende dingen die je zou kunnen checken: 1 lpg filter, is deze korter dan 30k km vervangen? Deze kan dicht gaan zitten met parafine. Daar heb ik bij mijn vorige auto de gas injectoren mee naar de eeuwige injectie velden geholpen. 2 Lucht massa meter.. is deze schoon? zit direct achter inlaat lucht filterbox. (de sensor inwendig niet met je vingers aanraken) (ziet er uit als een soort druppel die midden in de lucht doorlaat zit) is deze vuil dan voorzichtig met een zacht borsteltje schoonmaken en daar na met een wattenstaafje met wat alcohol . Is deze vuil dan ook meteen het lucht filter na kijken. Dit zijn de 2 meest onschuldige en eenvoudigste dingen die je kan doen Wat ook aan te raden is is om de auto even uit te lezen. als je geen lexia of diagbox hebt, zijn er op dit forum diverse leden die daar bij wel behulpzaam willen zijn. https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=7691&hilit=lexiaGroeten Zweef...
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
22 aug 2021 15:03 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
Kan het zijn dat de motor in noodloop gaat? De V6 in mijn C8 had vergelijkbare kuren. Daar bleek dat van de 4 katalysatoren en minstens 2 ontbraken, de 3e verstopt was en de 4e nooit gevonden is. Toen dat in orde was gebracht was dat probleem weg. Uiteindelijk het hok toch naar de sloop moeten slepen toen de bak er aan ging. Gelukkig is Sic er voor in de plaats gekomen
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
24 aug 2021 18:13 |
|
|
cire
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 jun 2012 22:14 Berichten: 16 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Break 2.0i 16v exclusive
Opties: navi, RT3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 276000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
Ik heb paar maanden geleden de LMM al eens schoongemaakt/vervangen. Het lpg filter is +/- 20K km geleden vervangen en ik heb recent koelvloeistof lekkages gehad, waardoor deze mogelijk een temperatuur schok heeft gekregen. Sindsdien start de dame ook wat moeilijker, vooral met warme motor! Als ik last heb van vermogenvelies maakt lpg/benzine rijden niet uit. Zal binnenkort sowieso bij Bodo lpg filter laten vervangen.
Dit issue komt niet regelmatig voor en ik weet gelukkig wat de workaround is! De auto schiet eigenlijk nooit in noodloop en geeft in Lexia ook geen versnellingsbakmeldingen, die ik hieraan kan relateren. Soms nokkenassensor-, injectie- of verouderde katalysator- meldingen.
Nog steeds benieuwd wat (voor kleins) dit veroorzaakt..?!?
|
25 aug 2021 11:31 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
Misschien KVS in een stekkerverbinding gelekt?
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
25 aug 2021 14:11 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
zweefbakkie schreef: tja 360k op lpg... dat gaat zijn weerklank in het blok wel vinden.. Waarom? In mijn ervaring is LPG een schonere brandstof dan benzine, heb inmiddels 750K+ km op LPG gereden in verschillende auto's, waaronder mijn ex-C5, zonder noemenswaardige problemen behalve een vervuilde gasverdeler die het na schoonmaken weer perfect deed. . Heb ook nog nooit een LPG filter vervangen en daar nooit last mee/van gehad. Olie blijft ook schoner dan wanneer je op benzine rijdt. Ook nooit problemen gehad met klepseals waarvan ze zeggen dat die stuk gaan van LPG rijden en ook nooit extra smering daarvoor toegepast. Misschien heb ik geluk gehad hoor en ik wil hier verder geen discussie over LPG starten, die is in andere topics al gevoerd, maar alleen aangeven dat ik er nooit problemen mee heb gehad.
|
25 aug 2021 14:16 |
|
|
silver944
C5club Fan
Geregistreerd: 22 aug 2012 15:38 Berichten: 73
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 300099
Kleur: silver
Naar boven
|
Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
Krijg je ook meldingen op het schermpje? Iets als uitlaatgasstoring of katalysator storing? Bij mij was een benzine injector stuk/ vervuild. Na vervanging was dat over. Je zou injectorreiniger in de benzinetank kunnen doen. Of wat duurder de injectoren eruit halen en laten testen en reinigen. Dat kost je iets van 100 euro met nieuwe o-ringetjes en kapjes.
Uitlezen met een Lexia of bluetooth dongle kan ook een idee geven wat er mis is.
|
27 aug 2021 00:06 |
|
|
Joran
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 maart 2016 21:15 Berichten: 13
Auto: 2.0-16V Automaat Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225000
Kleur: Beige
Naar boven
|
Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
Mijn garage heeft de gashuisklep eens schoongemaakt en het gaspedaal opnieuw ingeleerd met de Lexia, dat deed ook wonderen toen ik vermogensverlies had en vooral het gaspedaal reageerde toen een heel stuk spontaner dan voorheen.
|
27 aug 2021 21:23 |
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|