Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 321 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 22  Volgende
 Motor loopt (soms) op twee poten. 
Auteur Bericht
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Nog geen tijd gehad om verstuivers te wisselen.
De benzine test lijkt mij bizar. Niet is te begrijpen hoe vervuilde benzine een storing zou kunnen geven op één verstuiver.
Bovendien rijd ik de tank regelmatig vrij leeg (tot ca 5 liter).

Carrec beval ook nog aan de bobine te wisselen. Ik zal de oude maar weer monteren, zonder dat ik geloof dat dat zal helpen.

Dit waren de bevindingen van Carrec:

Bijlage:
Carrec scan.jpg


Gisteren een wat langere rit gemaakt, ruim een uur heen, ruim een uur terug.
Op de heenweg motorstoring lampje aan, "storing uitlaatgas" en na ca 50 m al onregelmatig lopen. Op de snelweg wisselen onregelmatig en netjes, opvallend is, dat voorbij de 2700 toeren het ding zich vrij lang netjes gedraagt. Zodra je moet inhouden en het toerental onder de 2500 komt begint het weer . Terugschakelen naar 3 helpt meestal, dan weer naar 4.

Op de terugweg, uren later:
Motorstoringslampje uit na het starten. Pas na een half uur weer de melding "Storing uitlaatgas" en lampje aan. Verder bellen het ding zich netjes gedragen tot vlak bij huis. Totaal raadselachtig.

Kan je het motormanagement systeem resetten of zo? Is het vervangen daarvan een optie en is dat doenlijk?

Helaas kent men in de autowereld het begrip "nocure, no pay" niet. Want doorgaan met onderdelen vervangen en dure tests zonder uitkomst begint te vervelen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


09 sep 2021 08:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
heb je al is een rooktest gedaan bij een koude motor?


09 sep 2021 12:35
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Niet dat ik weet. Zal het eens vragen.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


09 sep 2021 12:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Niet doorgaan met trial and error!

Systematisch diagnosticeren!
Dit start bij de foutcode die tijdens de storing optreedt.
Er zijn wat onzekerheden die eerst moeten worden weggenomen.
Is er al getest welke foutcode en omschrijving komt bij het losnemen van injector 2?
Die controle is als eerste cruciaal.

@Jan kan je de scoopbeelden opvragen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 sep 2021 08:22
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
De meetgegevens zijn niet bewaard, helaas. Ik ken de praktijk van diagnoses onvoldoende om me te realiseren dat ik daar direct om had moeten vragen.
Helaas.

En zo tobben we door. Weer een paar honderd euro uitgeven aan weer een diagnose waar wellicht weer niets uitkomt staat niet op mijn planning.Alleen op basis van no cure, no pay.

Ik ga eerst maar eens naar C5HDI110 met een zooi gevulde koeken.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


10 sep 2021 10:59
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Het wordt steeds doller.
Vanmorgen verstuiver 1 en 2 verwisseld.
Verstuiver 2 werd recent vernieuwd door GJO. Dat hielp niet.
Nu dus verwisseld: de storing verhuist mee. Wil dat zeggen dat die "nieuwe" verstuiver rot is?
Rijgedrag nog het zelfde, vrijwel direct "Storing Uitlaatgas" en haperen.
Bijlage:
dia 1.jpg


Wie heeft dit al eens gedaan?
Bijlage:
Dia 2 klein.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


13 sep 2021 10:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik zie een omschrijving die duidt op circuit injector 2. Is dit dan vóór de wissel?

Dat tweede screenshot is de initialisatieprocedure, die moet je doen na iedere wijziging aan componenten die met de mengselregeling te maken hebben, dus ja zeeeer vaak gedaan ;)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


13 sep 2021 11:54
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik kijk nog eens goed,hetprobleem verhuist dus NIET mee.
Daarmee wordt het alleen maar raadselachtiger.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


13 sep 2021 13:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JanSr schreef:
Ik kijk nog eens goed,hetprobleem verhuist dus NIET mee.
Daarmee wordt het alleen maar raadselachtiger.

Juist eenvoudiger, het bevestigt dat de injector zelf niet het probleem is.

Heb je al gekeken welke foutcode komt bij het losnemen van de stekker van injector 2? Dat zou de eerste logische diagnosestap moeten zijn.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


13 sep 2021 14:25
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ga ik ff doen

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


13 sep 2021 14:32
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik heb heel je topic eens doorgelezen, misschien stel ik een stomme vraag maar heb je de stekkers aan de ecu kant al eens los gehad en gecontroleerd op corrosie ?

_________________
Spam


15 sep 2021 19:29
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Eén van de redenen waarom ik niet aan een bedradingsfout denk is het verschijnsel van het toerenbereik waarbinnen het optreedt.
Boven de 2400 rpm treedt het (bijna) nooit op.
Beneden de 1500 toeren ook niet, maar soms wel, en dan vanaf stationair.
Een dot gas is dan meestal voldoende om weer netjes te lopen.
Hobbels of bochten hebben geen invloed.
Bij koude motor begint pas na ca 20 - 30 minuten.
Na contact af duurt het weer even voor het begint. Soms een half uur, soms meteen weer.
Boven de 110 km/uur nooit.
Het begint ALTIJD pas na de melding Storing Uitlaatgas.
Storing Uitlaatgas gaat soms gepaard met motorstoringslampje, maar niet altijd.
Soms verdwijnt die storing ook spontaan. Meestal met een nieuwe start, maar niet altijd.

Dat alles bijeen doet mij geloven dat er iets mis is met de ECU. Of een sensor die signalen presenteert buiten de marge.
Zoals die temperatuur sensor. Die vervanging gaf zeker een maand geen storing.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


16 sep 2021 16:00
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Fascinerend probleem. Voor mn eigen diesel ecu heb ik wel eens een document gevonden met alle condities waarop storingen worden geactiveerd. Misschien kan ik hier ook iets voor vinden

_________________
Spam


16 sep 2021 22:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik hoop dat je frans op pijl is:
https://kupdf.net/download/injection-ma ... 541e26_pdf

Hier staat bij p0202:

Citaat:
Après le remplacement d’un ou plusieurs injecteurs, n’oubliez pas d’effectuer
un reset des apprentissages en sélectionnant le menu " Initialisation des auto
adaptatifs " dans l’outil de diagnostic.



ofwel
Citaat:
Vergeet na het vervangen van een of meerdere injectoren niet uit te voeren
een reset van het leren door het menu "Auto initialisatie . te selecteren
adaptief "in de diagnostische tool.


NOG interessanter is dat bij de 1.4 motor de p0202 naar de 2e cilinder wijst volgens dit document, maar bij de 2.0 motor naar de 4e cilinder
KFU motor:
P0202 Injecteur cylindre 2 : dysfonctionnement circuit (CO)
RFN motor:
P0202 Injecteur cylindre 4 : dysfonctionnement circuit (CO)

Wat niet helemaal in lijn ligt met de obd standaard, maar je vraagt je af waarom ze dit in het document apart benoemen

_________________
Spam


17 sep 2021 08:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 12:11
Berichten: 117
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 475000
Kleur: Grijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
De obd2 codes voor de injector fouten ligt nu op ontstekingsvolgorde ipv cilinder nummering :)

_________________
Spam


17 sep 2021 08:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 321 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 22  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bobmaster en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.