Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 321 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Volgende
 Motor loopt (soms) op twee poten. 
Auteur Bericht
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Maar: Wat mij buitengewoon irriteert is, dat ik niet weet waarom.
Zoals bijvoorbeeld dat initialiseren. Heeft dat nou gewerkt of niet?
Ik deed dat volgens het protocol van BJG, maar mijn fan ging niet aan.

Van koud af beginnen is makkelijk.
Volgens de Lexia de EGR klep 10 tikken horen maken? Mijn klep tikt niet.
Wachten tot de fan gaat draaien?
Als je temperatuur die grens niet bereikt, zoals bij mij, wat dan? Mijn KVS temperatuur kwam niet hoger dan 93,5°.
Dan kan je wel stationair blijven draaien tot alle buren komen klagen, maar die fan zal niet beginnen.

Werkt het initialiseer-proces dan niet?
Is er een list om er achter te komen of het gewerkt heeft?

Vragen, vragen, vragen.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


22 nov 2021 12:06
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Onlangs de initialiseer procedure bij een C5 met dezelfde motor uitgevoerd, kan bijna een uur duren voordat de fan aanslaat.
De auto stond binnen, het tochtte in de garage, na wat deuren dicht en de uitlaat naar buiten, sloeg de fan uiteindelijk aan na 50 min.
Wellicht een stuk karton of dik zeil voor de auto om afkoelen van de motor te voorkomen door wind.

Of het initialiseren goed werkt als de fan niet inslaat, kan ik niet zeggen, vind het in iedergeval een omslachtige methode.


22 nov 2021 23:21
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
De vraag is dus eigenlijk of de motor/koelwatertemperatuur van belang is of dat het tweede circuit geactiveerd moet worden...

Als het die laatste variant is kun je misschien ook gewoon de stekker van de sensor eens loshalen.

Over die EGR; heb je echt met je oor in het motorcompartiment gehangen? anders dit eens met behulp van iemand anders proberen (jouw gehoor is toch al wat aan het slijten meen ik me uit en ander draadje te herinneren ;) )

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


23 nov 2021 13:49
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Met mijn gehoorapparaten in hoor ik zoals een normaal mens.
Ik woon in een stille buurt. Met de motorkap open en ook beide ramen hoor ik niets tikken.
Ergens las ik, dat in mijn auto een EGR klep zit, die niet tikt.

Benieuwd hoe het echt zit.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


23 nov 2021 14:22
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Eigenlijk best curieus, dat de vraag over hoe zo'n initialisatie proces nu echt werkt geen reactie oplevert.

Ik heb dit hele drama nog eens aandachtig doorgelezen.
Achteraf krijg ik het vermoeden, dat een initialisatie helemaal in het begin het probleem zou hebben opgelost.
Omdat mijn Lexia toen niet werkte kon ik dat niet, misschien had ik GJO er om moeten vragen.
Maar ook dat is vreemd, deze auto was bij hem in onderhoud en de storing trad toen ook al op.

Feit blijft, dat ik niet weet of de initialisatie volgens het recept van BJG heeft gewerkt of niet.
Geen idee of dat ergens aan te zien is. Zit er niet ergens een bitje in die ECU, waar je dat aan kan zien?

Dat overdenkend: Die ECU doet kennelijk iets noodzakelijks, maar je kan dat kennelijk niet verifiëren.
Geen wonder dat een "professionele" diagnose niets opleverde.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


25 nov 2021 09:26
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
De software is net zo slim of dom, als dat deze geschreven is.
Als er in de programma regels niet is opgenomen om iets te melden bij een bepaalde gebeurtenis, dan zul je daar zelf nooit uitkomen.
Even een sprong terug in de tijd, neem de 1.9TD in een Xantia-2, heel summier MM systeem, defecte naalddetectie of BDP sensor word niet gemeld, omdat het gewoon niet in de software is opgenomen om het te melden.


25 nov 2021 11:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JanSr schreef:
Eigenlijk best curieus, dat de vraag over hoe zo'n initialisatie proces nu echt werkt geen reactie oplevert.

Ik heb dit hele drama nog eens aandachtig doorgelezen.
Achteraf krijg ik het vermoeden, dat een initialisatie helemaal in het begin het probleem zou hebben opgelost.
Omdat mijn Lexia toen niet werkte kon ik dat niet, misschien had ik GJO er om moeten vragen.
Maar ook dat is vreemd, deze auto was bij hem in onderhoud en de storing trad toen ook al op.

Feit blijft, dat ik niet weet of de initialisatie volgens het recept van BJG heeft gewerkt of niet.
Geen idee of dat ergens aan te zien is. Zit er niet ergens een bitje in die ECU, waar je dat aan kan zien?

Dat overdenkend: Die ECU doet kennelijk iets noodzakelijks, maar je kan dat kennelijk niet verifiëren.
Geen wonder dat een "professionele" diagnose niets opleverde.


Met alle respect Jan, je begrijpt het nog steeds niet. Ik heb uitgelegd wat de initialisatieprocedure is, wat het doet en waarom en ook wanneer. En zelfs een alternatief aangereikt. De reden dat ik er niet meer op reageer is dat alle antwoorden er gewoon staan. Je mist in mijn ogen (ook in het hierboven geschrevene) de essentie van het hoe, waarom en wat er speelt. Ik kan dan opnieuw beginnen met het hele verhaal, maar ik denk niet dat dit wat toevoegt.

Ik bedoel het niet vervelend hoor ;)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 nov 2021 12:48
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik begrijp het inderdaad nog steeds niet. Zucht.
Ik zal de hele zooi maar weer eens doorlezen. :(

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


26 nov 2021 15:41
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Nu begrijp ik het eindelijk wel. Zie:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2111354/

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


29 nov 2021 13:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Niet helemaal; een initialisatie lost geen elektrisch probleem op. Zoals ik al zei is dit de procedure om de mengselregeling in te leren. Die basis moet na iedere wijziging natuurlijk goed zijn. Dat heb ik ook herhaald aan gegeven in dit draadje.

Ik denk nog steeds dat je problemen oorspronkelijk zijn veroorzaakt door ionisatie vanuit de ontsteking.

Dat de fan wordt aangestuurd door de motor ecu betekent 'm.i. niet dat de toerenval tijdens aansturen niet hoeft worden ingeleerd. Juist daarom moet dit wel! Bij externe aansturing weet het mm niet eens wat de oorzaak is van de toerenval en zal dit dus niet hoeven in te leren maar oplossen met de stationair regeling. Dit type motoren kent een andere procedure. Verder heeft klever 33 gelijk met zijn uitleg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 nov 2021 19:23
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik weet er geen zak van, dus ik heb geen recht van spreken.

Niettemin geloof ik, dat deze auto die storingen niet zou hebben vertoond indien er veel eerder was geïnitialiseerd.

In elk geval zal dat in het vervolg mijn eerste handeling zijn. Kost geen geld en maar een klein half uur. Baat dat niet, schaden doet het zeker niet.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


29 nov 2021 19:28
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JanSr schreef:
Kost geen geld en maar een klein half uur.

Met de huidige brandstofprijzen zou ik dat niet snel roepen :cry:


29 nov 2021 22:18
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Nou, een kwartier warmdraaien en dan een minuut of 10 rijden. Dat kost een stuk minder dan een diagnose

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


29 nov 2021 23:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Het is dan ook geen diagnose of reparatie methode, niets anders dan initaliseren van de mengselaanpassing.
Dus initialisatie in plaats van diagnose vind ik een verkeerde voorstelling van zaken.

Dat initialiseren dient te gebeuren na iedere wijziging aan de motor die invloed kan hebben op de mengselregeling. En daar is jouw motor geen uitzondering op. Dat moet altijd. Het is dus een vast onderdeel van onderhoud reparatie.

Wel is waar dat de Magneti Marelli inspuiting er extra gevoelig voor is. Ook zonder wijziging leren ze al snel weg. Daar is overigens een update voor om dat weg leren te verminderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 nov 2021 20:33
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Bericht Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
"Het is dan ook geen diagnose of reparatie methode,"

Klopt. Ik hoop, dat je ook vindt, dat een initialisatie op dag één het hele probleem wellicht zou hebben opgelost.

Immers: "Dat initialiseren dient te gebeuren na iedere wijziging aan de motor die invloed kan hebben op de mengselregeling."

Kennelijk was er iets mis met die mengselregeling. Wat ik nou zo graag zou willen weten is, hoe je meet of het mengsel klopt.
Van brommers en DS'en weet ik dat precies.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


01 dec 2021 10:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 321 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.