Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Nieuw bobineblok inleren/aanmelden? 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 30 dec 2015 21:46
Berichten: 6
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 138duizend
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Goedemorgen, ik heb al veel info over de C5 kunnen vinden hier door te zoeken en lezen. Dank! :-)
Maar nu heb ik toch een vraag:
Is het mogelijk dat het motormanagement zich aanpast aan een defekte bobine en bijvoorbeeld een verdachte cilinder niet van brandstof voorziet? Ik had begrepen dat het motormanagement dit doet om te voorkomen dat er onverbrande benzine in de uitlaat komt (slecht voor katalysator).
Kan het dan zijn dat het plaatsen van een nieuw bobineblok niet direkt verbetering geeft, omdat het motormanagement nog steeds 'voorzichtig' is met de brandstofvoorziening? Dat er eerst iets 'gereset' moet worden in het motormanagement?

En: is het bobineblok van de C5 passief, of zit er elektronica in? Ik ben dan ook benieuwd naar de aansturing met slechts 3 aders.. (lijkt dan op passief)
Maar deze 2e vraag is meer uit nieuwsgierigheid.


27 jun 2021 10:23
Profiel
Online
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 25 feb 2016 00:03
Berichten: 373
Woonplaats: Roermond
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
denk dat die nog in de noodloop draait je zult hem uit moeten lezen en de fout wissen dit kun je ook met een eenvoudige obd tester
gr mart


27 jun 2021 23:31
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Bobine galerij bij een C5 bevat 2 spoelen, als er 1 spoel defect is, dan doen 2 cilinders het niet en dat hoor en voel je duidelijk.
Na het vervangen, doen alle 4 cilinders het, mogelijk draait de motor niet optimaal omdat opnieuw inleren van het MM nodig is.
Echter zou je wel direct verschil merken omdat alle 4 cilinders mee doen, tenminste dat is mijn ervaring.

Wat weleens voorkomt is dat het stekkertje niet goed vastklikt op de bobine, veertje beetje bijbuigen doet dan wonderen.


27 jun 2021 23:50
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 30 dec 2015 21:46
Berichten: 6
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 138duizend
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Ik vermoedde al dat er 2 bobines in de galerij geintegreerd zouden zitten. De vraag is nog even of er ook elektronica aanwezig is. Bij sommige auto's is dit het geval en dit kan heel lastig te vinden storingen geven. Een vriend van me had dit bij zijn auto (ik dacht een Volvo): Goed starten, redelijk stationair, koud slecht wegrijden, warm ging het allemaal goed. Hij had elektronika geintegreerd in zijn bobines.
Ik heb exact deze storing. Heb bougies al vervangen, maar oude zagen er nog best goed uit. Dit gaf idd geen verbetering.

Connector zit er wel goed op, dat heb ik als een van de eerste punten bekeken. Geen oxidatie te vinden, ook niet op de veren die contact met de bougies maken.

Uitlezen.... ja, zover ben ik bijna (hoop ik;-)). De auto is echter wel al af en toe bij een garage geweest. Voor apk, maar ook voor wat reparaties. Toen kwam het onregelmatig lopen ook ter sprake en heeft men wederom bougies vervangen! Ik heb de garage toen alleen per telefoon gesproken, mijn vriendin heeft de auto opgehaald. Vragen als:"Hebben jullie de handel uitgelezen? En wat waren de foutcodes?" stel je dan niet zo snel... Tenminste, ik veronderstel dat men daar als eerste de boel uitleest, toch? Aangezien ze bij het plaatsen van de nieuwe bougies zeiden:"Tja, bougies of bobines, maar dat laatse kost je wel wat meer", heb ik de nieuwe bougies laten zitten en zelf een bobineblok gekocht. Er vanuitgaande dat ze daar handelden naar aanleiding van foutodes die in die richting wezen. Die nieuwe bobines geven echter geen verbetering :(

Ik weet dat foutcodes interpreteren een vak apart is (ik los zelf vaak storingen op in (industriele) techniek. En foute interpretaties zie je elke dag (helaas). Dus de garage kan het natuurlijk fout hebben, hoor je 'soms' wel eens vaker :smt017

Inmiddels hier nog wat gelezen. Oa over vastzittende klepstoters... Tja.. ik KAN me voorstellen dat een niet sluitende klep een verbrandingsslag dusdanig verziekt dat er onverbrande benzine in de uitlaat komt. Een emissie melding heb je dan. En een misfire misschien ook wel. Wijst dus ook allemaal heel erg naar ontsteking...

Ik heb al een tijdje wat hardware in huis (Lexia) om mee uit te lezen, maar moet nog wat installeren op een (oude) laptop. Ik zie er een beetje tegenop, daarom is het nog niet gebeurd :oops: Vanavond weer een poging, denk ik.

Vooruitlopend op de zaken: Hoeveel werk is het om die klepstoters te vervangen? Kleppendekselpakking heb ik al eens gedaan, dus ik was in de buurt ;-) Maar nu zullen de nokkenassen ook van hun plek moeten...

Ik heb de hele distributie bij een vorige auto (Ford Sierra TD) wel eens los gehad (riem+spanrol vervangen). Een diesel, dus nokkenas EN pomp synchroon houden. Is toen prima gelukt, dus als er hier geen heel erg exotisch gereedschap voor nodig is zou ik wel aandurven.

*EDIT: Ik vergeet er bij te vertellen dat de auto een keer een koelvloeistoflek heeft gehad. Temperatuur lekker in het rood. Het was gelukkig vlakbij huis, dus (vriendin) kwam thuis met loeiende koelfans. Volgende dag naar de garage en.... de auto startte zeer goed en de klachten waren helemaal weg! Met koude motor nu perfecte trekkracht, zoals toen we 'm kochten. Ik snapte er toen weinig van, maar nu ik heb gelezen over de vastzittende klepstoters en de invloed van temperatuur hierop...


28 jun 2021 15:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Inleren is slechts nodig bij vervangen van onderdelen die invloed hebben op de mengselregeling. In principe niet bij de bobine.

Wel kan het zijn dat bij doorrijden met een minder fijne ontsteking af en toe misfires ontstaan. Het motormanagement ziet dan zuurstof en leert de mengselregeling bij (LFT).
In dat geval kan inleren geen kwaad, al zal de LFT ook vanzelf weer terug komen na een rit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 aug 2021 11:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Om de vraag te beantwoorden of er electronica in de bobine zit:
De bobine van de C5 is eigenlijk een DIS bobine zoals HDI110 ook eigenlijk al aangeeft. Direct door het motormanagement aangestuurd. Eigenlijk fungeert het motormanagement als de contactpunten van vroeger. Er zit geen electronica in, slechts een diode.

Bij de indirect aangestuurde bobine is er wel electronica aanwezig. Hier geeft het motormanagement slechts een 5 V puls met de lengte van de gewenste laadtijd. De bobine voert vervolgens het laden en ontsteken uit. Betekent wel dat je per bobine meestal een extra aansluiting hebt. Die bobines zien we bij de C5 niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 aug 2021 17:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Ter aanvulling: daarbij lopen er behoorlijke stromen door de primaire wikkelingen van de bobines.
Die moeten via de stekkers, extra aandacht is daarom nodig voor de contacten daarin.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 aug 2021 17:55
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Wat is precies de klacht? Als je die niet hebt uitgelezen blijft het gissen.
Heb je recente software bij die Lexia? Die is aanmerkelijk makkelijker te installeren dan voorheen.
Heb je een 32 bits W7 laptop met ALLE W7 updates? Zo nee, dat gaat het niet lukken.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


10 aug 2021 09:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Precies, het beste is inderdaad starten met uitlezen.
Voor interpretatie van de foutcodes kan je hier terecht ;-)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 aug 2021 08:27
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 30 dec 2015 21:46
Berichten: 6
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 138duizend
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw bobineblok inleren/aanmelden?
Dank voor de antwoorden en excuses voor mijn late reaktie, ik heb het 'even' laten liggen.
Ik had de email-notificatie ook niet aanstaan, dus nieuwe reakties gemist :-(

Ik ben vastgelopen bij het uitlezen. Ik kreeg de software niet geinstalleerd. Oude software, voor zover ik weet, het zou moeten draaien op Win XP. Nou heb ik een paar oude XP PC's bewaard, speciaal voor dit doel, dus dat XP zou geen probleem moeten zijn. Het ging echter niet zoals in de instructievideo's die ik op het web vond. Bij mij kwam er op enig moment een foutmelding en stopte de installatie.

Ik wil nog wel een poging doen op een 'iets minder oude PC'. (WIe wat bewaart die heeft wat)
Zijn er nog tips of zaken om op te letten?


01 okt 2021 10:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: martslaats en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.