Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te komen?
Auteur |
Bericht |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te komen?
Hallo allemaal,
Kan iemand me helpen om een discussie met een monteur te beslechten?
Twee weken geleden is Sic voor een grote beurt naar een garage hier in de buurt gegaan (lang verhaal kort: andere baan dus niet meer zo vaak in Eindhoven dus me afgevraagd waarom ik niet meer bij de garage hier vlak bij de beurten uit laat voeren, inmiddels weet ik weer waarom: het zijn prutsers).
Een van de dingen die ze hadden "gevonden" was dat er een lekkage was van het kleppendeksel en dat die op de distributieriem zou druppen waardoor die vervangen moest worden. Balen maar ok, liever op tijd vervangen dan ergens er achter komen dat hij er af ligt.
Bij inspectie bleek de riem niet nat, dus voordeel: niet vervangen (lag er pas 40 k km om).
Afgelopen zaterdag startte hij slecht, een plof net voordat hij aansloeg en een benzinelucht in de auto. Naar huis gereden (ongeveer 30km) en zonder er verder over na te denken geparkeerd en naar binnen gegaan. Gisteren ochtend vertelde mijn vrouw dat ze vond dat hij nog erg naar benzine stonk toen ze er langs liep.
Dus ik stap in, wil starten: niets. Blijkt de benzine tank helemaal leeg. Die was net volgetankt en omdat ik op LPG rij zat die nog zo goed als vol. Dus ergens was 40 tot 50 liter Euro98 verdwenen.
Wegenwacht er bij en die vindt vrij snel het probleem: de koppeling van de brandstofslang op het blok zat los. De hele bekleding van de motorkap drupte en ik was ontzettend blij dat de auto niet in de fik was gevlogen...
Nu komt het: de garage claimt dat ze niet aan die koppeling zijn geweest terwijl de Wegenwacht zegt dat in 99 van de 100 gevallen dat hij dit tegen komt het bij een PSA auto is die net een grote beurt en/of een nieuwe distributieriem heeft gehad.
De bouten van de steun waar de twee slangen op vast zitten (ongeveer 10cm voor de koppeling) zijn recent aangeraakt want ze blinken terwijl er verder heel erg weinig aan mijn auto blinkt.
Dus vandaar mijn vraag: heeft iemand een werkinstructie/overzicht van het vervangen van de distributieriem zodat ik zeker weet dat als ze er naar hebben gekeken die koppeling aangeraakt moet zijn?
Voor de rest: mocht je in Rijkevoort en omgeving naar een garage zoeken stuur me even een PB, dan vertel ik wel waar ik nooit meer naar toe ga. En andersom: als iemand in de buurt goede ervaringen heeft met een garage dan hoor ik het graag.
Naast dit gedoe is de waslijst naar aanleiding van de beurt nog veel groter namelijk...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
03 aug 2021 09:41 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
heb je een foto waar het de leiding is los gekomen.
|
03 aug 2021 09:49 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
In de instructie C5 II - B1EG3DP0 - Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem staat dit plaatje met tekst: Bijlage: D-riem vervangen.jpg Dat is van de ES9A zoals die in de PH2 zit, ik veronderstel dat dit bij de ES9J4S in jouw C5 niet anders is. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 aug 2021 10:16 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Hm, je brandstofpomp was nog goed in ieder geval. Ik heb het ook enkele malen meegemaakt met Citroëns die al te lang géén grote beurt gehad hadden...
|
03 aug 2021 10:46 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Thanks! Als er benzine opgevangen moet worden dan moet die leiding los, althans... Dit zijn de foto's incl. vinger van de aardige meneer van de Wegenwacht:
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
03 aug 2021 11:41 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
als ik het voorheb is dat een kliksysteem , als je dat monteert moet je een klik horen en dan deze ver genoeg. als je dat niet hoort zit deze niet ver genoeg.
|
03 aug 2021 12:05 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Dat klopt wel ongeveer met wat ik hoorde toen de Wegenwacht hem er weer op deed.
De garage houdt vol dat zij hem er niet af hebben gehad. Ik word daar een beetje moe van...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
03 aug 2021 13:27 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Jammer. Dat lijkt me gezien de positie van het ding en de werkinstructie uitermate onwaarschijnlijk. Zouden ze de moeite doen om een betere smoes te bedenken, dan kon je daar nog een soort van bewondering voor hebben tenminste. Dit is goedkoop liegen.
|
03 aug 2021 13:33 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Juistem: aap uit de mouw: de sukkels claimen dat ze alleen de plaat er onder los hebben gemaakt en de slang uit de klem op die plaat hebben getrokken.
Als ik de instructie van Citroën lees zie ik precies waarom die zeggen dat je de slang moet ontkoppelen: 1) dan kun je er beter bij maar veel belangrijker: 2) dan moet je hem er bewust weer terug op klikken.
Dat laatste doe je natuurlijk niet als je denkt dat je het allemaal zelf beter weet en de slang er half af klikt doordat je er aan zit te frotten.
Morgen eens contact opnemen met de Bovag om te zien of ik met mijn klacht daar wel gehoor krijg...
Gaat me niet om de euro's aan Euro98 die ik de wijde wereld in heb geblazen maar vooral om het onverantwoorde risico dat deze mensen met mijn auto hebben genomen.
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
03 aug 2021 19:49 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Voor wat het waard is, hoe harder het lekt hoe minder gevaarlijk (niet ongevaarlijk) benzine lijkt te zijn. Damp is gevaarlijker dan vloeistof. Dat gezegd hebbende, veel mazzel dat het goed is afgelopen...
|
03 aug 2021 22:48 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
R1200C schreef: Juistem: aap uit de mouw: de sukkels claimen dat ze alleen de plaat er onder los hebben gemaakt en de slang uit de klem op die plaat hebben getrokken.
Als ik de instructie van Citroën lees zie ik precies waarom die zeggen dat je de slang moet ontkoppelen: 1) dan kun je er beter bij maar veel belangrijker: 2) dan moet je hem er bewust weer terug op klikken. Zonder Citroen instructies ziet zelfs een blinde dat het niet gaat zonder die slangen los te maken, ze lopen over de motorsteun en die moet ook los.
|
04 aug 2021 00:22 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Ik werk bij een bedrijf dat zaken "leesbaar" maakt voor blinden en mensen met een visuele beperking en ik denk dat ik het met je eens moet zijn: zelfs blinden zien meer dan de monteur die bezig is geweest met Sic.
Maar goed, ik heb ze in reactie op hun "we hebben alleen de plaat los gehad" bericht laten weten dat we nu allebei weten wat de oorzaak van de lekkage is.
Ik verwacht dat daar geen antwoord op gaat komen dat ook maar iets van begrip laat zien dus ik denk dat ik maar eens contact op ga nemen met de Bovag om het wat officiëler te maken.
Belangrijker is dat ik op zoek moet naar een garage die kwaliteit en service belangrijk vindt en ook nog in een straal van 20/30 km rondom Boxmeer zit...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
04 aug 2021 09:49 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Wellicht net een haartje verder dan 20/30 km maar Hoefnagels in Asten is een uiterst betrouwbaar en al lang bestaand familie bedrijf. Ik ga daar ook altijd heen als ik niet naar GJO hoef. Ze zijn inmiddels ook Eurorepar, vroeger dealer. Enfin waarschijnlijk ken je ze wel, vroeger zaten ze in Helmond.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
04 aug 2021 10:14 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Boxmeer-Asten is 37km trouwens
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
04 aug 2021 10:15 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te ko
Fouten toegeven is zoooo lastig... Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen. Terecht dat je hier werk van maakt. Ze hebben hun kans gehad en niet benut.
|
04 aug 2021 10:41 |
|
|
|