Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bobine? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 26 dec 2011 16:29
Berichten: 13
Auto: C5 2.0 16V Break RFJ EW10A
Opties: Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 143000
Kleur: Zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bobine?
Wie kan me helpen met de vraag of en wat ik mogelijk fout heb gedaan bij de vervanging van bougies en bobine van een C5 2.0i 16V (motor: RFJ EW10A) uit 2005? En zo niet, wat zou er dan aan de hand kunnen zijn?

In maart rit van Den Helder terug naar Heiloo. Tijdens het rijden leek ik al te merken dat de motor af en toe inhield. Omdat de auto op cruise control stond dacht ik eerst dat er iets mis was met de cruise control. Voor een stoplicht in Alkmaar klonk echter een piep, verscheen eerst een foutmelding in het display over 'ASR/ESP'. Direct daarna verscheen in het display 'emissiestoring'. Hoe dan ook, de auto reed verder vrij normaal, trok normaal op. Wel leek het af en toe net alsof de motor af en toe een slag miste. Het controlelampje motor bleef ook branden. Foutcode heb ik thuis met een OBD-scanner: P1336. Op internet vond ik ook een verklaring van deze foutcode:"High misfire on several cylinders. Combustion misfiring on unspecified cylinders." Zowel bobine als bougies dateren van 12 april 2013, zijn toen vervangen bij een onderhoudsbeurt. Die zijn dus inmiddels 8 jaar oud.

Ik besloot eerst de bobine te demonteren, een Valeo. Bobinestekker nummer 4 bleek brandplekken te hebben. Nadere inspectie van de bougieschachten leerde dat er een laagje olie in bougieschacht nummer 3 en vooral 4 stond. Ook op het blok lag wat olie. Daarop heb ik alle bougies (Bosch) verwijderd. Bougie nummer vier zag er niet meer zo fris uit en had anders dan de andere bougies een electrodeafstand die tenminste 1 mm was. Andere hadden een afstand van 0.9mm.

Olie is afkomstig van lekkende kleppendeksels. Die zweten al een aantal jaren olie. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dit in de bougieschacht kan lopen. Via het forum kwam ik op het spoor van de PSA kleppendekselpakkingen voor de RFJ EW10A motor die ook in Peugeot modellen is gebruikt. Ik heb besloten voor beide kleppendeksels een nieuwe pakking te kopen en te monteren. Een van de pakkingen moet hiervoor wat aangepast worden: opstaand randje wegvijlen.

Ik heb het volgende besteld: bougies 4 stuks NGK LFR5B V-line 46, klepdekselpakking Dr. Motor DRM0236 en DRM0237, luchtfilter, 4 stuks bougiestekkers Valeo

Eerste stap: vervangen kleppendekselpakkingen, bougies, bougiestekkers, luchtfilter. Bougies aanhaalmoment +- 25 Nm. Pakkingen aanhaalmoment 10 Nm, van binnen naar buiten cirkelvorming aangedraaid. Montage oude Valeo bobine aanhaalmoment 10 Nm. Auto geprobeerd te starten, niet gelukt. Bij contact hoor ik brandstofpomp lopen, bij starten draait startmotor de motor rond, maar de auto start niet.

Tweede stap: bestellen en montage van nieuwe bobine: NGK Bobine 48071. Eerst nog zekeringen nagelopen, geen bijzonderheden gevonden. Accu helemaal losgekoppeld, uit de auto en aan de oplader. Oude bobine verwijderd. NGK bougies weer verwijderd, geinspecteerd: geen bijzonderheden, schroefdraad schoongemaakt en weer gemonteerd met aanhaalmoment +- 25Nm. Nieuwe NGK bobine gemonteerd, aanhaalmoment schroeven 12 Nm. Opgeladen accu na tenminste 24 uur weer gemonteerd.
15 minuten gewacht. Contact: dashboard display toont datum uit 2003. Brandstofpomp zoemt. Auto proberen te starten, startmotor draait de motor rond, maar de auto start niet. Enkele keren geprobeerd, geen resultaat. Ruitenwisser maakt een slag iedere keer als ik het contact uit zet.
Contact: datum proberen in te stellen, dashboard display valt volledig uit. Afstandsbediening werkt niet meer. Auto moet ik handmatig op en van het slot doen.

Wat heb ik mogelijk fout gedaan? Accu misschien verkeerd of te laat losgekoppeld van de min-pool? De bobine heb ik verwijderd nadat ik de auto op slot gedaan had en 15 minuten gewacht met klep open, maar accu was nog wel aangesloten. Zekering verkeerd teruggeplaatst? Ik heb de shunt in het dashboard er uit gehaald en er weer in geplaatst en ik zie dat die mogelijk op twee manieren teruggeplaatst kan worden.Verkeerde bougies gebruikt? Wat kan hier aan de hand zijn?

Recentste ontwikkeling: vriendelijk C5-club lid uit de buurt heeft aangeboden de auto uit te lezen met Lexia- Diagbox. Ik ben heel benieuwd.


11 apr 2021 22:35
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Denis schreef:
Ik heb het volgende besteld: bougies 4 stuks NGK LFR5B V-line 46

Deze bougies zijn niet de juiste, deze zijn voor een EW10 en niet EW10A, niet dat het de hoofdoorzaak is van al je problemen.
Juiste bougies hebben Citroen artikel nr. 5960 F3, dan krijg je Bosch FR8SE0 bij de dealer.
De automaterialenzaak levert deze niet, vraag naar FR8SC / Bosch nr. 0242229797 / 0,9mm elektrode afstand.

Vergeet niet opnieuw in te leren met de Lexia.


12 apr 2021 00:00
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Als de prik van je auto af is geweest dan treed de diefstal bescherming/startonderbreker in werking.
Je sleutel wordt waarschijnlijk niet"herkend"
Volgens mij werkte dat als volgt:
Sleutel in accessoires stand zetten, half minuutje laten eten zitten,
Knop op de sleutel indrukken terwijl hij in het contact zit.
Contact uit zetten.

En doe je dame een lol en geef haar voortaan het onderhoud dat ze nodig heeft. Heb je er veel langer en onbezorgd plezier van.


12 apr 2021 07:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Als je startblokkering actief is draait de motor niet rond.
Je kunt veilig de accu loskoppelen. Alleen de datum en tijd zal je opnieuw moeten instellen.


12 apr 2021 08:46
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
oke
da's gek want bij een Hdi'tje gooit de starter de krukas wel rond maar is er geen inspuiting. :smt017
Als de accu los is geweest moet ik altijd weer even de contactsleutel inleren.
Nam aan dat hetzelfde beeld was bij een benzine?


12 apr 2021 12:57
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Het inleren van de sleutel na het los nemen van de accupolen heb ik niet met mijn 1.6HDI, de startmotor gaat wel rond als de startblokkering actief is, pas nog getest met een ECU waar de startblokkering van een andere auto in zat.


12 apr 2021 13:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
soms moet je de wagen afsluiten en terug los maken met de AB.


12 apr 2021 13:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 26 dec 2011 16:29
Berichten: 13
Auto: C5 2.0 16V Break RFJ EW10A
Opties: Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 143000
Kleur: Zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Update 13 april 2021:

Clublid Lucid is zo vriendelijk geweest om vandaag met de Lexia de computer uit te lezen. Er waren geen foutmeldingen die een duidelijke oorzaak aangaven.
Wel constateerde hij dat bij het starten de startmotor de motor niet echt lekker rond draaide. Ik had de accu met een druppellader volledig opgeladen. Lucid deed de suggestie om de accu om te wisselen voor een andere volledig opgeladen accu van hemzelf. Aldus geschiedde.
Na wisseling liet hij de startermotor de motor een behoorlijk aantal keren ronddraaien. En de motor startte uiteindelijk en bleef ook lopen. Met de Lexia heeft hij de computer uitgelezen, geen gekke dingen tegengekomen. Motor aantal minuten laten lopen. Oude accu weer gemonteerd. Auto zonder problemen gestart, motor aantal minuten laten lopen. Wellicht tijd voor een nieuwe accu.

Probleem lijkt dus opgelost te zijn. NGK of Bosch bougies - zoals in eerder antwoord - lijken dus geen verschil te maken. Gelukkig maar, de informatie die NGK geeft dat de NGK LFR5B V-line 46 ook geschikt zijn voor de RFJ motor lijkt juist te zijn.

Kleinere problemen die nog resteren:
1. ruitenwissers voor maken een slag bij het starten met melding in display 'automatische ruitenwissers uitgeschakeld'
2. opnieuw inleren (volgens instructie in instructieboekje en Haynes manual) van de afstandsbediening lukt niet. Ik ga eerst maar eens de batterij vervangen, misschien is die leeg.

Over het ruitenwisserprobleem vond ik nog het volgende in Google search:
" C5 NON START KEY CARD LIGHT ON
Non start wipers wipe once every time you try to start vehicle and key card light is on. First check for blown fuses, if ok remove shunt fuse in fuse box (see pictureabove ) for five minutes, (this will make the BSI unit reboot), refit and try to restart, if no luck try refitting shunt fuse with ignition switch on, may then have to turn ignition on and off five or six times before immobilizer resets. If still no luck check engine earth on gearbox is ok."

Zou het ruitenwisserprobleem misschien vanzelf verdwijnen?

Aan iedereen die een reactie gaf en met name Lucid: hartelijk dank.


13 apr 2021 13:52
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Waarom heb je de AB niet met de lexia ingeleerd?

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


13 apr 2021 13:57
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Denis schreef:
Update 13 april 2021:
Probleem lijkt dus opgelost te zijn. NGK of Bosch bougies - zoals in eerder antwoord - lijken dus geen verschil te maken. Gelukkig maar, de informatie die NGK geeft dat de NGK LFR5B V-line 46 ook geschikt zijn voor de RFJ motor lijkt juist te zijn.

Ben benieuwd of het goed blijft gaan, mijn ervaring met deze bougies en EW10A motoren is dat ze wegleren na een paar dagen, in het begin gaat het nog goed. Meerdere forumleden hebben dezelfde ervaring gehad.

Op de NGK site zie ik nu inderdaad dat de de LFR5B word afgeroepen voor de EW10A.
Voorheen werd deze bougies alleen voor EW10J4 vermeld, wellicht dat deze nu geschikt is gemaakt voor beide motoren.


14 apr 2021 20:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Die ruitenwissers, was dat eerder al zo?
Zit de regensensor wel aangesloten, en goed op de ruit?


14 apr 2021 21:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 26 dec 2011 16:29
Berichten: 13
Auto: C5 2.0 16V Break RFJ EW10A
Opties: Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 143000
Kleur: Zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Update 15 april 2021:

Bougies lijken (nog) te voldoen. Als inderdaad zoals C5HDI110 zegt ze 'wegleren' en ik merk dat de motor niet regelmatig loopt, vervang ik ze door de Bosch FR8SC.

Ik vermoed dat de regensensor in orde is, tenminste dat was zo voordat ik de accu meer dan 24 uur er uit had. Bij het starten maken de ruitenwissers voor nog steeds soms 1 slag met de melding op het display 'automatische ruitenwissers uitgeschakeld'. En dat 'soms' is vervelend, want de fout doet zich dus niet altijd voor. Misschien dat de fout vanzelf verdwijnt? En anders loop ik de zekeringen nog wel een keer na of probeer de BSI te resetten.

Batterij voor afstandsbediening moet ik nog vervangen, heb nog geen CR1620 batterij in huis. Volgens instructieboekje is inleren afstandsbediening de volgende routine: ontgrendelen auto, sleutel in contactslot, contact maken, sleutel knopje 'vergrendelen' ingedrukt houden totdat auto vergrendelt. Indrukken van knopje kan tot 10 seconden nodig zijn. Deze routine heb ik meerdere keren uitgevoerd, zonder resultaat. Daarom mijn veronderstelling dat batterij (bijna) leeg is. Eerst nu batterij vervangen, dan weer proberen.


15 apr 2021 10:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Soms moet je even het printplaatje poetsen. Nergens mee invetten nb.


15 apr 2021 21:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 26 dec 2011 16:29
Berichten: 13
Auto: C5 2.0 16V Break RFJ EW10A
Opties: Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 143000
Kleur: Zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
Update 19 april 2021: probleem afstandsbediening e.a. opgelost; oorzaak: Shunt zekering in 'opslag' stand.

Gekke probleempjes die ik had:
- ruitenwissers voor die bij starten soms 1 slag maakten waarbij in het display de melding verscheen "automatische ruitenwissers uitgeschakeld"
- verlies van ingestelde datum en tijd, waardoor iedere keer als ik contact maakte de datum weer teruggesprongen was naar 1 januari 2003 en knipperde
- afstandsbediening die het niet deed en ook niet in te leren was,
zijn alle opgelost.

De oorzaak: De shuntzekering nummer F16 onder het dashboard (kast B volgens het instructieboekje) had ik op de verkeerde plaats teruggezet.
Deze shuntzekering kent twee standen, d.w.z je kunt de zekering op twee posities terugzetten:
1. parking
2. client
Deze posities liggen naast elkaar. Bij het controleren van de zekeringen heb ik ook deze shuntzekering losgehaald en vervolgens weer teruggezet. Ik realiseer me nu dat ik de zekering op de ' parking' positie heb teruggezet. Dat betekent dat de auto gereed is gemaakt voor de 'opslag' - om een langere periode te stallen - met een minimaal stroomverbruik. Dat betekent blijkbaar echter dat inleren afstandsbediening en vasthouden van ingestelde datum en tijd niet meer werken.

Na het overzetten van de shuntzekering naar de stand 'client' werkte de afstandsbediening weer zonder problemen.

Dank aan een ieder voor de reacties. Onderwerp kan gesloten worden.


19 apr 2021 18:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor (RFJ EW10A) start niet na vervangen bougies en bob
In je openingspost schreef je:
Citaat:
Zekering verkeerd teruggeplaatst? Ik heb de shunt in het dashboard er uit gehaald en er weer in geplaatst en ik zie dat die mogelijk op twee manieren teruggeplaatst kan worden.

Dat was dus inderdaad het geval :idea:

Maar die andere problemen, zijn die dan inmiddels ook allemaal opgelost?
Zoals wat je ook schreef:
Citaat:
Voor een stoplicht in Alkmaar klonk echter een piep, verscheen eerst een foutmelding in het display over 'ASR/ESP'


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 apr 2021 23:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.