Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22314
Pagina 1 van 1

Auteur:  HBP [ 08 maart 2021 11:45 ]
Berichttitel:  Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Mijn C5 heeft een naar probleem. De auto geeft na verloop van soms enkele minuten, soms wat langer ineens een melding aan dat er een probleem is met de uitlaatgassen, en gaat daarna op 3 cilinders rijden om even later weer op 4 cilinders te gaan rijden en je raad het al, niet lang daarna weer op 3 cilinders..

Je voelt het aankomen als de storing zich gaat aandienen. hij begint dan wat in te houden en dan plop lampjes aan, melding op het display en de ellende begint..

Wat hebben we gedaan om dit op te lossen.

1. andere katalysator
2. andere luchtpomp
3. de verstuiver nr. 4 vervangen
4. nieuwe bougies
5. nieuwe bobines
6. de inspuitcomputer opgestuurd om te kijken of daar het probleem in zat

Niets van dit alles heeft geholpen.

Daarom dan ten leste maar eens hier probleren of iemand weet waar dit aan kan liggen.

Noodkreet: HELP!!

Auteur:  JW-C5 [ 08 maart 2021 11:50 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Wat levert het uitlezen met Lexia op?
Ook tijdens het rijden, als de storing optreedt?

Groet,
JW

Auteur:  HBP [ 08 maart 2021 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Ik kan zelf niet testen met Lexia en de garage heeft niet rijdend getest.

Auteur:  JW-C5 [ 08 maart 2021 14:49 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Dat testen met Lexia is essentieel.
Daaruit rollen foutcodes, waarop je kunt doorklikken. Die info heb je nodig om naar de echte oorzaak te kunnen zoeken.
Oftewel, zoek een specialist die dat wél kan, op de juiste wijze.
Zonodig kan hij 'm dan ook aan een scope hangen, als blijkt dat het een elektrisch/ontstekings-probleem is.

Wat er tot nu toe gedaan is, en waarom die onderdelen vervangen zijn blijft zo onduidelijk.
Dat noemen we hier wel eens: "gooien met onderdelen naar een probleem"......

Groet,
JW

Auteur:  HBP [ 08 maart 2021 15:46 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Dat van de luchtpomp en katalysator is gedaan omdat die telkens naar boven kwamen als diegenen die de storing veroorzaakten, pas na dat deze twee zijn vervangen is het lopen op drie cilinders begonnen.

Auteur:  c5jan [ 08 maart 2021 23:45 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Dat is misschien een gevolg van iets anders.
Eerst maar eens iemand met een lexia vinden.

Auteur:  HBP [ 09 maart 2021 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

zit er meer aan te denken om deze c5 de eeuwige C5 velden op te sturen en een andere te kopen.

Auteur:  c5jan [ 09 maart 2021 22:00 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Wat maakt dat je dan toch om hulp vraagt?

Lijkt me dan een beetje zonde van onze tijd?

Auteur:  GW-tje [ 10 maart 2021 11:04 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Elk probleem is op te lossen, dus deze ook. Beetje jammer dat er direct met dure onderdelen is gegooid. Je kunt met een simpel ELM327 bluetooth OBDII scannertje op de OBD poort in combinatie met een appje op je telefoon(Torque) prima gaan kijken naar de live-data die wordt gegenereerd.

Kijkend naar de Short Term Fuel Trims is vast te zien waar het probleem zit. Het zou mij niet verbazen dat er gaat blijken dat er een probleem zit bij je brandstoffilter of de opbrengst van de brandstofpomp. Je kunt de opbrengst/druk van die pomp ook meten op het blauwe ventiel op de brandstofgalerij die voor de motor langs loopt.

Succes, en als het dan nog niet lukt, even een goede garage opsnorren......

Auteur:  BJG [ 11 maart 2021 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Ik zou het in een andere hoek zoeken. In het document dat je deelt is namelijk te zien dat de auto een foutcode P0204 genereert. Dit duidt op een elektrisch probleem in het injectorcircuit van cilinder 4.

Heel erg spannend kan dit niet zijn om te diagnosticeren.
Een twee kanaals scoopmeting op voeding en aansturing van de injector is denk ik al genoeg om de oorzaak boven water te krijgen.

En ook als de garage niet capabel is om dat te doen en blijkbaar kiest voor throwing parts at the problem dan is het nog steeds niet zo spannend dat de auto naar de sloop zou moeten, zie vragen hieronder:

- Welke injector is vervangen?
- Citroen telt cilindervolgorde andersom dan de meeste andere merken
- het zou de eerste keer niet zijn waarbij de verkeerde injector 4 werd vervangen.
- Is wel de juiste injector vervangen, dan heeft het gooien met onderdelen dit resultaat gehad:
* de motormamanementcomputer (1) en de injector (2) zijn uitgesloten
* blijft dus nog de stekkers (3) en bedrading (4) over.

- Zit er nog iets van een oude LPG installatie in, of heeft dit er in gezeten?

Auteur:  HBP [ 12 maart 2021 11:48 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

ga dit direct doorgeven aan mijn garage.. thnx

Auteur:  HBP [ 12 maart 2021 17:48 ]
Berichttitel:  Re: Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

LOL dinsdagochtend naar de garage, de monteur heeft dus vanaf de distributiekant geteld dus de verkeerde injector vervangen :)

super bedankt mannen voor de top info

Auteur:  BJG [ 13 maart 2021 10:59 ]
Berichttitel:  Niet op te lossen storing in het brandstofsysteem

Ik ken een bedrijf met een heel goed opleidingsplan ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/