Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Koude start gestotter 2.0 16v
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22222
Pagina 2 van 2

Auteur:  mizuno [ 16 jan 2021 16:09 ]
Berichttitel:  Re: Koude start gestotter 2.0 16v

Goedendag
Beter een tip dan geen tip?
Ik neem aan dat je E5 benzine tankt.
Doe je dit niet dan zou ik daarmee beginnen.
Wanneer ik in stap en de sleutel in het contact steekzet ik hen in (accesoire stand) start ik niet gelijk.
Ik laat de computer eerst zijn ding doen dus het hoort diverse checks doen.
Ik start pas wanneer op het dashboard de streepjes in cijfers verschijnen of de radio begint te spelen.

Ook ik heb wel eens te snel gestart en de meldingen zolas jij gehad,
Zelf dat ik de straat uit reed en de auto uit het niets stil viel .

Soms steek ik de sleutel in het contact, draai hem naaar accesoire stand,draai hem weer terug en weer naar accesoire stand en wacht op boven geschreven

Dus je zou het kunnen proberen moeite kost het niet.
succes Foeke

Auteur:  DSuser [ 20 jan 2021 01:22 ]
Berichttitel:  Re: Koude start gestotter 2.0 16v

Ik heb nog maar een halve tank getankt.
Wel premium, een 98. (nu nog E0)

Maar dit moet toch niet nodig zijn?
M'n "oude" C5 ph1 2002 rijd altijd op de gewone E10. Nooit problemen, start altijd. (kleppen hoor ik nooit of nooit opgevallen)

Tuurlijk heeft premium/98 nog wat voordelen, maar als het nodig is om motorproblemen te voorkomen/te verdoezelen, dan is er volgens mij wel wat aan de hand met die motor.

Maar d'r zit wel wat in, wat nuttige additiefjes in premium.
D'r zal best al een draadje over zijn, zal ik eens doornemen.

Te snel starten-> Helemaal mee eens om de computer even de tijd te geven!
Voor mij is de ph3 display helemaal nieuw en vooral nu nog wacht ik eventjes.

Zal ook wel te maken hebben met de tijd die ik nodig heb om alles te snappen...
Voorlopig is de computer sneller dan ik....


De Ph3 heb ik weer een paar dagen kunnen gebruiken, het koude starten gaat na bezoek aan garage vlotjes, oké. Wat er precies gedaan is, het moet een raadsel blijven.

Wat mij wel opgevallen is, is dat vóór het bezoek (dus met de koude-start-problemen) het toerental stationair altijd zo'n 800 was, Nu is dat 1100 bij de start en zakt na enige tijd terug naar de 800. Misschien een aanwijzing wat er nu fout zat of aangepast is.

Auteur:  GW-tje [ 20 jan 2021 10:54 ]
Berichttitel:  Re: Koude start gestotter 2.0 16v

Het stationaire toerental is niet door de gebruiker in te regelen, dit wordt allemaal geregeld door de ECU. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld een temperatuursensor is vervangen.....
Bij de koude start is het normaal dat de motor even wat sneller draait, een soort van automatische choke. In het thermostaathuis zit een temperatuursensor die de temperatuur van de koelvloeistof doorgeeft aan de ECU. Die past het draaien van de motor daarop aan. Kans is groot dat die ook kapot is geweest en dat ze die met uitlezen hebben ontdekt en wellicht vervangen.
Je kunt natuurlijk gewoon vragen wat ze allemaal hebben uitgevoerd, dan weet je het maar.

Auteur:  c5jan [ 20 jan 2021 11:57 ]
Berichttitel:  Re: Koude start gestotter 2.0 16v

Storing motormanagement kan betekenen dat de noodloop is ingeschakeld.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/