Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
Auteur |
Bericht |
phoskam
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37 Berichten: 632 Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
Thanks JW.
Zal straks de haynes ook eens bekijken.
_________________ CX GTI Turbo serie 1,1985
Thank you for flying Citroën Airways
|
04 jan 2021 20:07 |
|
|
phoskam
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37 Berichten: 632 Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
Heb een skf set in huis incl pomp, ga hier naw zondag mee aan de slag.
Enige graag van mijn kant is waar ik het gat voor de krukas blokkeer pen ongeveer kan vinden?
Kun je hier zo bij of moet de beschermplaat onder de motor vandaan?
_________________ CX GTI Turbo serie 1,1985
Thank you for flying Citroën Airways
|
07 jan 2021 09:46 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
De blokkering van de krukas zit midden onder de motor, je steekt daar een pen in het vliegwiel. De onderplaat zul je dus even moeten verwijderen. Als je de complete waterpomp verwijdert, dan ook de rubber ring in die buis achter de motor mee vervangen, die wil toch nog wel eens gaan lekken, na verloop van tijd. Het pomphuis kun je bereiken, zittend naast de auto, met je linkerarm tussen de wieldraagarm en het subframe door. Klinkt ingewikkeld, maar is best te doen. Je hebt wel E-Torx dopjes nodig om het pomphuis los te schroeven. De de uitwendige torx-boutjes laten zich best met een 1/4" of 3/9" rateltje lossen. De buis achter de motor langs aan de binnenkant met wat vaseline of iets vet insmeren om de nieuwe rubber ring te plaatsen en goed voelen of hij recht zit, voordat je de buis van de waterpomp erin drukt. Wanneer je de krukas in de juiste stand hebt staan, staan alle zuigers exact in het midden van hun slag. Dat is een goed controlepunt, als je de positie onverhoopt kwijt mocht raken. Meer dan een omwenteling links of rechtsom van de krukas zul je niet verkeerd gaan. Met een lange schroevendraaier kun je dit via de bougiegaten nog controleren. Daarnaast de boel even extra aftekenen met een witte viltstift.
Succes!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 jan 2021 10:22 |
|
|
phoskam
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37 Berichten: 632 Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
Moet goed komen. Zie alleen nu ik mijn gereedschap check dat ik een heel ander soort krukas blokkeer pen heb dan overal afgebeeld. Vermoed dat ik de verkeerde psa set heb. Ik heb onderstaande pen erbij https://www.gereedschap.online/nl/kruka ... PYQAvD_BwE
_________________ CX GTI Turbo serie 1,1985
Thank you for flying Citroën Airways
|
07 jan 2021 10:37 |
|
|
phoskam
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37 Berichten: 632 Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Naar boven
|
Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
Heb toch maar even de juiste blokkeer pen besteld, zal wel na, het weekend pas komen, maar dan moet klusje maar een week wachten. Onderstaande set had ik al, die ik ook voor xantia gebruikte, ga ervan uit dat de juiste pennen voor de nokkenassen er wel inzitten, zitten veel verschillende maten in. Hier zat dus de verkeerde krukas pen in. https://www.toolmania.nl/nl/tm-timingse ... imageGal-2
_________________ CX GTI Turbo serie 1,1985
Thank you for flying Citroën Airways
|
07 jan 2021 12:56 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 18:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
phoskam schreef: Moet goed komen. Zie alleen nu ik mijn gereedschap check dat ik een heel ander soort krukas blokkeer pen heb dan overal afgebeeld. Vermoed dat ik de verkeerde psa set heb. Ik heb onderstaande pen erbij https://www.gereedschap.online/nl/kruka ... PYQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false; Als ik het mij herinner is dat wel de hoede pen voor het vliegwiel
|
07 jan 2021 15:30 |
|
|
phoskam
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37 Berichten: 632 Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
Als ik afga op afbeeldingen uit de boeken zou ik de volgende blokkeer pen nodig hebben : https://www.tools2go.nl/krukas-stift-tbv-wt-2014
_________________ CX GTI Turbo serie 1,1985
Thank you for flying Citroën Airways
|
07 jan 2021 15:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
In het CitDoc C5 II - B1ED2JP0 - Controle : Afstellen van de distributie EW7A of EW10A staan deze plaatjes: Bijlage: EW10A blokkeerpen .jpg en Bijlage: EW10A blokkeerpen 2.jpg Dat komt zo te zien overeen met dat plaatje wat je hierboven laat zien, via die link. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jan 2021 15:44 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 18:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
Helemaal gelijk nu zie ik het weer
|
08 jan 2021 11:09 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 feb 2019 23:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Koelvloeistof verlies achterzijde Ew10a
idd das de blokkeerpen voor de 2 liter benzine, nokkenassen ook wel ff pennen er in, dat kun je doen met een boortje 8 mm of de officiele pennen, ik heb juist gates set 4825 gebruikt, das een zeer complete set voor alle psa 1,8 t/m 2,2 liter benzine. krukasbout voor multiriem moet vast op 40Nm +53 graden, is een rekbout.... o-ring op buisje van wp naar thermostaat heel goed royaal invetten ender krijg je m er niet goed in de wp geschoven en schuif recht (ik heb 5 pogingen nodig gehad )
|
23 jan 2022 19:31 |
|
|
|