Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Brom onder de motorkap 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Brom onder de motorkap
Hallo allemaal,
Iets bijzonders. Sinds kort een brom hoorbaar tijdens het rijden. Ik hoor het met name als er meer gas wordt gegeven. Je 'voelt/hoort' als het ware de kracht die wordt overgebracht van de motor op de versnellingsbak. (Ik kan het even niet anders uiteggen)
Geen gebrom bij het uitrollen of een bocht nemen.

Wat zou de ooraak van het gebrom kunnen zijn.
Misschien ben te kritisch voor C5 van 2003 met 320000 km op de teller.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


16 dec 2020 21:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Hele rare misschien:
Heb je nog wel voldoende profiel onder je voorbanden?
Onlangs verse banden gekregen, ongelofelijk wat dat uitmaakt voor het geluid aan de voorkant.


16 dec 2020 22:38
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Er zit zeker nog voldoende profiel. Goodyear zomerbanden. Ik hoor het gebrom niet bij het uitrollen. Ik denk daarom dat het iets anders is...maar iets om te bezien. Mogelijk de wielen te wisselen van voor naar achteren.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


16 dec 2020 23:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Ik ging van "hm, mn uitlaat wordt dun" naar "oh, niks aan de hand".
Beetje vreemd dat de profieldikte zo'n invloed heeft, maar het is niet het eerste setje banden wat ik oprij in 2 ton met deze auto.


17 dec 2020 00:21
Profiel
Online
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Ik ben geneigd om een wiellager te verdenken, aangezien je het niet bij uitrollen of een bocht hoort.
Met deze kenmerken heb ik wel vaker een kapot wiellager meegemaakt.

Bij welke snelheden hoor je dit ?
Is het geluid weg als je iets naar links of rechts stuurt ?


17 dec 2020 01:38
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Op de snelweg is het het beste hoorbaar. 70-110 km. Níet zo zeer in de bochten. Ik dacht ook in eerste in eerst instantie de wiellagers. Bij de apk in augustus is niets gebleken van een speling. Nu een paar duizend km verder. Het kan natuurlijk, echter niet waarschijnlijk. Ik zet de krik er toch maar onder. ...

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


17 dec 2020 13:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41
Berichten: 306
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Ik ervaar het zelfde fenomeen. Weliswaar met een 308 hdi uit 2015 en 180.000 op de teller. Maar ik heb er al 15.000 km last van. Zo van 50 tot 120 km/u is het hoorbaar.

Geluid lijkt bij mij linksvoor vandaan te komen.

Bij mij zijn remblokken gedemonteerd om zo beter te kunnen luisteren of er iets in het lager hoorbaar is. Dit uiteraard bij stilstand.
Ook linksachter hetzelfde uitgevoerd.
Niets vreemds aan de lagers te horen of te voelen.

Toevallig liep tussendoor een drijfstang lager stuk en is de motor gereviseerd. Turbo, koppeling en vliegwiel zijn ook vervangen, dus die componenten sluit ik uit.

Mijn gevoel gaat uit naar een lager, al is het niet een typisch lager probleem. Treed alleen op bij een bepaalde snelheid. Bij gasgeven is het er niet, of niet hoorbaar. Blijft dus over, resonantie en versnellingsbak. Of toch een lager. ;-)

Ik blijf jouw vorderingen graag volgen.
En ik zal mijn vorderingen (als die er zijn) ook delen.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


17 dec 2020 13:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Tussenlager van de lange aandrijfas, al zou je dan wel verschil horen in bochten.
Ingestuurd iets accelereren?


17 dec 2020 14:02
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41
Berichten: 306
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Klopt, dat tussenlager komt vaker langs (bij dit soort besproken problemen op fora) . Maar het tussenlager zit rechts. En als ik op de passagiersstoel mee rij, dan hoor ik het geluid niet of minder.
Terwijl als ik zelf rij, hoor ik het wel goed.

Mijn conclusie, het zit links of het ligt aan mij zelf. :-)

Maar goed, niets wordt uitgesloten.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


17 dec 2020 17:56
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Wat ik inmiddels gedaan heb om er achter te komen waar het gebrom, meer geratel in een ietwat hogere toon, vandaan komt:
- auto op de krik aan de linkerkant, geen speling ontdekt;
- de rechterkant (nog) niet omdat ik daar niet in geloofde;
- mogelijke speling in luchtfilterbak en deksel op de motor vast(er)gezet. Hierdoor geen resonantie mogelijk.
- op de snel: intrappen van de koppeling geen gebrom/geratel te horen. Loslaten van gaspedaal ook geen geluid meer;
Lijkt mij wiellagerprobleem?

Is speling op de tussenlager van de lange aandrijfas makkelijk te bemerken?
Zit er eigenlijk olie in de versnellingsbak? Moet die niet ververst worden?

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


18 dec 2020 01:51
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Natuurlijk hoort er olie in te zitten. Ik heb nog nooit gehoord dat die ververst moest worden.
Misschien moet dat op z'n minst bijgevuld worden.........Kan dat niet de oorzaak zijn bedenk ik mij nu laat? :o

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


18 dec 2020 02:05
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41
Berichten: 306
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
carracha schreef:
- op de snel: intrappen van de koppeling geen gebrom/geratel te horen. Loslaten van gaspedaal ook geen geluid meer;


Dan heb ik denk ik een ander probleem dan jij. Bij mij blijft het geluid altijd hetzelfde. Dus onafhankelijk van snelheid, koppeling of gaspedaal.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


18 dec 2020 22:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Ik begrijp je niet helemaal.
Bedenk wel dat resonanties en reflecties het lokaliseren van een geluid op enige afstand, zoals in de cabine, erg lastig maken.
Stap 1 moet denk ik zijn: grondige inspectie op een tweekolomsbrug om alle lagers te testen.


19 dec 2020 01:08
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
C5Jan,
Ik weet niet wie je niet helemaal begrijpt, maar de eerste stap die je noemt is is inderdaad de juiste stap. Op naar een tweekolomsbrug!

Mijn aanvullende vraag was> Te weinig olie in een versnellingsbak, zou dat ook geratel/gebrom kunnen veroorzaken?
Waarschijnlijk is er na 145.000 km geen olie meer ververst of bijgevuld. Ik zit nu op de 320500 km.
Iets voor de garage als zij op de brug staat.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


19 dec 2020 02:49
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39
Berichten: 242
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brom onder de motorkap
Als je een vrijloopkoppeling op je dynamo hebt zitten dan zou dit het kunnen zijn.
Koppeling staat misschien vast.
Ik had dezelfde symtomen.
Als je spanrol wiebelt dan dynamo.
Maby....


01 feb 2021 20:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.