Storing motormanagement in display
Auteur |
Bericht |
Eurnie78
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 nov 2019 22:32 Berichten: 5 Woonplaats: Zutphen
Auto: C5 Break Ligne Business 2.0 16V
Opties: Afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11830
Productienummer: 0018
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175655
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Storing motormanagement in display
Beste medeforumleden,
Vandaag kreeg ik de melding ‘storing motormanagement’ in het scherm te zien. Dat gebeurde precies nadat ik een gehuurde aanhanger (vrij nieuwe geremde tandemasser) had gekoppeld om steigermateriaal te kunnen vervoeren. Mijn C5 accepteert een 7-polige stekker. De aanhanger had een 13-polige, dus een adapter bood soelaas.
De motor begon ineens onregelmatig te lopen en te stotteren toen ik wegreed. Daarmee besloot ik om de C5 veilig aan de kant te zetten en de motor uit te schakelen. Ik had al vaker gehoord dat aanhangers/caravans voor dergelijke problemen kon zorgen, dus na twintig seconden de motor opnieuw gestart met direct dezelfde melding. Het ‘SERVICE’ lampje begon overigens ook (geel) te branden. Met lichte twijfel toch doorgereden, aangezien de bestemming slechts drie kilometer verderop was binnen de bebouwde kom en de computer geen rood STOPsignaal gaf. Verder geen noemenswaardig verschil kunnen opmerken qua rijgedrag.
Na het afkoppelen bleef de melding staan. De proef op de som genomen om te ervaren of misschien de noodloop was geactiveerd. Bij vol optrekken met een warme motor, liep het toerental niet hoger dan 4.000 toeren om daarna soepel door te schakelen naar de volgende versnelling. Het motoroliepeil is overigens prima. Mijn C5 is voorzien van een af-fabriek afneembare trekhaak
Iemand een suggestie wat de mogelijke oorzaak/diagnose is?
|
14 sep 2020 15:52 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
eerst is uitlezen. gokken is dokken.
|
14 sep 2020 15:55 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
Bij een moderne auto is zoals Willy ook aangeeft de eerste stap altijd even uitlezen ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
14 sep 2020 16:00 |
|
|
Eurnie78
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 nov 2019 22:32 Berichten: 5 Woonplaats: Zutphen
Auto: C5 Break Ligne Business 2.0 16V
Opties: Afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11830
Productienummer: 0018
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175655
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
...een update. Vanochtend langs de garage om uit te lezen waar het euvel zou kunnen liggen. Naast de 'storing motormanagement' kwam ook de melding 'storing snelheidsregeling' in het display te staan De volgende foutcodes kwamen naar voren: P0597 Karakteristiek veld-geregelde thermostaat: open circuit P0011 Inlaat nokkenaspositie timing - teveel vervroegd (rij 1) P0012 Inlaat nokkenaspositie timing - teveel vertraagd (rij 1) P1160 Signaal boostdruk buiten bereik De monteur begreep de relatie tot het koppelen van de aanhangwagen en een mogelijk plotselinge hogere vraag naar stroom, met daardoor 'storing motormanagement' tot gevolg. Bij andere auto's heeft hij dat ook eens aangetroffen. Vrijwel altijd bij trekhaken die niet af-fabriek zijn gemonteerd met ofwel ondeugdelijk aangesloten bedrading, ofwel plotselinge stroompieken richting aanhangers die storingen geven. Vaak doordat 13-polige stekkers op een 7-polig contact (met adapter uiteraard ) problemen geven. Een soort cascade dat ontstaat, doordat er te weinig stroom naar essentiële onderdelen van de auto gaat, die daarop nukkig reageert. De dame is al op leeftijd, dus snap de nukkige reactie De monteur heeft de boel gereset. Geen foutmeldingen meer via de OBD en geen 'storing motormanagement' in het display. De motor draait weer hoorbaar stabiel en zonder stotteren. Een proefrit nadien van een kwartier maakte duidelijk dat er motorisch niks aan de hand lijkt te zijn . Via deze eerdere berichten (1) viewtopic.php?p=407358#p407358 , (2) viewtopic.php?f=1&t=17039&p=541512&hilit=InfoRapid#p541512 en (3) https://popupclub.nl/component/kunena/1 ... ak-storing had het mogelijk ook met ondeugdelijke electronica te maken kunnen hebben. Met waarschijnlijk een relatief simpele oplossing van een tussenkabel en een nieuwe schakelaar. Wanneer de distributieriem wordt vervangen, wordt dan ook de thermostaat meegenomen...
|
15 sep 2020 10:51 |
|
|
Stinger01
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 mei 2016 18:18 Berichten: 359 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
P0597 Karakteristiek veld-geregelde thermostaat: open circuit
Die melding ga je met vervangen van de thermostaat niet kwijtraken. Oorspronkelijk zat er een electronisch gestuurd thermostaat in maar die ging te laat open. Die worden op aangeven van Citroën standaard vervangen wordt door een mechanische en het draadje van de oude thermostaat blijft dan los hangen.
|
15 sep 2020 11:59 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
Ik dacht dat je de melding weg kunt krijgen door een weerstandje van 10kOhm tussen de beide ingangen van het stekkertje te zetten. Dan simuleer je dat het weer origineel is.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
15 sep 2020 13:13 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
je kunt er een pot meter er tussen zetten en dan draaien tot de melding weg is , de potmeter er tussen uit halen dan de pot meter meten hoeveel weerstand je hebt de weerstand die de pot meter geeft er tussen zetten.
|
15 sep 2020 13:45 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
jantje1948 schreef: Ik dacht dat je de melding weg kunt krijgen door een weerstandje van 10kOhm tussen de beide ingangen van het stekkertje te zetten. Dan simuleer je dat het weer origineel is. Klopt. Dat werkt prima. Ik heb gewoon een 10K Ohm weerstand (1/4 watt volstaat) ingeprikt en afgetaped.
|
15 sep 2020 17:00 |
|
|
Eurnie78
C5club Newbie
Geregistreerd: 10 nov 2019 22:32 Berichten: 5 Woonplaats: Zutphen
Auto: C5 Break Ligne Business 2.0 16V
Opties: Afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11830
Productienummer: 0018
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175655
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
Dank voor alle feedback. Ik was me niet bewust van de aangedragen oplossingen en opmerking over de thermostaat. Heeft iemand toevalligerwijs een stappenplan om een dergelijke weerstand er tussen te plaatsen? En waar zijn deze onderdelen (weerstand + schakelaar) te verkrijgen? Zelf heb ik goede ervaringen met Winparts en voor Citroën specifieke onderdelen bij Bart Ebben of Aal-Storteboom.
|
16 sep 2020 11:06 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
Weerstand koop je gewoon bij een elektronicazaak en dan soldeer je hem aan de contacten in de stekker. Maar als ik zo jouw vraag lees weet je niet wat een weerstand is?
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
16 sep 2020 11:27 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Storing motormanagement in display
Kopen, inprikken, ducttape eromheen. Solderen als je niet weet wat een weerstand is lijkt me niet handig. Het gele stekkertje zie je zitten.
|
16 sep 2020 16:10 |
|
|
|