Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm. 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Vandaag de live data met een obd2 / elm327 bekeken.
Krijg Lexia niet meer werkend op de laptop dus moet het hier mee doen.

Hoge waarden van de long term fuel trim op zowel stationair als verhoogde toerentallen. Na starten begint het zo rond de 30%.
Zitten zoeken op het www maar kom er niet uit. Wel dat een dergelijke hoge waarde niet klopt. Of concludeer ik verkeerd.

En dat de oxygen sensor 2 bank 1 short term fuel trim geen waarde geeft, Blijft op NaN staan. Is dat bij de c5 normaal dat deze sensor dit geeft?

Fout melding op scherm auto;
"Emissie storing", deze verdwijnt na verloop weer.
EN soms, vooral bij warm weer (buiten temp boven de 30gr) "Emissie motor defect".
Waar zit deze Emissie motor eigenlijk?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
zeg maar Rob .


05 sep 2020 16:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2463
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Met emissie motor zal hij bedoelen dat de katalysator waarschijnlijk zijn beste tijd heeft gehad. Heb je hem al eens aan de 4 gas tester gehangen?

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


05 sep 2020 17:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Oké daar moest ik ook aan denken, maar kon niets vinden aangaande de melding, Emissie motor defect en waar deze zat. Vandaar de vraag hier.

Ja met de apk 4 gas meting, verder niet. Heb daar niks over te horen gekregen.

Ik rij dus op lpg en het gebeurd soms dat de auto even op twee brandstoffen wil rijden. Met name als ik de kick-down intrap bij echt warm weer of de overschakeling van benz naar lpg na starten. De auto gaat odan als ik door rij in de noodloop met eerst emissie storing. En na een tijdje Emissie motor defect.

Dit verdwijnt ook weer als ik de foutcode heb verwijderent meen de P0300 en p0301. En dan gaat het tijden goed.
Maar om de oorzaak te vinden. Moet op benzine toch alles goed draaien en daarom nu deze data uitgelezen en ik vind de ltft te hoog en geen waarde bij die ene O2 sensor stft vreemd.

Koude start is moeizaam, een keer warm geen "probleem" meestal.
Heb destijds met de EGR reset in lexia de koude start goed gekregen, maar dat was van korte duur.
Had het idee dat het mengsel gaande weg steeds rijker werd.

_________________
zeg maar Rob .


05 sep 2020 17:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
De spanning van de voorste lambda is te laag. Die ziet dus zuurstof voorbij komen. Daarom verrijkt hij.

Vraag is waar komt die zuurstof vandaan.
Als je een viergas meting doet en de waarden hier post denk ik het te kunnen zeggen.
Doe de metingen stationair warm.

Fuel trim van de achterste sonde bestaat niet. Dus dat kun je skippen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 sep 2020 23:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
c5maarten schreef:
Met emissie motor zal hij bedoelen dat de katalysator waarschijnlijk zijn beste tijd heeft gehad. Heb je hem al eens aan de 4 gas tester gehangen?

Daarvoor krijg je een Storing emissie systeem, p0420, efficiëntie katalysator beneden drempel


11 sep 2020 00:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Hoge waarden voor een positieve fuel trim geven aan dat het mengsel te arm is. Dat ze hoog blijven betekent dat er continu gestuurd wordt om de injectoren maar langer en langer open te blijven zetten. Om nu een hele lange zoektocht in te korten, doe je het volgende:

- blauwe dopje van de brandstofrail eraf, bandenspanningsmeter erop drukken en iemand anders even de motor laten starten. Je moet nu in een zeer korte tijd een druk van 3,5 bar meten. Is die druk lager, dan kan het filter in je brandstofpomp in de tank verstopt zitten, of je pomp slechter werken. Filter reiningen of geheel vervangen.
- als dit het euvel niet was, moet je verder gaan zoeken naar "valse lucht". Eerste grote verdachte is een scheur in je carterventilatieslang. Daarna ligt de verdenking bij
de pakkingen van het inlaatspruitstuk tegen de motor, onder de gasklep, of de afdichtringen van de injectoren. Ook kan een slang naar de rembekrachtiger lek zijn.
- Op je appje ook kijken naar het pendelen van de O2 sensor op bank 1. Die moet een wisselend signaal geven tussen 0.9 V en 0.1 V. (rijdend rond de 2300 rpm). Grote kans dat hij die amplitude niet meer haalt. Als hij bijvoorbeeld pendelt tussen de 0.7 V en de 0.3 V, dan weet je dat hij al flink verouderd/vervuild is en aan vervanging toe is.

Probeer deze zaken eerst maar eens te bekijken.
Succes!

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 sep 2020 09:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Had iemand de remmenreinigertest al genoemd?


11 sep 2020 09:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Toch een kleine aanvulling op de prima tips:

Een hoge FT betekent niet direct dat het mengsel arm is, maar dat de lambdasonde zuurstof ziet. Dat blijkt ook uit de gemeten spanning.
De oorzaak kan zijn misfire, een scheurtje in de uitlaat, slecht werkende injectoren. Wat het is kun je zien met een 4-gasmeting. Deze auto heeft een MAP sensor ipv een luchtmassameter, dus valse lucht zal niet de oorzaak zijn.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 sep 2020 12:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Niet om eigenwijs/betweterig te zijn, maar absoluut geïnteresseerd om iets te leren:

Kun je uitleggen BJG dat er met een MAP-sensor geen valse lucht speelt?

Het scheurtje in de uitlaat is natuurlijk wel een soort valse lucht, maar zal niet heel vaak voorkomen, vermoed ik.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 sep 2020 14:06
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3548
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
scheurtje in een uitlaat geeft dan toch juist uitstroom van uitlaatgas ipv lucht erin?
Neem aan dat er overdruk in een uitlaatsysteem zit..


11 sep 2020 14:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
GW-tje schreef:
Niet om eigenwijs/betweterig te zijn, maar absoluut geïnteresseerd om iets te leren:

Kun je uitleggen BJG dat er met een MAP-sensor geen valse lucht speelt?

Het scheurtje in de uitlaat is natuurlijk wel een soort valse lucht, maar zal niet heel vaak voorkomen, vermoed ik.


Ik begrijp heel goed je insteek, wil het best uitleggen. :smt023

Uitgangspunt:
Een motormanagement (MM) moet weten hoeveel lucht er binnenkomt, per 14,8 kg lucht voegt hij dan 1 kg benzine toe, dat is de basis van ieder motormanagement.

Luchtmassameter (LMM)
Is er valse lucht, dan meet het MM minder lucht dan er daadwerkelijk binnenkomt, dus wordt de inspuiting gebaseerd op een te lage hoeveelheid lucht. Er blijft zuurstof over, het mengsel is te arm. De lambdasonde ziet dit (zuurstof) en de fueltrim (FT) gaat omhoog. Loopt hij tegen de regelgrens aan (25%) dan wordt een foutcode mengselregeling opgeslagen.
4-Gas: Er wordt dan onvoldoende brandstof verbrand (<15% CO2) en er blijft O2 over.

MAP
Meet het MM de luchthoeveelheid adhv MAP en temperatuur dan ziet het MM bij een luchtlek in de inlaat een drukstijging (=meer lucht). Meer druk bij gelijk blijvende temperatuur betekent meer lucht (klopt ook) en spuit meer in, het mengsel blijft goed. Wel is er in zijn totaliteit meer mengsel en gaat het toerental natuurlijk omhoog, hetgeen hij weer corrigeert met de gasklep. Een foutcode gasklepstand onlogisch is dan het gevolg, soms fout ook inlaatdruk onlogisch.
4-gas: CO2 blijft keurig 15% en lambda 1

Uitlaat lek
Als de uitlaat lekt voor de lambda sensor zal er door de luchtstroom in de uitlaat (venturi-werking) lucht van buiten worden aangetrokken. Zo ziet de lambdasonde zuurstof, het mengsel wordt verrijkt (onterecht).
4-gas: < 15% CO2, er blijft over HC en CO, maar ook O2. Dit lijkt op misfire, maar is het niet, te constateren doordat CO2 + CO + O2 op 4gastetster opgeteld meer zijn dan 16%, er komt dus iets bij van buiten af (zuurstof).
Dit is best regelmatig het geval bij lastige gevallen aangaande mengselregeling die ik binnen krijg.

Misfire
Er gaat af en toe een cilinder vol O2 en HC de uitlaat in, de lambasonde ziet alleen de zuurstof, logischerwij gaat de FT (onterecht) omhoog.
4-gas: Optelsom O2 + CO +CO2 < 16%, dus geen lek. CO2< 15% in combinatie met hoog CO, HC (vanwege onterecht verrijken) en overblijvend O2.

Injectorprobleem op één cilinder
Als bij misfire, alleen blijft er dan natuurlijk geen zuurstof over.

Injectorprobleem/brandstofdruk
Als bij LMM en valse lucht

Zo nu heb ik al mijn kennis weggegeven (binnenkort geen werk meer van C5-club lezers, die stellen nu zelf de diagnose :lol: )

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 sep 2020 15:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2463
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
c5jan schreef:
c5maarten schreef:
Met emissie motor zal hij bedoelen dat de katalysator waarschijnlijk zijn beste tijd heeft gehad. Heb je hem al eens aan de 4 gas tester gehangen?

Daarvoor krijg je een Storing emissie systeem, p0420, efficiëntie katalysator beneden drempel


Daar heb je zeker gelijk in Jan, echter stond er niets over foutcodes in het eerste bericht waar ik op postte. De mazzel wil dat ik wel een auto op de brug heb staan met een P0420 as we speak :lol:

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


11 sep 2020 16:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Mooie, heldere uitleg, BJG! Dankjewel!

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


11 sep 2020 16:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
......het heeft even geduurd, apk zit er weer nieuw op.
En de waarden waren goed. Helaas heb ik ze niet vastgelegd.
De co waarde op lpg was perfect volgens de keurmeester.
Inderdaad duidelijke uitleg BJG.
Als de Kat of de o2 senser ervoor kapot zou(den) zijn dan waren de waarden toch ook niet goed geweest voor de apk.

Maar de emissie storing kwam net na ontvangst van het papiertje weer tevoorschijn, bij het wegrijden ging het weer mis. "Motor Emissieregelaar defect" meen ik me te herinneren na de melding "emissie storing". Dit dus op benzine. En p0300, verder niks.
Thuis nieuwe bougies gemonteerd. Op 0,6 gezet. Dit gaf mooier lopende motor. Maar bij starten met warme motor toch weer een p0300 storing en leek op drie cilinders te lopen tot ik het gas boven de 2500 rpm zet werd het weer goed.
Alle vier de injectoren over gezet van de donor. En ca. 60 km gaan proefrijden. Starten bleef goed gaan, liep mooi stabiel rond de 700rpm en gaande weg vernam ik dat het MM aan het bijregelen was naar normaal in diverse toerenbereiken.
Motor had duidelijk meer vermogen en betere reactie op het pedaal.
Kreeg alleen bij fel optrekken en doorrijden de esp/asr melding, contact af en weer starten doet de melding verdwijnen. En verder geen codes.
Las op www dat dit kan komen omdat het MM tijdelijk van slag is. Kan dat?

Helaas vanochtend bleek het moeizame start probleem niet verholpen. Moet echt doorstarten om hem aan de praat te krijgen.

Denk nu, dat de gasklep opnieuw moet worden ingeregeld maar weet het niet zeker. Ik kan het niet via de egr reset doen. En weet niet hoeveel km er gereden moeten worden voor de LTFT weer normaal is ook betreft het starten.

Ik krijg Lexia met geen mogelijkheid geïnstalleerd op W7 x32 laptop. Weet niet waarom niet, omdat eerder bij een illegale Windows 7 versie het wel lukte, windows heeft die versie gaandeweg in de tijd geblokkeerd en daarmee Lexia.
Een tijd terug een EOM versie weten te bemachtigen en erop weten te zetten met de originele sleutel, maar kan ik Lexia dus niet installeren.

Daarom twee vragen;
Kan het inleren van de gasklep ook zonder lexia.
Hoe reset je (de waarden uit de ECU of) het MM zodat de LTFT weer op fabrieks instellingen komen te staan, zonder lexia.

Hieronder de oude bougies.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
zeg maar Rob .


11 sep 2020 18:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoge waarde Long term fuel trim 700 en 2500 rpm.
Je hebt een elektronische gasklep?
Ik heb m een keer weggeleerd gehad, na een vacuüm lek. Dat heeft wel 150.km geduurd, voordat het weer normaal reed.


11 sep 2020 20:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.