Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

druklager ellende
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21865
Pagina 1 van 5

Auteur:  spikkel [ 23 jul 2020 16:37 ]
Berichttitel:  druklager ellende

:smt198 :?:
Beste Citro/C5fielen.Graag jullie visie op onderstaand (beknopt) relaas:
Ik rijd al 13 jaar een C5 break exclusive 2.2HDIF handgeschakeld uit 2006.Zie profiel.Een fantastische auto, maar....

In 2013 bleek bij een kmstand van 284.000 mijn versnellingsbak stuk. Door de dealer werd een "nieuwe" versnellingsbak gemonteerd en omdat de zaak toch helemaal open lag, werd het druklager, plaat en vliegwiel profylactisch vernieuwd, omdat vernieuwing bij deze kmstand binnen afzienbare tijd te verwachten was.Kosten € 5500,-
In november 2014 bij een kmstand van 324.000( na 40.000 km) opnieuw druklager stuk.Onder garantie/coulance werd de reapratie verricht.
In mei 2916 bij een kmstand van 362.000 (na 38.000 km) begaf het druklager het opnieuw. De dealer weigerde aansprakelijkheid en na een juridische procedure werd de reparatie voor 50% door de dealer vergoed. Experts van ANWB en Bovag rapporteerden dat een druklager, onafhankelijk van rijstijl, ten minste 150.000 tot 200.000 km mee moet gaan.
Nu rijd ik al 48 jaar Citroen, ben een rustige rijder (niet relevant) en deed met mijn eerste druklager ten minste 284.000km.
Op mijn suggestie dat het vervangen onderdeel wellicht van inferieure, mogelijk B kwaliteit was, werd door de dealer verontwaardigd gereageerd :" Wij vervangen uitsluitend met originele citroenonderdelen"
In juli 2019 bij een kmstand van 430.000 km (na 68.000km) weer een kapot druklager. Ik was inmiddels bij een andere dealer onder controle, die helaas net sedert een halfjaar was overgegaan (na 27 jaar dealerschap) naar vakgarage.
Citroen was niet aanspreekbaar voor het defect " want ik was niet bij een dealer onder controle!!
Ik liet opnieuw repareren. Ook de hydrolische koppelingscilinder bleek nog kapot. Kosten: €1600,- Het vervangen druklager, in 2016 door de dealer vervangen, bleek van LUK te zijn. Origineel Citroen??

Nu, jullie raden het al, vorige week, juli 2020 bij een kmstand van 448.000 (dus nu na 18.000 km) weer een kapot druklager. :smt026
Hier klopt iets heel duidelijk niet, maar niemand durft kennelijk zijn nek uit te steken. Dat LUKdruklager moet toch ondeugdelijk zijn?

Wie herkent hier iets in? Professioneel commentaar? Graag jullie reactie.

Gr.Spikkel

Auteur:  JW-C5 [ 23 jul 2020 17:22 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

Je hebt het over druklager, of bedoel je de drukgroep?

En hoe constateer je dat er iets kapot is?

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 23 jul 2020 17:25 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

Ook al is niet iedereen fan van LUK, het is een gerenommeerde fabrikant.

Auteur:  spikkel [ 23 jul 2020 17:44 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

op de factuur staat druklager koppeling vervangen en koppeling/ koppelingset vervangen.

Als je door je koppeling trapt, die daarna "dood" is en je door de wegenwacht/ bergingsvoertuig afgevoerd moet worden, is er toch duidelijk sprake van een defect.Toch?

Auteur:  willy4 [ 23 jul 2020 17:57 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

zit je met uw voet lichtjes op het pedaal.

Auteur:  spikkel [ 23 jul 2020 18:08 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

welk pedaal bedoel je? het rempedaal? Ik rijd al 55 jaar auto en heb hiervoor nog nooit een koppelingsprobleem gehad.
Wel zinnige opmerkingen maken a.u,b

Auteur:  JW-C5 [ 23 jul 2020 18:08 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

spikkel schreef:
op de factuur staat druklager koppeling vervangen en koppeling/ koppelingset vervangen.

Als je door je koppeling trapt, die daarna "dood" is en je door de wegenwacht/ bergingsvoertuig afgevoerd moet worden, is er toch duidelijk sprake van een defect.Toch?


Staat dat op al die facturen: koppeling/ koppelingset vervangen?

Dat er bij het vervangen daarvan gelijk het druklager meegaat, da's niet gek. Dat scheelt ook praktisch niet in de kosten.

Daarbij vraag ik me ook af of hier het DMF (dubbelmassavliegwiel) probleem speelt. Ik dacht dat de 2.2 HDi daarmee uitgerust is, en de vraag is dan: hoe is dat vervangen? Door een echt DMF of door een goedkoop alternatief?

Groet,
JW

Auteur:  spikkel [ 23 jul 2020 18:16 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

In 2014 is door de dealer het vliegwiel vervangen. In 2016 en 2019 vond men dat niet nodig.

Auteur:  JW-C5 [ 23 jul 2020 18:19 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

Toen zijn wel de koppelingsplaat en de drukgroep vervangen?
Dus niet alleen het druklager?

Groet,
JW

Auteur:  spikkel [ 23 jul 2020 18:24 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

Ja, alles is vervangen, want" het lager had gelekt en er zat olie op de plaat"

Auteur:  willy4 [ 23 jul 2020 18:34 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

spikkel schreef:
welk pedaal bedoel je? het rempedaal? Ik rijd al 55 jaar auto en heb hiervoor nog nooit een koppelingsprobleem gehad.
Wel zinnige opmerkingen maken a.u,b

dat is wel een terechte vraag , er zijn mensen die op latere leeftijd onbewust dat doen.

Auteur:  spikkel [ 23 jul 2020 18:38 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

Ja, sorry hoor. Maar dat is hier niet aan de orde.

Auteur:  willy4 [ 23 jul 2020 18:56 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

Citaat:
Ja, alles is vervangen, want" het lager had gelekt en er zat olie op de plaat"
Afbeelding
dan veronderstel ik dat dit type uw druklager is.

ik hen vroeger wel iemand gekend die regelde zijn snelheid met zijn koppelinks pedaal.

Auteur:  JW-C5 [ 23 jul 2020 19:04 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

Heb je de laatste 8 cijfers van je VIN?
Dan zal ik kijken welk systeem er in zit, en welke componenten daarbij horen.

Groet,
JW

Auteur:  spikkel [ 23 jul 2020 19:42 ]
Berichttitel:  Re: druklager ellende

Het lijkt er op, maar is het niet.Op de doos staat: LUK 29S18. Het lukt mij niet een foto te uploaden

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/