Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21821
Pagina 1 van 1

Auteur:  Kwekkel [ 03 jul 2020 14:56 ]
Berichttitel:  EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Hallo,
Wil de distributie gaan vervangen maar ik kan met de beste wil van de wereld niet de opening vinden om het vliegwiel te blokkeren.
Wie helpt me uit de brand?

Groet, Arnold

Auteur:  jantje1948 [ 03 jul 2020 15:45 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Bij motoren van voor november 2002 gaat dat met een pen in de krukaspoelie. Na die datum moet het vliegwiel geblokkeerd worden. Dat zal dan wel ergens aan de voorkant van de motor zijn. Check eens of er geen gat in de krukaspoelie zit.

Auteur:  Menno [ 03 jul 2020 15:47 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

De auto is van november 2003 ...

Auteur:  BJG [ 03 jul 2020 23:29 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Bij het vliegwiel.
In het koppeling huis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  JW-C5 [ 04 jul 2020 00:06 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Helpt dit plaatje
Bijlage:
Afstellen distributie EW10J4.png
daarbij?

Groet,
JW

Auteur:  jantje1948 [ 04 jul 2020 01:28 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Als ik deze tekening bekijk zit dat dus aan de áchterkant van de motor!

Auteur:  JW-C5 [ 04 jul 2020 13:40 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Ter aanvulling nog een link naar een eerder draadje over dit onderwerp.

Groet,
JW

Auteur:  Kwekkel [ 04 jul 2020 16:03 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Gevonden!! Die zit goed verstopt zeg.

Maar toch nog een klein dilemma. De pen past er soepeltjes in en de boel is prima geblokkeerd
Echter blijft de pen uitsteken zoals bij B in de afbeelding. Heb geen automaat Ik hoor metaal op metaal en de pen gaat echt niet verder terwijl ik het gevoel heb dat de pen aan de andere zijde van het vliegwiel weer ergens in moet vallen maar dat kan ik mis hebben.
Ik durf er zo geen krach op te zetten om krukas wiel weer te monteren.

Auteur:  JW-C5 [ 04 jul 2020 16:17 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Doe je het in de juiste volgorde?
Dus eerst die pen [2] goed op z'n plaats zetten, en dan pas de paspennen in de nokkenastandwielen?

Uit het plaatje maak ik op dat bij onjuiste plaatsing van pen [2] alleen dat dunnere gedeelte in het vliegwiel gaat, terwijl ook het dikkere gedeelte erin moet passen.
Dan pas is het vliegwiel en daarmee de krukas in de juiste positie.

Mbt wat je schrijft:
Citaat:
Ik durf er zo geen krach op te zetten om krukas wiel weer te monteren.
dat mag ook helemaal niet, daarvoor is die andere tool [5]. De paspen is er alleen om de juiste positie te verzekeren :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Kwekkel [ 04 jul 2020 20:14 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Maar wat is dan tool [5]? Is dit blokkeergereedschap voor de naaf 6310-T?
Bij mijn auto zit een niet deelbaar krukas wiel waar dit gereedschap niet op past.

Ik heb eerst de krukas zo gedraaid dat de nokken riem wielen ongeveer goed stonden.
Inlaat op 5 en uitlaat op 7 uur. Daarna de krukas blokkeerpen aangebracht. Pen in de opening en de krukas heen en en weer bewogen totdat de pen er in schoot.
De paspennen pasten daarna zonder problemen in de nokkenas wielen.

Dit is een van de filmpjes op Youtube over het vervangen van dit type distributie.
https://www.youtube.com/watch?v=KMPkcLPXvdM&t=260s
Het aandraaien tot 40nm en daarna 53 graden wordt gedaan met alleen de krukas blokkeer pen.
Dit lees ik ook in de vraagbaak.

Nu is 40nm niet zoveel maar de 53 graden wel.
En dat voelt niet lekker als de pen er niet helemaal in zit.

Ik kruip morgen nog eens onder de auto...

Auteur:  JW-C5 [ 04 jul 2020 22:30 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Tool [5] zie je in de link naar het andere draadje, dat ik hierboven gaf.
Dat blokkeert het krukaswiel bij het los- en weer vastdraaien.

Toen je paspen [2] aanbracht, was er daarna geen enkele beweging meer mogelijk in het vliegwiel, geen millimeter meer dus naar de ene of de andere kant?
Ik heb het idee dat dit nu, met de pen niet helemaal in de juiste positie, toch nog mogelijk is.
Dat luistert echt heel nauw :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Kwekkel [ 05 jul 2020 13:44 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Citaat:
Toen je paspen [2] aanbracht, was er daarna geen enkele beweging meer mogelijk in het vliegwiel, geen millimeter meer dus naar de ene of de andere kant?


Als de pen [2] er in zit is er geen enkele beweging meer mogelijk, zit echt vast.
Het lijkt erop dat de krukas correct is gefixeerd. De zuigers staan allemaal halverwege.
Ik heb gemeten:
Vliegwiel verdraaid zodat de pen er niet in kan en daarna weer terug zodat de pen weer past.
Het verschil is ongeveer 13mm.

Het lijkt erop dat de pen wel door de starter krans gaat maar stuit op het vliegwiel.
Het klinkt ongeveer als dat je met een schroevendraaier op een remschijf tikt.
Nu bekruipt mij het gevoel dat er misschien een tweede gat is. Waarom dacht ik hier niet aan toen ik onder de auto lag.. :? Morgen weer verder.

Auteur:  C5HDI110 [ 05 jul 2020 14:13 ]
Berichttitel:  Re: EW10J4 Waar zit de opening voor de krukas blokkeerpen?

Er zitten inderdaad meerdere gaten in het vliegwiel, denk voor het balanceren van het vliegwiel.
Het is herkenbaar waar je tegenaan loopt, ik heb er ook mee zitten tobben, met het juiste gat ervoor, past de pen er geheel in.
De laatste keren heb ik een endoscoop gebuikt om te kijken, terwijl ik zelf aan de krukas draai, dan kun je het draaien fijne doseren.
Normaal gezien haal je de bougies eruit omdat de motor dan makkelijker met de hand te draaien is, ik laat ze er tegenwoordig inzitten, omdat je het draaien dan beter kan doseren, het is alleen even kracht zetten om door de compressie slag te gaan.

Er is een topic, waar ik foto's heb geplaats over dit klusje bij een Xsara Picasso.
Helaas moet ik nu weg, als je het niet kan vinden, dan probeer ik later op de dag het topic te vinden.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/