Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

EGR klep
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=2175
Pagina 1 van 1

Auteur:  robmarian [ 03 jan 2008 21:51 ]
Berichttitel:  EGR klep

Ik ben in het bezit van een C5 2l met HPI blok, Hierbij zorgt roetvorming in inlaatspruitstuk welke door uitlaatgassen wordt veroorzaakt en via EGR klep wordt geregeld. Mijn inziens lijkt het een oplossing om deze bypass af te sluiten en de klep te laten zitten. Hierdoor zal er geen vervuiling ontstaan en zal de motor vanwege goede luchthuishouding beter lopen en met normale benzine kunnen omgaan. Wie kan dit beamen.

Auteur:  exroosje [ 03 jan 2008 22:55 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

Redenatie is correct maar:

HPi heeft EGR nodig om NOx onder controle te houden. EGR wordt nl gebruikt om de verbrandingstemperatuur laag te houden doordat het inert is en dus geen zuurstof bevat.



Als je dit weghaalt, dan zal de kat veel sneller verzadigen en de wagen dus vaker in de regeneratie modus terecht komen.

Misschien dus geen aanrader?

Auteur:  Nodri [ 03 jan 2008 23:01 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

EGR gewoon afdoppen. Kijk maar eens op http://www.problemcar.nl en zoek maar eens op EGR klep.
Dat ding zit er alleen maar voor het milieu! Wij onze motoren vervuilen met uitlaatgassen en iemand anders koopt een amerikaan van 25 jaar oud en rijd er nog ug jaar mee.
EGR klep laten zitten en afblinden.
Minder vervuiling, lagere temperatuur, betere prestaties.

Auteur:  exroosje [ 04 jan 2008 21:25 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

Nodri schreef:
EGR gewoon afdoppen. Kijk maar eens op http://www.problemcar.nl en zoek maar eens op EGR klep.
Dat ding zit er alleen maar voor het milieu! Wij onze motoren vervuilen met uitlaatgassen en iemand anders koopt een amerikaan van 25 jaar oud en rijd er nog ug jaar mee.
EGR klep laten zitten en afblinden.
Minder vervuiling, lagere temperatuur, betere prestaties.


ALgemeen klopt dat wel (behalve die lagere temperatuur, EGR verlaagt juist de temperatuur omdat het inert uitlaatgas inbrengt), maar dus niet voor een HPI die het nodig heeft vanwege de NOx kat.

Auteur:  robmarian [ 04 jan 2008 23:47 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

Leuk dat hier goed op gereageerd wordt, Ik kan nog niet redeneren betreft uitlaatgassen een verkoelende eigenschap heeft.
Wat gebeurt er als ik de klep afdicht. Geen vervuiling ( roet) NOX katalisator meer regenereren ?
1) Gaat motor HPI beter lopen
2) Raakt Kat sneller defect
3) Komt niet door APK.

Graag jullie mening
Ps Het blijft een mooie techniek met helaas wat haken en ogen.

Auteur:  exroosje [ 05 jan 2008 17:38 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

Waarom temperatuur lager?

Het idee bij directe inspuiting is dat je lokaal rond de bougie een kleine verbranding maakt. Je maakt feitelijk van je 2l motor een 1l, door het grootste del van de cylinder niet te gebruiken .Dat is zuiniger. Maar dat kun je niet zomaar doen, want in de hele cylinder zit lucht met zuurstof die wil reageren met de benzine. Gevolg: arm schraal mengsel, hoge verbrandingstemperatuur, veel NOx.

Oplossing: schakel een deel van de verbrandingsruimte uit door hem te vullen met inert gas. Ipv een tank met helium mee te nemen gebruik je hiervoor uitlaatgas. Hierdoor kun je de brandstof/zuurstof verhouding goed houden, niet te arm, motor loopt goed en verbrandingstemperatuur loopt niet te hoog op.

EGR heeft bij een HPI dus een adere functie als bij een normale motor. Bij laatstgenoemde wordt vooral uitlaatgas bijgemengd om overbrande resten brandstof alsnog te verbranden. Bij HPI om ondanks arm mengsel toch temperatuur en NOx in de klauwen te houden.

Door deze onverbrande resten ontstaat echter roetaanslag. Een HPI heeft dit nog erger omdat hij meer roet door de directe inspuiting. Als er veel HPI's zouden zijn zou iemand ook daarvoor een roetfilter verplicht gaan stellen!

Mitsubishi schijnt onder coulance bij 100.000km een spruitstuk schoonmaak actie voor de GDI's te vergoeden. Dan wordt ie met cacao doppen gestraald.

Auteur:  Nodri [ 05 jan 2008 19:26 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

Uitlaatgassen zijn warm en worden nog verder opgewarmd in de cilinder. Gevolg hogere uitlaatgassentemperaturen.

Auteur:  EW [ 05 jan 2008 20:08 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

Nodri schreef:
Uitlaatgassen zijn warm en worden nog verder opgewarmd in de cilinder. Gevolg hogere uitlaatgassentemperaturen.


Nope, ze worden niet nog warmer. Ze voorkomen dat er meer reageert in de cilinder en daardoor een lagere temperatuur.

Auteur:  robmarian [ 06 jan 2008 17:32 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

Bedankt voor de informatie, wat betreft de EGR klep kan ik deze niet afsluiten. Roetvorming moet ik maar voor lief nemen en daardoor periodiek inlaatspruitstuk en EGRklep schoonmaken.
Tenslotte heb ik nu een storingsmelding uitlaatgassen.
Dit ontstond nadat ik de motor bij parkeren liet uitslaan waarna het starten moeilijk ging en melding uitlaatgassen werd gegeven.
Resetten door middel van loshalen accu lukte niet en contact aanzetten en min 20 sec wachten en starten hielp niet.
Maar goed, maandag gaat de citroen naar de garage in de Meern ( van Oord ). Heb gelukkig een jaar garantie, Ik hoop dat zij het probleem goed oppakken vanwege deze maand met de Citroen naar Oostenrijk toe te gaan. Neem wel gereedschap mee.( plus universeelmeter ).

Auteur:  robmarian [ 09 jan 2008 23:07 ]
Berichttitel:  Re: EGR klep

In ieder geval is de garage er druk mee bezig welke veel storingen constateerde. Ze hebben in ieder geval onderdelen besteld waaronder ook de beruchte EGR klep. Vanaf maandagochtend staat hij bij de Citroendealer in de Meern en wordt verwacht dat deze vrijdag gereed is.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/