Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

stotteren C5.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21748
Pagina 2 van 8

Auteur:  GW-tje [ 29 mei 2020 14:01 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Nou, goedkoper dan op LPG en benzine kun je niet rijden, hoor.

Auteur:  c5jan [ 29 mei 2020 16:59 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Met de roetpesttax en de huidige dieselprijzen wordt het verschil wel interessant, maar tot voor kort was diesel rijden echt wel goedkoper dan lpg rijden. De HDI is zo zuinig, daarmee ga je de factor 2 tov lpg wel voorbij in kilometers per liter.

Auteur:  C5HDI110 [ 29 mei 2020 19:49 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

GW-tje schreef:
En dat ben ik nu net niet met je eens. Anders gezegd: bij mij doen die NGK's het op alle fronten prima
en dat was/is in beide motoren.

Even opgezocht in mijn notities, er zaten NGK LFR5B in de C5 ph2 met EW10A - RFJ motor.
De problemen begonnen vrijwel direct na montage, 2x opnieuw ingeleerd had geen effect.
Volgens de NGK site zijn de LFR5B geschikt voor EW10J4~RFN motor, dat was voor mij een teken dat het mogelijk aan de bougies lag, met Bosch bougies van de dealer en opnieuw inleren was het opgelost.

Wellicht verschil in injectie systeem en/of software in de ECU?
Zijn C5 is uit 2007, van de Ph1 zijn er 2 of 3 systemen.

Auteur:  Michel_B [ 29 mei 2020 20:03 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Hmmm ik heb ook een RFN motor.. gaat vooralsnog goed. Alleen vind ik dat ie stationair iets beter kan. Niet schommelend, maar voel de auto licht schudden. Dat was voorheen niet.

Auteur:  c5jan [ 29 mei 2020 21:46 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Een rfn uit 2007?
Kan je terugvinden in het vin. Staat daar geen rfj?

Auteur:  Michel_B [ 29 mei 2020 22:36 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Ik ben lekker bezig.... er komt geen RFN voor in mijn chassisnummer... VF7RCRFJF en dan de nummers :roll:

Auteur:  C5HDI110 [ 30 mei 2020 02:37 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Er zijn verschillende injectie systemen voor de EW10A-RFJ, Magneti Marelli en Siemens, van MM zijn er volgens mij zelfs 2.
Maatje van mij met zijn C5-Ph2, heeft een MM systeem in zijn EW10A-RFJ motor.
Daar zit FR8SC+ (Citroen nr. 5960 F3) in, deze zijn gelijkwaardig met FR8SE0, bevestigd door c5jan, doen het goed in zijn C5 met EW10A motor.

Als ik check op service .citroen, heeft c5jan ook MM systeem, echter een andere ECU, met citroen nr. 1939 ZN (Magneti Marelli).
Maatje (heet toevallig ook Jan :D ) van mij waar de NGK LFR5B niet goed functioneerden, heeft een ECU met citroen nr. 1939 ZP (Magneti Marelli).

@Michel_B, dan ben ik heel benieuwd wat voor systeem jij heb, kun je de laatste 8 cijfers van je VIN hier posten, dan check ik even.
Dat schudden kunnen ook de motorsteunen zijn, met name de bovenste en de onderste, die zijn een keer op, wat is de km stand ?

Auteur:  Michel_B [ 30 mei 2020 11:55 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

VIN: 76838480

Daar heb ik ook aan gedacht, maar het viel mij op na de bougiewissel. Maar wellicht ga je dan op alles letten. KM stand is nu 254k

Auteur:  C5HDI110 [ 30 mei 2020 22:30 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Volgens je VIN, heb je een Magneti Marelli systeem, echter het artikel nr. van de ECU is weer anders, namelijk 1942 HC, welke specifiek alleen bij een automaat word afgeroepen.
Er staat bij voor 1942 HC: EMISSIENORM AUTO’S EURO 4 EN TE TELECOD OND SINDS OPR 10920

De C5 Ph2 van het maatje, is ook een automaat, daar waren de NGK LFR5B bougies geen succes.
Artikel nr. van zijn ECU is 1939 ZP: EMISSIENORM AUTO’S EURO 4 EN TE TELECOD OND TOT OPR 10842
Ik schreef eerder dat zijn C5 uit 2007 is, dat is niet correct, zijn C5 is uit 2006.

Michel_B, volgens VIN is het orga nr. van je C5, 11305, je heb een nieuwere C5 met een andere ECU, dat kan verklaren waarom de NGK LFR5B bougies het wel goed doen in je C5.
Volgens VIN kom ik ook uit op 5960 F3 (CHAMPION - REC9MCLX) voor je C5, dat is Bosch FR8SC+ of FR8SE0.

In ieder geval interessant om te weten dat in een latere C5 Ph2 met MM systeem, de NGK LFR5B het goed doen, dat schept mogelijkheden :)
Voor de liefhebbers, de Platina variant van NGK LFR5B is NGK LFR5AQP (NGK nr. 6506).
Heb ik toevallig gisteren uitgezocht, omdat voor mijn 407C 2.2-16V (2007), op de NGK site ook LFR5B word afgeroepen, nu ik het weet dat ze in latere bouwjaren goed doen in de EW motor, ben ik van plan om de Platina bougies uit te proberen :D

Auteur:  GW-tje [ 02 jun 2020 08:03 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

c5jan schreef:
De HDI is zo zuinig, daarmee ga je de factor 2 tov lpg wel voorbij in kilometers per liter.


Draait zo'n HDI serieus 1 op 22 of beter dan?

Auteur:  boes [ 02 jun 2020 08:18 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

de mijne wel :smt190
(maar wel een heel klein beetje kleiner en lichter dan haar C5 zusje... ;) )

Auteur:  c5jan [ 02 jun 2020 08:22 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Met mijn rijstijl en trajecten: 1:9,5 op zijn best op lpg; met de 2.0 hdi 1:18-1:20
En natuurlijk die actieradius waardoor je niet iedere paar dagen staat te socializen bij de pomphouder.

Auteur:  BJG [ 02 jun 2020 09:44 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Wat was de elektrodenafstand? Is die afgesteld? Omdat bougies in meerdere modellen gebruikt kunnen worden staat de elektrodenafstand standaard te groot, een beetje monteur stelt die eerst af natuurlijk, maar daar komen toch veel problemen uit voort (wordt vaak niet gedaan).

En bij een hogere ionisatiespanning is je vonktijd een stuk korter en de vonk slechter, dus onregelmatiger lopen, soms zelfs misfires, en als gevolg daarvan weer (lambdasonde ziet zuurstof) mengselproblemen. Ook bobines gaan als gevolg van die te hoge ionisatiespanning veelvuldig stuk (dat stuk gaan is wel bekend, alleen wordt de echte oorzaak vaak niet verholpen).

Auteur:  Michel_B [ 02 jun 2020 13:25 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

C5HDI110 schreef:
Michel_B, volgens VIN is het orga nr. van je C5, 11305, je heb een nieuwere C5 met een andere ECU, dat kan verklaren waarom de NGK LFR5B bougies het wel goed doen in je C5.
Volgens VIN kom ik ook uit op 5960 F3 (CHAMPION - REC9MCLX) voor je C5, dat is Bosch FR8SC+ of FR8SE0.

Dank! Weer wat geleerd. De laatstgenoemde zat er in trouwens.

Heb ik dan een EW10J4?

Auteur:  JW-C5 [ 02 jun 2020 13:30 ]
Berichttitel:  Re: stotteren C5.

Nee, in jouw PH2 zit een EW10A. Zoals in alle PH2's waarin een EW10 motor zit.

Of hij zou er ooit uitgehaald moeten zijn en vervangen zijn door een oude EW10J4, zoals die in de PH1 zat.
En dat is zeeeeer onwaarschijnlijk, om het zachies uit te drukken :smt203

Groet,
JW

Pagina 2 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/