Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
"normaal is 5L Total 5W30 C3 rond de 50 a 60 Euro"
Is ACEA C2 hoor
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
15 jun 2020 11:18 |
|
|
Brinkfilter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58 Berichten: 141 Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Ik vind een diesel vreselijk stinken, als je kwartier met een diesel meerijdt, dan ga je hem/haar ruiken. Maar ja LPG bougies zijn erg duur, LFR5B van NGK, maar wel barstend veel vermogen!
|
02 jul 2020 14:08 |
|
|
Brinkfilter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58 Berichten: 141 Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Sorry, ik heb er nu No. 7 bougies in zitten van NGK LaserLine, sorry!
|
02 jul 2020 14:11 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3547 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Brinkfilter schreef: Ik vind een diesel vreselijk stinken, als je kwartier met een diesel meerijdt, dan ga je hem/haar ruiken. ????huh? Als een diesel geen lekkage heeft en de FaP werkt goed ruik je niks behalve je eigen winden. (of die van je partner/kinderen/huisdieren)
|
02 jul 2020 18:08 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Brinkfilter schreef: ... Maar ja LPG bougies zijn erg duur, LFR5B van NGK, maar wel barstend veel vermogen! Ik zou geen LPG-bougies aanbevelen, het zijn glijvonkbougies, deze hebben een hele hoge ionisatiespanning, waardoor de bobine uiteindelijk sneuvelt. Gewone bougies en de elektrodenafstand 0,2 mm kleiner dan voorgeschreven is het beste voor LPG-auto's
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 jul 2020 19:16 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Valt in de praktijk reuze mee is mijn ervaring, ik heb ze in beide Peugeot's zitten In de 2.2-16V / EW12 van mijn 407C, horen origineel glijvonkers in, de bobine is niet heel veel anders dan die van de 2.016V / EW10(A). NGK laserline heb ik ook in mijn Spartamet zitten, start er prima mee als het koud is en minder gevoelig voor een iets te vet mengsel. Origineel hoort deze bougie er niet in, i.c.m. een ontgrensde CDI, haal je er makkelijk 32km/u mee
|
03 jul 2020 04:40 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Maar die lopen niet op lpg toch?
De ionisatie op lpg is 30% hoger.
En origineel glijvonk bougies in deze motor? Is dat echt zo?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 jul 2020 23:38 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Lopen inderdaad niet op LPG, het was mij even ontgaan dat het om glijvonk bougies i.c.m. LPG ging.
De bougies voor de 407C heb ik op chassis nr. bij de dealer gekocht, als ik op het type google wat ik gekregen heb, kom ik uit op de site van Eyquem, daar staat "Projected & anti-fouling feature", dat zijn glijvonk bougies, als ik het goed begrepen heb.
|
04 jul 2020 04:13 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Een glijvonkbougie produceert meerdere vonken. Dat kan op verschillende manieren. Maar meestal heeft hij meerdere of (een) gespleten massa elektrode(n).
De bobine van jouw auto is daar niet zo geschikt voor (zoals bij veel meer auto's, dat is te zien aan de voorgeschreven elektrode afstand). Dat ivm ionisatie spanning die de bobine sloopt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 jul 2020 09:16 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Geen idee, PSA zal er wel over nagedacht hebben De electrode afstand van de bougies in mijn EW12 motor kan niet afgesteld worden.
|
04 jul 2020 12:34 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Huh kan niet afgesteld????
Wat voor bougies zijn dat dan?
En welke ekectrode afstand hadden ze dan nieuw?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 jul 2020 14:19 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Dat er vaak niet naar gekeken wordt en dat daardoor bobines sneuvelen begrijp ik. Vrijwel wekelijks zie ik dat voorbij komen.
Maar niet af te stellen zijn alleen de glijvonk bougies met meer massa elektroden en die mogen om hiervoor genoemde redenen niet gebruikt worden in de meeste auto's.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 jul 2020 14:24 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Op chassis nr. voor de EW12 in mijn Peugeot 407C, Peugeot artikel nr. 5960 F2 Deze bougies zijn voorzien van de text: "Eyquem RFN52HZ3A" en zien er zo uit. Op de site van Eyquem, staat vermeld als eigenschap, "Projected & anti-fouling feature", wat volgens mij glijvonkers zijn. Zie link: Eyquem Spark Plug RFN 52 HZ3AIk zie een bobine als een slijtdeel, op een gegeven moment gaat een bobine kapot, de spoelen zijn in hars ingegoten, vroeg of laat komen daar scheurtjes in, waardoor er vocht bij de spoelen komt. Alle gevallen van defecte bobines die ik gezien heb, was dit het geval en hadden ze vele jaren en kilometers dienst op zitten. Voor de duidelijkheid, ik heb het over het type bobine zoals op een XU, EW en TU motor, de langwerpige met 2 spoelen. Afgezien hiervan, mijn 106GTI is zuiniger met glijvonkers, stel dat de bobine na 100K kapot gaat ipv zeg gemiddeld 200K, dan heb ik de kosten van een nieuwe bobine er ruimschoots uit, door de bespaarde brandstof.
|
05 jul 2020 03:50 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Edit:In absolute zin is dit technisch gesproken geen glijvonk bougie.
Overigens ken ik dat onderdeelnummer als vervangingsnummer voor gewone bougies. Dat is ook te zien in de link die je aanhaalt, deze bougies kunnen gebruikt worden in plaats van...
Maar wel met de aantekening dat de fabrikant hier ook uitdrukkelijk de elektrodenafstand vermeldt, die je wel degelijk dient af te stellen bij deze bougie!!!
Wat betreft dat hars verhaal, ik ga daarover geen discussie aan. Maar het regent niet zo hard onder de motorkap en zeker niet onder een afdekplaat. Ze gaan vrijwel altijd secundair kapot, en ionisatiespanning speelt daarin een belangrijke rol.
Hoe hoger de ionisatie hoe korter de vonk, meet het maar eens met de scope, je zult versteld staan.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 jul 2020 10:01 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: stotteren C5.
Klopt de info op de site van Eyquem dan niet of is het marketingpraat ? Voor mijn 407C word deze bougie niet als vervanger genoegd voor een ander type, volgens service.citroen.
Ik zie nergens op de site van Eyquem voor dit type bougie, dat je de electrode afstand moet afstellen.
De defecte bobines die ik gezien heb, hadden bijna allemaal barsten in het hars, en ik heb vaker gelezen en gehoord dat ze dan sneuvelen omdat er dan vocht in kruipt, denk aan condens vorming. Het betreft vaak gevallen van auto's met normale bougies en een bobine met de nodige kilometers en jaren ervaring, dan gaat een dergelijk zwaar belast onderdeel een keer kapot.
Ik geloof je verhaal over ionisatiespanning en de metingen absoluut, welllicht van toepassing op pen-bobines, die schijnen vaker te sneuvelen. De pen-bobines lijken lichter uitgevoerd te zijn dan de bobine op de EW motoren ?
|
05 jul 2020 13:41 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|