Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Storing uitlaatgas - Roetfilter doorboord of ontbreekt 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2009 08:10
Berichten: 995
Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 497.000+
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing uitlaatgas - Roetfilter doorboord of ontbreekt
Gisteravond even gekeken onder de motorkap. Sensor gevonden op de aangegeven plaats. Kon nu alleen even een snelle visuele check doen en zo op het eerste gezicht geen losse of lekke slangen kunnen ontdekken. Sensor lijkt een keer vervangen te zijn omdat hij met tyraps vast zit. Stekker zat er ook goed op.

Dit weekend druk helaas, zal met hemelvaart even goed tijd nemen om te kijken of ik wat kan vinden en ook de Lexia er bij pakken.

Sowieso iedereen bedankt voor de snelle antwoorden! Op ander fora nog nooit zo snel en duidelijk geholpen. Ik houd jullie op de hoogte.

_________________
Afbeelding


14 mei 2020 09:21
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing uitlaatgas - Roetfilter doorboord of ontbreekt
Het zijn vreemde waarden, vooral de 0 t/min, waarbij de storing geregistreerd is ???
Verschildruk van 0 mbar kan inderdaad wijzen op een verstopt of lekkende slang, als het roetfilter nog aanwezig is.

Er staat mij iets bij dat die slangetjes een zwak punt zijn, tijdens de motorwissel van mijn C5, heeft de Citroen monteur er iets over verteld, bij mijn C5 is er al een reparatie gedaan met een stukje koperleiding.
Deze slangetjes gaan naar een sensor (rechthoekig kastje), op een beugel bij de radiator (die voor de motorkoeling) aan de rechterkant.
Op de foto is dat linksonder, als je voor de motor staat ;)

PS: Dit is het originele blok, wat soort van overleden is op veel te jonge leeftijd :cry:

Bijlage:
DSCN0518.JPG


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


14 mei 2020 23:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing uitlaatgas - Roetfilter doorboord of ontbreekt
Die 0 tpm in het freeze frame is het moment waarop de storing is bevestigd, dus de controle werd afgerond (na een rijcyclus), dus niet zo vreemd als het lijkt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 mei 2020 08:24
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2009 08:10
Berichten: 995
Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 497.000+
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing uitlaatgas - Roetfilter doorboord of ontbreekt
Het is al weer even geleden. Even een update. Ik heb na mijn laatste post in dit topic de slangetjes e.d. naar de sensor bij goed licht eens gecheckt op scheurtjes of lekkages. Niets kunnen ontdekken. Toen maar even besloten het zo te laten tot de aankomende keuring en beurt.

Dat was vandaag. De dealer waar ik de C5 in onderhoud had is onlangs failliet gegaan en op advies van Paljas een afspraak gemaakt bij Ton Bokmans in Oss.

Al bij het maken van de afspraak en het doorgeven van de storingen meteen het idee dat de C5 hier in goede handen zou zijn. Ton heeft de C5 uitgelezen, de slangetjes los gehaald en doorgeblazen en de storingen gewist. Ton liet mij ook schermafbeeldingen zien van de waarden zie de sensor aan gaf bij stationair en hoger toerental. Ook gezien dat de regeneratie 179 km geleden nog uitgevoerd is. Ook de hoeveelheid regeneratie vloeistof is gecheckt alsmede de werking van het pompje. Roetfilter zat 25% vol zag ik ergens staan?

De storing Roetfilter doorboord of ontbreekt was in eerste instantie niet te verwijderen zei Ton. Hij heeft toen aangegeven dat er nieuwe roetfilter was geplaatst en nu was de melding wel te verwijderen.

De C5 was overigens sowieso door de keuring want ik begreep van Ton dat bij de oudere diesels een roetmeting gedaan moet worden en die is maatgevend. (Roetmeting is bij de nieuwere diesels niet meer nodig?) Waarde roetmeting was minder dan de helft van wat maximaal toelaatbaar is, dus ruim binnen de marges. Verder ook geen aandachtspunten.

Geen garantie dat de storingen weg blijven maar voor nu geen storingen meer. Ton gaf nog een compliment voor de nette staat van de C5 na 470.000 km ervaring. Erg prettig dat even de tijd genomen werd om alles wat gedaan was door te nemen en uit te leggen. Net wat Paljas zei, Citrofiel in hart en nieren. Volgens mij heeft Ton LHM door de aderen lopen. :lol:

_________________
Afbeelding


03 sep 2020 20:25
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing uitlaatgas - Roetfilter doorboord of ontbreekt
Van wat ik begrepen heb bij de 1e APK van mijn C5 1.6HDI (2006), als er met het uitlezen geen storingen zijn, dan is het ok en geen roetmeting.
Is uitlezen niet mogelijk of zijn er storingen, dan word een roetmeting uitgevoerd en die is maatgevend.


03 sep 2020 22:50
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2009 08:10
Berichten: 995
Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 497.000+
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing uitlaatgas - Roetfilter doorboord of ontbreekt
Oke, duidelijk.

Ik vind inderdaad dit op internet.

Auto's met een bouwjaar van 1980 of later die een dieselmotor hebben, ondergaan bij de apk een roetmeting.

Bij auto's vanaf het bouwjaar 2006 is alleen de diagnose van het EOBD-systeem verplicht. De auto wordt tijdens de analyse met de computer uitgelezen. Komen er uit de EOBD-diagnose bepaalde foutcodes? Dan kan een roetmeting alsnog noodzakelijk zijn.


Mijn C5 is van 2005 dus daar is het net nog wel verplicht, bij de jouwe net niet meer. Heb ik weer wat geleerd. :)

_________________
Afbeelding


04 sep 2020 07:50
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Storing uitlaatgas - Roetfilter doorboord of ontbreekt
En dan moet je met dat uitlezen ook kunnen zien dat die niet net gewist is , want dan moet je alsnog een roetmeting uitvoeren....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


04 sep 2020 08:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: martslaats en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.