Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Motor slaat niet aan
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21695
Pagina 4 van 5

Auteur:  jantje1948 [ 21 mei 2020 11:35 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

Als hij niet aanslaat op startspray heb je waarschijnlijk geen vonk.

Auteur:  willy4 [ 21 mei 2020 11:52 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

heb je al is een AMP meter gehangen tussen een accu born en de klem.

Auteur:  edwin48 [ 21 mei 2020 11:53 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

hoe bedoel je dat willy ampere meter tussen accu en een accu klem ?
zal het ook de bdp sensor en of de bobine kunnen zijn daar hij ook met start spray niet aanslaat ?

Auteur:  willy4 [ 21 mei 2020 11:56 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

1 klem eraf doen en dan daar tussen meten.
je kunt ook eens controleren of je een vonk krijgt op de bougies.

Auteur:  edwin48 [ 21 mei 2020 12:02 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

accu als zo door gemeten en deze is gewoon goed dan.
zit alleen hoe vonken te meten met de bobine van deze c5 en de bougies?
neem aan deze los halen en dan zo in de bobine rrail en starten

Auteur:  willy4 [ 21 mei 2020 12:21 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

de de bobine eraf halen en daar een bougies in steken ze ook aan de massa hangen en starten en kijken.

Auteur:  willy4 [ 21 mei 2020 12:22 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

accu als zo door gemeten en deze is gewoon goed dan. dit versta ik niet goed.

Auteur:  edwin48 [ 21 mei 2020 12:58 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

als ik kijk met mijn meter zoals jij beschrijft kan ik niks vreemds zien blijft conineu op 12,4 of 11,4 staan dan

Auteur:  jantje1948 [ 21 mei 2020 13:05 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

Je moet de stroom meten op de stand ampere. Dan zet je de ene pen op de losse accuklem en de andere pen op de accupool. Volt meet je over iets, stroom meet je tussen iets.

Auteur:  edwin48 [ 21 mei 2020 13:45 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

thx jantje weer ff op goede spoor gebracht ook dat gaan we dus nog ff doen als de accu weer is opgeladen met de druppel lader

Auteur:  edwin48 [ 22 mei 2020 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

Oké heren weer ff verder met probleem bobine verwijderd en geen vonken uit bougies, (Ook niet uit doosje bougie vonken voor de grappen makers). Accu geeft 14.77 tussen de pool en klem. Voor de rest doet de dame niks als ik de bougies en de bobine er uit hebt hoor ik alleen de brandstof druk pomp gieren. Als bobine er in zit hoor ik een aanhouden piepgeluid van uit de motorruimte

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Auteur:  willy4 [ 22 mei 2020 12:05 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

hebt de bougies toch aan de massa gelegd hoop ik .

Auteur:  edwin48 [ 22 mei 2020 12:36 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

Jazeker Willy anders komt er helemaal geen reactie

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Auteur:  jantje1948 [ 22 mei 2020 13:13 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

14,77? Op welke stand stond de multimeter?

Auteur:  BJG [ 23 mei 2020 11:03 ]
Berichttitel:  Re: Motor slaat niet aan

We hebben
- een motor die is afgeslagen
- een accu die na enige tijd leeg is

Mogelijk is er verband, maar dat hoeft niet perse.

Foutcode
Wat mij betreft zou de diagnose starten bij de foutcode:
welke regeleenheid roept welke foutcode, omschrijving. En welke eenheden die in de auto zitten zijn wel, en welke niet uit te lezen. Dat is het startpunt. Volgens mij had ik dat ook al eerder gevraagd.

Hulp op het forum
Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, dus zaken die hier worden aangegeven zijn zeker nuttig. In ieder geval is het dan wel belangrijk om op de juiste manier te meten willen er conclusies aan worden verbonden. Ik zie dat de focus nu ligt op het bepalen waarom de accu leeg is. Dat kan natuurlijk, mogelijk is er verband, al is dit niet zeker.

Maar hoe dan ook als je iets wilt bepalen moet je wel op de juiste manier handelen, anders trekken we de verkeerde conclusie. Er komt mij weer een beeld voor ogen van de vorige auto van Edwin, waar de geadviseerde scoopmeting van de krukas/nokkenas door de garage is uitgevoerd, maar niet op de juiste manier en niet met de juiste kennis, waardoor de oorzaak van het probleem niet boven water kwam. In dit draadje.

Ik bedoel dit niet belerend, maar iets controleren heeft alleen zin als het met de juiste kennis en op de juiste manier gebeurt.

Daarom even een uitleg over de juiste manier van meten.

Hoe lekstroom meten
- Deuren dicht en op slot
- Motorkap open, schakelaar vergrendeld (als die er is)
- Wacht tot auto in rust komt
- Verbind - multimeter met carrosserie
- Verbind + multimeter met accu -
- Juiste stand (A) en aansluitbussen
- DAN PAS!! accupool losnemen

Eventueel kun je daarna desgewenst de meting herhalen in de mA stand.

Nu kun je een conclusie trekken:
A) fout >50 mA
B) goed <50 mA
Bij fout ga je verder door het spanningsverlies over de zekeringen te meten in mV om te bepalen wie de verbruikers zijn.

Wat betreft het afslaan van de motor

je hebt een paar basis dingen nodig:
- Is er voeding motormanagement? (brand mm lampje op dash, heb je 5V voeding op de sensoren)
- Is er brandstofdruk op de gallerij?
- Voeding injectoren (+)
- Aansturing injectoren (LED tester)
- Voeding bobine
- Aansturing Bobine (LED tst)
- Toerentalsignaal (led tester)
- Nokkenassignaal (led tetser)

Eén (en waarschijnlijk meerdere) genoemde factoren missen waarbij er onderling verband is. De vraag is welke. Dan kijken we dan wat de volgende stap is.

Pagina 4 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/